Groeien met je business: 7 (innerlijke) fases

Groeien met je business: deze 7 (innerlijke) fases doorloop je altijd

Wanneer jij als zzp’er je bewust gaat richten op groei, zoals ik de laatste jaren deed, doorloop je steeds 7 fases. 7 fases die mij nooit zijn verteld, maar die ik inmiddels ben gaan herkennen. Bij mij én bij mijn klanten. Ik maak je er graag van bewust, zodat je weet hoe het vanbinnen werkt.

Dit zijn de 7 fases:

1 Dromen

2 Stap zetten (als in: de stap écht willen zetten of de stap zetten)

3 Rem

4 Licht op rem schijnen

5 Begrijpen wat er speelt (is oplossen)

6 Doorpakken op de droom

7 Groei voelen en blij/trots zijn

Fase 1: dromen

Je hebt het verlangen groter te groeien met je bedrijf: meer omzet maken (en daardoor) meer impact maken in de wereld. Je gaat je voorstellen hoe dat er dan uit zou zien. Je schrijft je dromen op en maakt misschien zelfs een plan. Dat plan maken ís een eerste stap – je zet in ieder geval de intentie.

Fase 2: stap zetten

Je komt dus in actie. Je ziet het voor je, maakt misschien afspraken en voelt dat je buiten je comfort zone gaat bewegen. Ik heb een dikke 10 jaar binnen mijn comfort zone geleefd, dus inderdaad, dat buiten je comfort zone gaan voel je. En dat is wat je plannen en dromen zo spannend maakt.

Fase 3: Rem

De spanning zorgt ervoor – helemaal als je voor het eerst bewust grote dromen écht na gaat jagen – dat je op de rem trapt. Wacht even. Wat wil je nu? Wie ben jij eigenlijk? Kan je dit wel? Hier komen de welbekende stemmen om te hoek kijken. Of de beren. Hoe je ze ook noemt, ze komen. Dat komt omdat we van nature (al in de oertijd) zo geprogrammeerd zijn. Onze eerste zorg is overleven. Kun je wel overleven als die echt die stap gaat zetten? Je brein zet je on hold.
Hoe vaker je dit ‘meemaakt’, hoe makkelijker het wordt deze fase te doorlopen.
Dit is waar ambities kunnen stoppen en dromen dus niet worden waargemaakt. Laat je je overrulen door de stemmen? Of ga je door naar fase 4?

Fase 4: Licht op rem schijnen

Licht op rem schijnen, daarmee bedoel ik: onderzoeken wat je tegenhoudt. Wat speelt er in jou dat je het spannend vindt? In deze fase ga ik tegenwoordig al snel naar mijn spiritueel coach. Of ik kies een andere methode. Het hoeft niet altijd op dit gebied te liggen. Het kan ook liggen aan het feit dat je te weinig uren hebt om te volbrengen wat je wil volbrengen. Dit licht op de rem schijnen zorgt ervoor dat je de volgende fase in kunt gaan.

Fase 5 Begrijpen wat er speelt

Als je de rem in het licht zet, kun je begrijpen wat er speelt. Wat het precies is dat je tegenhoudt. En dat betekent dat je weet wat je kunt doen om alsnog door te pakken. Een VA inschakelen. Oude pijn helen. Oude verhalen en overtuigingen ombuigen.

Fase 6: Doorpakken op de droom

Dit is waar je dus opnieuw in actie komt. Je doorloopt een aantal sessies met een coach, je gaat in gesprek met een ervaringsdeskundige, je volgt een training, je neemt een VA in de hand.

Fase 7: Groei voelen en blij/trots zijn

Dit is waar je voelt dat je dichterbij je droom komt. Het is de fase waarin je wordt beloond voor de stappen die je hebt gezet: alleen al omdat je bij jezelf verandering voelt. Maar ook omdat er uren vrijkomen. Zaken zijn geautomatiseerd. Omdat er oud zeer is opgelost. Omdat je je beter over jezelf voelt.

Goed, dit zijn natuurlijk allemaal voorbeelden. De 7 fases doorloopt iedereen met een andere invulling. Het wel of niet waarmaken van je droom, ligt puur in de overgang van fase 3 naar fase 4: maak je die wel of niet?
Ik hoop nadat je dit blog hebt gelezen, zeker wel! Omdat je nu weet dat het gewoon een fase is 🙂

En neem nog even deze aanvulling mee: om daar te komen waar je wil zijn, zul je deze fases vaker gaan doorlopen. Maar hoe vaker je dit doet en bewuster je je hiervan bent, hoe makkelijker en leuker het wordt.

Dat is oprecht mijn eigen ervaring. Pinky promise dus!

 

Lieve groet, Marianne

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoek blogs op categorie

Delen met:

Instagram Stories: waarom?

Instagram Stories: waarom?

Instagram Stories: waarom? Als je nog geen Instagram Stories in je marketingstrategie hebt opgenomen, omdat je je daar nog niet bewust in hebt verdiept, dan ga ik je nu 9 redenen geven waarom ik je adviseer dat wel te doen. Allereerst; ik ben groot fan. Ik maak al een...

Mariannes Mail: bloedeerlijk over ondernemen en het leven, over marketing en over schrijven. Ontvangen? Schrijf je dan meteen in:

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld:

Voor meer inspiratie volg je mij op: