Hoe gebruik je een contentkalender?

Hoe gebruik je een contentkalender?

Het is er weer de tijd voor. De contentkalender zal deze weken hoogtij vieren. Veel business- en socialmediacoaches maken deze kalenders voor je, met heel veel liefde en plezier. Het aanschaffen van zo’n kalender is op zich een goed idee. Maar je moet wel weten hoe je die het beste in kunt zetten. In dit blog geef ik je meer inzicht in hoe je de contentkalender gebruikt.

Wat is een contentkalender?

Een contentkalender is een jaarkalender waarin voor elke dag van het jaar content-ideeën staan aangegeven. Daarmee bedoel ik: onderwerpen waar je socialmediaberichten over kunt maken.

De betere contentkalenders geven je ook inhakers: dat zijn speciale data waar je iets mee kunt doen. Denk aan The World Kindness Day (13 november) en Black Friday (27 november). Bijna alle dagen van het jaar hebben wereldwijd wel een thema. Het idee is dat je met je content ‘inhaakt’ op het thema van die dag. Je kunt bijvoorbeeld op de 13e november een pleidooi houden op je Facebookpagina dat we allemaal wel wat vriendelijker mogen zijn tegen elkaar. Je kunt ook een Black Friday-actie bedenken voor jouw producten – en op die dag een mega-korting geven. De dagen ervoor zijn natuurlijk fantastisch om je actie al aan te kondigen. Doordat je een contentkalender hebt, weet je wat er komen gaat en kun je inplannen wat je wanneer op social media wil delen.

Behalve de inhakers geven de contenkalenders je, zoals gezegd, nog andere ideeën voor onderwerpen. Die zijn vrij algemeen. Heel logisch natuurlijk, want zij kunnen natuurlijk niet op jouw business inspelen. Dat is wat jij zelf moet gaan doen. Meer algemene ideeën zijn bijvoorbeeld: welk boek ben je aan het lezen? Deel een foto van jezelf aan het werk. Deel een goede quote. Deel een review van een klant.

Je ziet het al: met zo’n kalender hoef je nooit om onderwerpen verlegen te zitten. Wil je nu ook dat het meer gaat opleveren dan alleen contentideeën hebben om zichtbaar te zijn, dan bekijk je de kalender op strategische wijze.

Hoe zet je de contentkalender strategisch in?

De contentkalender strategisch inzetten kan alleen als je een plan hebt gemaakt voor je komende jaar. Dat plan kun je alleen maken als je weet wat je wil bereiken met je bedrijf in het komende jaar. Daarom formuleer je doelstellingen. Ik geef wat voorbeelden. Misschien wil je graag meer nieuwe volgers krijgen, dan kan dat je doelstelling zijn. Misschien richt jij je op omzet. Dan stuur je op verkopen. Allebei kan ook. Je kunt zo een aantal doelstellingen formuleren.

In actie komen met content en je contentkalender

Om die te bereiken, zul je in actie moeten komen. Je zult daar dingen voor moeten doen. En dus ook content moeten delen. Als jij een bepaalde omzet wil behalen, zul je moeten verkopen. Voor je kunt verkopen, moeten mensen weten dat je er bent en wat je kunt betekenen voor hen. Vandaar dat het hebben van een contentstrategie en –plan onmisbaar is. Mensen begrijpen niet wat jij kunt betekenen door alleen algemene content te delen, zoals aan te geven welk boek je leest en verder wat leuke quotes te delen. Ze gaan het pas begrijpen als jij die berichten gaat linken aan hen, aan wat zij nodig hebben en aan de expertise die jij hebt. En niet één keer. Dat blijf je met al die ideeën opnieuw doen. Alles met die insteek.

Het boek dat je leest, kan dus strategisch worden meegenomen. Het kan vakliteratuur zijn bijvoorbeeld. Maar het kan ook een boek zijn dat je gewoon leuk vind om te lezen omdat je van die schrijver houdt. Dat zegt dan weer iets over jou: en kan ook wellicht bewust strategisch worden ingezet. Volgers volgen je omdat ze een klik hebben met je, omdat je interessante content deelt en je leuk vinden: je houdt van dezelfde schrijver!

Dus. Een contentkalender gebruiken voor je bedrijf? Zeker. Heel slim. Het helpt je bij het inzetten van strategie en timing van campagnes. Het helpt je als je het even niet meer weet. Maar laat jouw strategie en doelstellingen leidend zijn.

Wel of niet alles strak vooruit inplannen?

Deze wil ik je ook nog meegeven. Mijn antwoord is: deels. Je kunt heel leuk alles vooruit inplannen. Maar gebeurt er iets in de wereld waar de ogen op worden gericht (denk aan Covid-19) en jij doet net alsof dat niet bestaat omdat je ingeplande berichten nu eenmaal ergens anders over gaan, hoe denk je dat dat overkomt? Het kan ook zijn dat je berichten inplant, maar dat je er op dat moment helemaal niets mee hebt, ze voelen niet goed. En wat als je van alles inplant en je verder geen idee hebt van welke vibe je naar buiten uitstraalt met je berichten omdat je er verder niet naar kijkt? Mijn advies is dan ook niet te ver vooruit in te plannen. Wel dat plan en die strategie bepalen. De kalender pak je er op speciale momenten bij.

Exclusieve workshop

Natuurlijk leg ik je dit allemaal haarfijn uit in de exclusieve workshop ‘Jouw 2021-(Content)plan’ op 1 december aanstaande. We gaan samen je plan voor 2021 maken, online via Zoom. Na deze dag weet je voor altijd hoe je dit aanpakken kunt. Er zijn – op het moment van het schrijven van dit blog – nog 6 plekken vrij. Meer informatie en inschrijven via de roze knop onder dit blog.

Zie ik je op 1 december?

Lieve groet, Marianne

2 Reacties

  1. Luuk Post

    Dag Marianne,

    Interessante blog, leuk om te lezen. Wij merken meestal dat onze klanten niet echt met doelstelling werken, maar voor je contentkalender zijn ze nog steeds heel belangrijk. Hoe ga jij daar meestal mee om?

    Ik was benieuwd of je onze tool al kent. Wij bieden namelijk een online contentkalender. Misschien is het ook wel leuk om deze te noemen tijdens je training van 1 december. Vind je het leuk om hier meer over te horen een keertje?

    Antwoord
    • Tekstgericht, Marianne Canters

      Hoi Luuk, dank voor je compliment. En dat klopt: die doelstellingen krijgen vaak te weinig aandacht.
      In al mijn trainingen ga ik in op het belang van doelstellingen: dat is hoe ik daarmee omga.
      Ik ken de tool niet, heb net even gekeken op de website, het ziet er interessant uit. Ik kan alleen pas iets noemen als ik er de voordelen van ken en weet waar ik over praat. Leuk om een keer met elkaar te spreken zeker. Stuur mij gerust even een mail over hoe je dat voor je ziet. Groetjes, Marianne

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoek blogs op categorie

Delen met:

Gratis e-book om je creativiteit te boosten

gratis e-book marianne canters schrijfcoach blogexpert
Elke week (schrijf)inzichten en (ondernemers)inspiratie ontvangen? Schrijf je dan in voor Mariannes Mail

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld: 

Privacybeleid

 

Voor meer inspiratie volg je mij op: