Het gaat niet om voice

Het gaat niet om voice

Durf ik dat te stellen? Jazeker durf ik dat. Net zo hard als dat ik riep: het gaat niet om video. Afgelopen jaren was het: je MOET video inzetten in je marketing want video is hot. En als je de ontwikkelingen op dit gebied volgt is nu de trend: Voice! Zet voice in want dat wordt het helemaal. De groei van de podcasts en de komst van Cluhbouse voor Iphone lijkt dit te beamen. Toch gaat het niet om video, en ook niet om voice. In dit blog vertel ik je wat het dan wel is.

Bekijk het even van de andere kant

De socialmediaconcurrentie moordend. En ik heb het niet over concurrentie tussen jou en je collega’s op social media (wat ik trouwens sowieso niet als moordend zie). Ik heb het wel over de organisaties achter die social media. YouTube (Google), Vimeo, Instagram, Whatsapp & Facebook, Soundplatforms (denk aan Soundcloud, en dergelijke), Pinterest, Twitter, you name them. Allemaal willen ze dat JIJ gebruik maakt van hen. En dus zijn ze zichzelf steeds aan het vernieuwen en ontwikkelen ze manieren en methodes om zo aantrekkelijk mogelijk voor jou te zijn. Zodat je maar bij hen komt, ze inzet en zoveel mogelijk onderdeel maakt van je leven (en bedrijf). Het gaat ze er om zoveel mogelijk mensen zo lang mogelijk bij zich te houden én online te hebben. En natuurlijk zijn ze continu aan het innoveren: nieuwe algoritmes, nieuwe toepassingen, nieuwe apps, nieuwe kanalen. En de hele marketing is erop gericht die early adaptors (marketingterm voor de eerste en meest gevoelige trendvolgers die zich als trendsetter zien) tot zich te krijgen: let them spread the word. Dat wordt gevoed (net zoals er spin doctors zijn in de politiek) door een hele vette marketing.
Dat is de andere kant.

Als je deze kant niet in het oog hebt, dan kun je als zzp’er, die zelf haar marketing voert, het idee hebben dat je van het een naar het andere moet gaan. Dat je mee moet gaan in die trends, want anders loop je echt een hele bult kansen en klanten mis. De druk kan hoog zijn. Logisch. Dat is de manier waarop die marketing wordt gevoerd. Marketing die ervoor zorgt dat de verhandeling van tweedehands Iphones op Marktplaats flink is gestegen.

Bekijk het nu eens vanuit jouw kant

Al deze media zorgt ervoor dat jij een multimediaal spectrum aan mogelijkheden hebt voor je bedrijf. Om nu jouw kant even duidelijk te maken en te laten zien dat je je niet druk hoeft te maken, wil ik je vragen even naar de figuur te kijken bovenaan dit artikel.

Die curve is een soort verdeling van mensen, ingedeeld in types over de tijd bezien. Het idee achter de curve is weer te geven hoe lang het duurt voordat innovaties (nieuwigheden)  – geadopteerd worden door de mens. Die curve kun je dus ook leggen op socialmedia- en app-ontwikkelingen.

Ik leg de verschillende types zo eenvoudig mogelijk uit.

Je hebt de innovators, die zitten bovenop de nieuwste ontwikkelingen (2,5%)
Dan heb je de early adopters, die pakken het op van de innovators op het moment dat het ‘best wel eens een succes kan worden’. Deze mensen worden door de massa vaak interessant gevonden. Denk aan beroemdheden – Clubhouse is eerst door artiesten opgepikt. (13,5%)
Wat de early adaptors oppikken wordt nauwlettend opgevolgd door de early majority. (34%) Die doen het mostly omdat de early adaptors het doen. Dat zijn de voorlopers van de massa. 
Hierna komt de late majority, de rest van de massa. (34%) De ontwikkeling is er, die is bewezen, ze zien het succes van het gebruik en gaan het dan pas gebruiken.
En dan heb je de laatste, de laggards. (16%)  Dat zijn de mensen die het niet doen. Omdat ze al tevreden zijn met hoe het nu is bijvoorbeeld. Of omdat ze het een ding blijven vinden.

Het maakt niet uit om welke innovatie het gaat, dit is de verdeling. Zo wordt de trend verspreid, als het ware. Mensen zijn altijd in al die types onderverdeeld. En dat heeft onder andere ook te maken met voorkeur.
Jij bent misschien een early adaptor als het om Iphone gaat. Maar als het om Google homesystemen gaat, hoor je bij de late majority.
Heb jij een voorkeur voor video, dan kan Clubhouse zijn best doen wat die wil: jij blijft video kijken. Je ziet vanzelf wel of het echt zo’n doorslaand succes is en blijft.
Misschien dat je over een tijd alsnog die Clubhouse ingaat. Tenzij je het een te grote verandering vindt.
Wat ik hier zeg over jou, zeg ik dus ook over jouw (toekomstige) klant.

Waarom laat ik je dit zien?

Om de druk te verminderen dat je meteen het allernieuwste onder de knie moet hebben.
Instagram Reels zag het licht en hoe belangrijk was het ineens dat je Reels ging oppakken in je marketing? Ik deed het niet en heb – in mijn optiek – ook niet per se enorme kansen gemist.
Ik laat het je ook zien omdat mensen – en dus ook jouw (toekomstige) klanten – allemaal eigen voorkeuren hebben. Niet iedereen houdt ervan om te lezen. Niet iedereen kijkt liefst video. Niet iedereen gaat graag wandelen met een podcast in de oren.

De vraag is dus: wat is de voorkeur van jouw (toekomstige) klanten?

De kans is groot dat zij verspreid zitten over de curve als het om nieuwigheden gaat. Omdat ze nu eenmaal andere voorkeuren hebben. Die ook nog eens kunnen veranderen in de tijd.
Dus, en weer terug naar het punt, het gaat niet om voice. Het gaat om het inzetten wat bij je klanten past en bij jou. Voice is de trend die nu wordt gezet. Maar is dat de trend die jouw klant ook graag meteen volgt? Of toch niet? Met andere woorden: richt jij je specifiek op de early adaptors, dan is het wel goed om met voice aan de slag te gaan en in de Clubhouse te zijn op dit moment. Misschien.

Als voice het niet is, wat dan wel?

Wat ik jou als zzp’er adviseer te doen, als het gaat om het voeren van je (online) marketing, is: wees multimediaal. Wissel de contentvormen die je inzet af. Schrijf blogs, maak video’s, neem podcasts op, check de Clubhouse af en toe, in Rooms die er voor jou toe doen. Schrijf dat boek, ga live op Facebook en Instagram. Maar doe niets wat niet goed voelt voor jou. Kies die media en kanalen waar jij je lekker voelt, zodat het je daar ook lekker afgaat. Dat geeft de energie die je nodig hebt.

En wat is de essentie?

En nou komt ie. Bij alles wat ik aangeef, is de essentie exact hetzelfde. De tekst. Het gaat om de tekst. Het script, de boodschap, het interview, de handleiding: alles wordt opgebouwd door tekst. Ook in de Clubhouse: you are talking and listening to tekst! Zorg dus dat je leert hoe je goede teksten schrijft, en hoe je ze overbrengt. Helemaal als de volgende trend zich gaat melden, waarvan ik weet dat die het gaat worden, zodra het weer kan: LIVE!

Zodra het kan, en de wereld het toelaat, gaan we naar elkaar toe. We snakken naar contact. Dus gaan we graag luisteren naar jou op dat podium, waar we tussen de mensen zitten die het fijn vinden om ‘met elkaar’ te zijn. Bereid je teksten dus voor. Leer goede teksten te schrijven die de boodschap overbrengen, via welk kanaal dan ook, via welk middel dan ook. De essentie is tekst. Ook op dat podium straks.
Do not forget that!

Lieve groet,

Marianne

Op 11 en 17 februari geef ik de gratis online workshop ‘Aantrekkelijk voor nieuwe klanten’. Doe zeker mee als jij wil ontdekken hoe je ervoor zorgt dat je zó aantrekkelijk wordt voor nieuwe klanten, dat zij jou bellen om met jou te gaan werken (of jouw producten in huis willen hebben.) Jouw mensen kunnen en willen niet meer om je heen. En dat heeft ook alles te maken met de boodschap die jij brengt.
Ja, ik doe mee met de gratis online workshop!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoek blogs op categorie

Delen met:

Instagram Stories: waarom?

Instagram Stories: waarom?

Instagram Stories: waarom? Als je nog geen Instagram Stories in je marketingstrategie hebt opgenomen, omdat je je daar nog niet bewust in hebt verdiept, dan ga ik je nu 9 redenen geven waarom ik je adviseer dat wel te doen. Allereerst; ik ben groot fan. Ik maak al een...

Mariannes Mail: bloedeerlijk over ondernemen en het leven, over marketing en over schrijven. Ontvangen? Schrijf je dan meteen in:

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld:

Voor meer inspiratie volg je mij op: