Hoe betrouwbaar zijn je blogs?

Hoe betrouwbaar zijn jouw blogs?

Wauw. Wat een aparte titel. Hoe betrouwbaar zijn jouw blogs? Lezers (en volgers) bepalen aan de hand van wat ze lezen (en wat ze van je zien, om je blog heen – bijvoorbeeld op social media) of je blog betrouwbaar is. Dat zal vooral de zeer geïnteresseerde lezer doen. In dit blog vertel ik je meer en vertel ik je waar die lezer naar kijkt, om de betrouwbaarheid van je blogs te bepalen. 

De zeer geïnteresseerde lezer, wie is dat?

De zeer geïnteresseerde lezer is een toekomstige klant (maar ook die collega in de markt trouwens die nieuwsgierig is naar wat je schrijft). En iemand die serieus interesse heeft in wat jij kunt bieden, zal kritisch zijn wanneer die je teksten leest. Hij (of zij) wil namelijk zéker weten dat jij als schrijver van de tekst, echt betrouwbaar bent.

Waar kijkt iemand naar om te bepalen of je blogs betrouwbaar zijn?

Feiten checken

Wanneer je gebruik maakt van feiten, dan kan de lezer checken of wat jij schrijft in het blog klopt. Verwijs je naar een bron of link je naar een bron, dan geeft dat meteen de mogelijkheid om te checken. Dat zal de lezer misschien niet eens doen, maar hij voelt wel dat je weet waar het over gaat en dat je bronnen durft te vermelden. Wanneer de lezer voorkennis heeft  – dus ook die feiten kent – zal die je blog ook als ‘betrouwbaar’ bestempelen. De feiten komen overeen.

Jouw kennis en kunde

Een kritische lezer zal na het lezen van een interessant blog ook minimaal een keer gaan kijken naar de ‘over-jou-‘pagina. Wie is die persoon die dit schrijft? Wat is zijn of haar (werk)ervaring en business? Let op: hij zoekt geen cv, voor het geval je nu denkt dat te moeten geven op die pagina. Maar de lezer zoekt wel een soort bevestiging; wat is de achtergrond van jou als schrijver en ondernemer? Hoeveel ervaring? Op basis daarvan zal die onbewust ook weer iets van de betrouwbaarheid vinden.

Zorg voor hoe-blogs met een volledig en kloppend stappenplan

Een van de blog-types die het bij lezers heel goed doet, is het hoe-blog. Precies zo wordt in Google namelijk vaak een vraag ingetikt: ‘Hoe krijg ik een vetvlek uit mijn blouse?’, ‘Hoe schrijf je een boek?’ ‘Hoe gaat de zonnegroet bij yoga?’, enzovoorts. Wanneer je een Hoe-blog over een onderwerp schrijft en je werkt dat uit, werk het dan uit in een compleet stappenplan. Met alle stappen daarin. De kans dat je lezer jouw stappenplan gaat gebruiken is groot. Wanneer stap 2 al niet klopt of niet lukt, kan het snel zijn gedaan met de betrouwbaarheid.

Argumenten in een waarom-blog

Wanneer je een blog schrijft waarin je bijvoorbeeld een bepaald advies geeft (een ‘waarom’-blog), dan geef je argumenten waarom het van belang is dat advies op te volgen. Die argumenten moeten hout snijden. Ik geef een heel eenvoudig voorbeeld van hoe ik dit bedoel:
Online zichtbaar zijn op social media is belangrijk omdat alle social media experts dat zeggen.
Dat laatste is niet echt een argument waarmee je een lezer overtuigt. Hij zal dan ook direct een mening hebben over jou als schrijver. Hij zal liefst feiten zien waar je naar kunt verwijzen, een link naar een onderzoek bijvoorbeeld. Of cases van klanten bij wie je hebt bereikt dat zij meer omzet hebben behaald door online zichtbaar te zijn.

Dus, ik draai alles wat je nu las even om: hoe vergroot je de betrouwbaarheid van je blogs?
1. Gebruik feiten in blogs die de inhoud van je blog kunnen bevestigen.
2. Zorg dat op de ‘over jou’-pagina van je website duidelijk te vinden is waarom jij als schrijver van het blog deskundig bent op dat gebied.
3. Zorg dat een stappenplan altijd direct uitvoerbaar is, mét positief resultaat.
4. Let goed op argumenten die je in de waarom-blogs gebruikt: laat die argumenten inhoudelijk goed zijn.

Het opzetten van een business blog is een mega goed plan, omdat je daarmee ook de betrouwbaarheid van jou en je bedrijf een boost geeft. En betrouwbaarheid/vertrouwen is een belangrijk goed. Je gaat toch liever in zee met iemand waarvan je weet dat die écht weet waar die over praat: dat jij steeds opnieuw terugziet in de blogs?

Dat is hoe je aantrekkelijk wordt voor nieuwe klanten. Meer weten hierover?
Doe dan mee met de Gratis Online Workshop ‘Aantrekkelijk voor nieuwe klanten’ op 10 september aanstaande, om 15 uur. Schrijf je meteen in!

Heel veel schrijfsucces en ik zie graag bij de workshop!
Marianne

PS: vragen of andere opmerkingen over dit blog? Laat het zeker weten in een reactie hieronder 🙂

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoek blogs op categorie

Delen met:

Gratis e-book om je creativiteit te boosten

gratis e-book marianne canters schrijfcoach blogexpert
Elke week (schrijf)inzichten en (ondernemers)inspiratie ontvangen? Schrijf je dan in voor Mariannes Mail

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld: 

Privacybeleid

 

Voor meer inspiratie volg je mij op: