Heb jij al een mission statement?

Heb jij al een mission statement?

“My mission statement …” aldus Sir Richard Branson na weer geland te zijn op aarde, “is to turn the dream of space travel into reality for my grand children, your grand children … and for everybody.” Zo eenvoudig kan het zijn, dat mission statement. Het zorgde er bij hem voor dat hij met zijn Virgin Galactic 17 jaar lang intensief en gefocused werkte aan het mogelijk maken van een ruimtereis zonder dat je daarvoor een opgeleide astronaut hoeft te zijn.

Zijn werk is hiermee nog niet gedaan. Want als dit voor iedereen een realistische optie zou zijn: een paar uur in space gewichtloos kijken naar moeder aarde, zal er toch veel moeten veranderen, in ieder geval aan het prijskaartje daarvoor. Maar, hoe gaaf is het? Zijn jongensdroom, in de ruimte te kunnen reizen om te voelen en te ervaren hoe het daar zou zijn, maakte hij werkelijkheid. Afgelopen week maakte hij de reis voor de eerste keer: om de customer experience ook zelf te beleven.

Mega inspirerend, deze man. Dat is hij al langer voor mij. Het allereerste businessboek dat ik kocht (The Virgin Way) is geschreven door hem (ik zet de link onder dit blog, als jij het ook wil kopen en lezen). Het feit dat hij, toen hij terug op aarde was, in zijn speech zijn mission statement benoemde, die zo enorm eenvoudig was, zette mij aan tot dit blog. Dat mission statement is de motor van wat hij doet, waar hij elke dag op focust en waar al die mensen die voor en met hem werken ook op focussen.

Een missie/mission statement is de motor van je business

Je zou kunnen denken: ‘Ja, maar deze man die heeft zoveel mensen onder zich binnen Virgin Galactic, dat het voor zijn business goed is om zo’n mission statement te hebben. Ik ben maar een eenpitter, of een ondernemer met een klein team. Dus waarom zou ik zo’n mission statement nodig hebben? Ik doe gewoon wat ik doe.’ Ik begrijp die gedachte dat een mission statement (net zoals het beschrijven van een missie en een visie) puur voor grotere ondernemingen zou zijn. Maar niets is minder waar.

Een mission statement werkt als een motor en heeft alles te maken met hoe jij met je business en leven misschien zelfs van betekenis wil zijn. Heeft alles te maken met jouw bijdrage. Als je mission statement helder is, dan kun je daar alles binnen je bedrijf aan ophangen. Van je service levels, tot de producten en diensten die je ontwikkeld, tot de manier waarop je contact hebt met je klant.
De mission statement van Richard Branson, liet me opnieuw goed nadenken over hoe ik van betekenis wil zijn. Wat mijn mission statement dan is. Dit statement staat voor wat ik doe met Tekstgericht, wat ik doe met Boek van Betekenis en wat ik doe met 365 Geluk.

 

Je mission statement heeft alles te maken met jouw bijdrage

 

Het is mijn missie zoveel mogelijk vrouwen te empoweren, zodat ze zichzelf én hun expertise of talenten volledig ownen en dit complete ‘pakket’ zonder remmingen aan de buitenwereld kunnen laten zien, waardoor ze dit op grote(re) schaal inzetten ten behoeve van het verbeteren van het welzijn en de welvaart van de mens op aarde.

Mijn visie is dat hoe meer vrouwen (en ook mannen) oprecht en max gelukkig zijn met wie ze zijn, met wat ze doen en met wat ze kunnen betekenen, hoe beter ze zichzelf in kunnen zetten in de wereld en die daarmee werkelijk mooier kunnen maken, op het gebied van liefde, verbondenheid en zorgen voor elkaar.

Mijn mission statement is elke vrouw zichzelf en haar expertise volledig laten omarmen waardoor ze die voor de volle 100% durft in te zetten om te kunnen bijdragen aan haar hogere doelen.

Die missie huist in jou

Wat heel typisch is, is dit. Toen ik 13 jaar geleden op yoga- en meditatieretreat was, ging de slotceremonie over de missie die wij als mens voelen. Over dat waar je je voor wil inzetten. Ik schreef toen het volgende op: ‘Mijn missie is vrouwen (en mannen) minimaal een bodem geven waaruit zij kunnen putten en kracht kunnen krijgen voor zichzelf op te komen uit een onderdrukte situatie: laten weten dat ze het waard zijn er te zijn/iemand te zijn.”

De woorden zijn misschien verandert, maar de missie is in essentie nog exact wat die toen was.

Hoe zit het nu bij jou?

Alles wat ik heb gedaan, in alle vormen, heeft hiermee te maken. Waarbij onderdrukte situatie zeker ook gezien kan worden als het onderdrukken van jezelf, omdat je niet vindt dat je goed genoeg bent.
In januari van dit jaar nam ik een eerste audio op hierover, over van betekenis zijn met je bedrijf. Lees Van betekenis zijn met je bedrijf als je je nog meer verdiepen wil hierin – je kunt daar ook de audio luisteren.

Een ander blog dat ik hierover schreef gaat over hetzelfde onderwerp, maar geef ik ook aan waarom die content (blogs, posts en zelfs het schrijven van je boek) hier zo goed bij past. Lees Van betekenis zijn (met je content)’.

Schrijf je eigen mission statement

Wanneer je deze hebt doorgelezen, ga dan eens aan de slag met het schrijven van jouw mission statement. Wat kom jij met je bedrijf doen? Vertel het liefst in 1 zin. Laat je inspireren door het mission statement van Branson en het mission statement van mij. Neem er de tijd voor.
En deel je mission statement hieronder in een reactie, zodat je ook anderen weer kunt inspireren met hoe jij deze hebt geformuleerd.

(Je missie, visie en mission statement komen ook uitgebreid aan de orde wanneer je instapt op het 1 op 1 traject Meaningful Marketing. Meer over dit coachingstraject lees je hier.)

Lieve groet, Marianne

PS: Wil je je ook laten inspireren door de Virgin Way? Via de link hieronder kom je bij Bol en kun je het boek meteen aanschaffen. Aanrader hoor!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoek blogs op categorie

Delen met:

Energie en je business

Energie en je business

Energie en je business Als je mij al langer volgt, dan weet je dat energie een onderwerp is waar ik veel mee bezig ben. Om verschillende redenen. Ik neem het onderwerp zelfs mee in mijn trainingen en coachings, omdat ik het zo belangrijk vind. Het is namelijk jouw...

Mariannes Mail: bloedeerlijk over ondernemen en het leven, over marketing en over schrijven. Ontvangen? Schrijf je dan meteen in:

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld:

Voor meer inspiratie volg je mij op: