Gluren bij de buren: een inspirerend concurrentieonderzoek

Gluren bij de buren: een inspirerend concurrentieonderzoek

Ik geef altijd het advies om je niet van je stuk te laten brengen door wat je collega’s in de markt ziet doen. Ik adviseer soms zelfs om deze collega’s niet meer te volgen, als je je daardoor laat afremmen bij van jij wil doen. Maar toch kan het gluren bij de buren je wel een creatieve boost geven en je helpen bij het bepalen van jouw positionering in de markt.

In dit blog geef ik je 9 stappen die je kunt volgen en geef ik je aan hoe je dit concurrentieonderzoek op zo’n manier aanpakt, dat het je positieve input geeft voor je eigen marketing (én ideeën levert voor je contentstrategie).

Het is slim om – als je deze stappen gaat volgen – een exceldocument aan te maken of een document in Word waarin je een overzicht van al je bevindingen bijhoudt.

De 9 stappen van je concurrentieonderzoek

  1. Kies maximaal drie collega’s uit die jij diep van binnen bewondert en zoek ze overal op: zet hun websites open in je browser en onderzoek waar ze verder nog online aanwezig zijn, Facebook, Instagram, YouTube, enzovoorts. Zet dit in je overzicht.
  2. Geef in je overzicht aan wát zij bieden in de markt; wat hebben ze aan producten, wat bieden ze aan gratis producten, hebben ze een podcast, een actief business blog, enzovoorts. Vaak geeft dat ook al mooie inzichten voor jouw marketing.
  3. Bekijk de laatste 10 berichten op de verschillende kanalen die ze hebben gedeeld en schrijf per collega op wat jij zo krachtig aan die berichten vindt.
  4. Schrijf op wat jouw visie is op de onderwerpen die zij in hun berichten aansnijden. Gebruik hierbij de ervaringen die jij in de loop der tijd hebt opgedaan met klanten of lessen die je zelf hebt geleerd.
  5. Beschrijf voor jezelf hoe jij vindt dat je collega’s zich onderscheiden van elkaar in de markt. Maak de beschrijving niet te lang, maar gebruik kenwoorden. Wat voor woorden zou je aan die collega’s kunnen geven?
  6. Welke woorden zou jij voor jezelf willen gebruiken om jezelf te onderscheiden? Laat je inspireren door de woorden die je voor je collega’s hebt gebruikt, maar probeer unieke woorden voor jou te vinden. Gebruik eventueel een synoniemenoverzicht.
  7. Onderzoek welke missie deze collega’s hebben met hun bedrijf. Zijn er overeenkomsten met jouw missie? Zijn er verschillen? Welke missie heb jij? Hoe kun jij je missie zo verwoorden dat die wezenlijk anders is – als ze op elkaar lijken? (Meestal is er al een wezenlijk verschil in die missie. Heb jij je missie nog niet eerder onder woorden gebracht, lees dan ook het blog ‘Het belang van je persoonlijke missie’)
  8. Kun je bij je collega’s een bepaalde kernboodschap onderscheiden, waardoor ze zich onderscheiden? Wat is jouw kernboodschap? Heb je die al eens geformuleerd? Mijn kernboodschap – als voorbeeld – is schrijven geeft kracht, schrijven geeft groei. Die boodschap lees je niet letterlijk altijd en overal terug, maar die sijpelt wel door mijn online aanwezigheid heen.
  9. Bepaal, nu je dit overzicht hebt gemaakt, wat de volgende stappen voor jouw marketing kunnen zijn. Laat je voor nieuwe berichten en blogs inspireren door je missie, je kernboodschap en de woorden die je hebt gevonden voor jou.

Let er dus op dat je steeds kijkt naar hoe jij dit anders kunt doen, hoe jij een eigen swung kunt geven aan hoe jij jezelf laat zien. Laat je dus inspireren door je collega’s om op jouw manier het beste van jezelf te geven aan de mensen voor wie jij het doet.
Laat het kijken daarna los, als je merkt dat je hierdoor lamgeslagen wordt. Maar een onderzoek als dit is altijd goed!

(Je kunt een concurrentieonderzoek of –analyse altijd uitbreiden. Er zijn verschillende analysemodellen op het internet te vinden, als je daar behoefte aan hebt.)

Succes en ik ben benieuwd naar de woorden die jij hebt gevonden voor jou!

Lieve groet, Marianne

PS: op 29 en 30 juli geef ik GRATIS de online masterclass ‘Een succesvol marketingplan in 10 wijze stappen’. Meedoen om jouw plan voor de rest van het jaar te maken? Schrijf je dan hier in!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoek blogs op categorie

Delen met:

Gratis e-book om je creativiteit te boosten

gratis e-book marianne canters schrijfcoach blogexpert
Elke week (schrijf)inzichten en (ondernemers)inspiratie ontvangen? Schrijf je dan in voor Mariannes Mail

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld: 

Privacybeleid

 

Voor meer inspiratie volg je mij op: