De gouden marketingformule

De gouden marketingformule

Ik las een heel mooi artikel over de betekenis van marketing. De definitie die dat artikel geeft is: jezelf, je diensten en producten aanpassen aan de behoeften en wensen van je klanten. Voeg dat toe aan de definitie die ik zelf al eerder gaf in het blog Marketingtermen uitgelegd en dan begrijp je wat de gouden marketingformule is.

Het geheim is: die is er niet!

Reeds eerder schreef ik ook het blog over marketing en de kracht van verbinding dat ook al aangeeft hoe het werkt. Sowieso als je me al langer heb je het al begrepen: het geheim is dat er geen gouden marketingformule is. Als je dat omarmt en accepteert, dan wordt je marketing voeren al een heel ander verhaal – het zoeken naar die ene formule die iemand je wel moet gaan geven, mag je echt stop gaan zetten. Die vind je niet bij al die trainingen. Er is maar 1 plek waar je die vindt. En dat is bij de klant die jij zo graag helpen wil. Daarom ben ik ook zo blij met de definitie die ik vanmorgen vond.

Maar er is nog iets van belang

Er is nog iets van belang als het om je marketing gaat. Het kan gaan over het aanpassen van jezelf, je diensten en producten aan de behoeften van de klant. De klant staat dus centraal. Maar wat je klant nodig heeft is niet altijd hetzelfde door de tijd heen. De tijd en de omstandigheden bepalen wat de wensen en behoeften van je klanten zijn. Je moet je dus niet alleen verdiepen in welke klant je wil bedienen, maar ook in wat er speelt in zijn of haar leven op dit moment. En dat kan als het ware morgen weer iets anders zijn.

Ken de kern van je klant, dan ken je ook zijn en haar wensen en behoeften

Wat speelt in zijn of haar leven kan van invloed zijn op de expertise die jij brengt. Die kan belangrijker worden bijvoorbeeld, en soms ook minder belangrijk. Is dat laatste het geval, dan is het zoeken naar hoe je jouw expertise weer belangrijk kunt maken. En dat kun je als je de kern van de klant kent. Wie is hij/zij? Wat zijn de normen en waarden? Waar verlangt je klant naar? Waar droomt je klant van? Waarover maakt je klant zich zorgen? Waar wordt je klant blij van? Met welke vragen loopt hij of zij rond? Je bent dus altijd aan het afstemmen als je marketing voert. Afstemmen op je klant én op jou. Want ergens zit er aan het afstemmen een grens natuurlijk. Een klant kan je ontgroeien omdat jouw expertise niet meer aansluit op de volgende stap die hij/zij zetten wil.

Stop met het zoeken naar de formule maar ga afstemmen op je klant

Er is dus geen formule van ‘als je dit toepast, dan is het altijd goed’. Je kunt wel voor de verschillende producten en diensten die je hebt een basis-klant ontwikkelen. Een persona kiezen als uitgangspunt. Een persona is een voorbeeldklant. Voor die klant beantwoord je de vragen die ik hiervoor aan je gaf. En dat doe je ook voor die klanten die een fase verder zijn en die wellicht passen bij een ander product of een andere dienst. Voor deze persona maak jij je content; dus schrijf je blogs, nieuwsbrieven, socialmediaberichten, enzovoorts. Speciaal geschreven voor die persoon. Wetende dat de wereld om die persona heen altijd in beweging is. Vandaar dat ik het afstemmen noem. Steeds opnieuw die brug leggen van die klant naar wat jij biedt. En dat is een dynamiek. Geen vaste formule die altijd werkend is.

Als je dan toch een gouden formule wil?

Als je dan toch een gouden formule wil, dan zou ik zeggen: ken je klant. Door en door. In alle fases en stadia die passen bij jouw expertise, diensten en producten. En die formule is compleet anders voor jou en voor mij.

Vanaf 2021 kun je weer Vip-dagen Contentstrategie bij mij reserveren.
In één dag gaan we helemaal afstemmen en intunen op die klant die jij voor ogen hebt en op basis daarvan de contentonderwerpen bepalen die bij jou, je aanbod en natuurlijk bij de klant passen.
In één dag heb je focus en richting en een heldere strategie. Meer over de VIP-dag.

Het zou gaaf zijn om jou bij mij aan tafel te zien!
Lieve groet, Marianne

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

ContentClass 28 januari; Inspirerende teksten schrijven

Zoek blogs op categorie

Delen met:

Orde brengen in ideeën

Orde brengen in ideeën

Orde brengen in ideeën Als je eenmaal op de frequentie zit waar de contentideeën om de haverklap binnenvallen, dan kan dat best overwhelming zijn. Zoveel ideeën om in content uit te werken, maar so little time. Maar goed, je schrijft ze allemaal op. En wat dan? Ik...

Pit in je blog

Pit in je blog

Pit in je blog Hoe zorg je ervoor dat je pit in je blog krijgt? Niemand leest een lang blog helemaal door zonder dat het pit heeft. Wat is pit? Voor mij betekent pit dat het blog steeds opnieuw iets in de lezer raakt, waardoor hij echt door wil lezen. Iets wat steeds...

Elke week (schrijf)inzichten en (ondernemers)inspiratie ontvangen? Schrijf je dan in voor Mariannes Mail

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld: 

Privacybeleid

 

Voor meer inspiratie volg je mij op: