Hoe hou je focus in tijden van onrust?

Hoe hou je focus in tijden van onrust?

Een actueel blog voor al die vrouwen (en mannen) die zo graag focussen op hun business en daarmee een bijdrage willen leveren aan het mooier maken van de wereld, maar die merken dat onrusten en rellen impact hebben.

Door wat er nu allemaal om je heen gebeurt, kun je behoorlijk van je stuk raken. Terwijl corona ons bezighoudt, zijn er rellen ontstaan vanaf het moment dat de avondklok ging gelden. Of je nu wel of niet het nieuws kijkt: wat er gebeurt, krijg je mee. En je hart gaat uit naar de ondernemers die hierdoor nog dieper in de ellende komen. Maar ook naar de ouders van de jongeren die bakstenen door ramen gooien. Het is mega heftig en kan behoorlijk impact hebben op waar jij je op wil focussen met je bedrijf. Daarnaast kun je je opnieuw afvragen of het wel oké is om marketing te voeren in deze tijd. Om je bedrijf en jezelf te laten zien. Is het wel gepast? In dit blog geef ik je 5 tips die je helpen focus te houden en geef ik antwoord op de vraag of jouw marketing nog wel gepast is.

Allereerst: hoe hou je focus?

Tip 1: Kijk zo min mogelijk het journaal, lees zo min mogelijk het nieuws. Op de hoogte blijf je toch wel. Als je het wel belangrijk vindt om details te weten, kies één bron en één moment op de dag dat je dit oppakt. Ga niet alle kanalen af, en alle online berichten. Dat zorgt alleen maar voor meer onrust.

Tip 2: Hou tijd voor jezelf hoog in het vaandel. Pakte je nog niet veel tijd voor jezelf, dan is het nu extra van belang om dit te gaan doen. Tijd voor jezelf is nodig om in een goede vibe te blijven. Een vibe die je nodig hebt om je business te kunnen blijven draaien. Onderzoek waar je veel positieve energie van krijgt en pak dat in je me-time op. Voorbeelden die ik kan geven: schrijf wat je bezighoudt van je af. Zoals ik dat doe, in de ochtend bijvoorbeeld. Zodat mijn hoofd leeg is en klaar om te creëren, en om te werken met en voor mijn klanten. Ga naar buiten en beweeg. Regent het, dan beweeg binnen met video’s op YouTube. Yoga, dansles, sporten: maakt niet uit. Beweging zorgt dat er fijne stofjes in je brein worden aangemaakt. Doe meer van wat je leuk vindt. Hou je van handwerken, ga elke avond een uurtje handwerken (in plaats van alle actualiteiten kijken). Hoe je het ook doet, hou die tijd voor jezelf goed in de gaten. Deze tijd zorgt er namelijk voor dat je ook nieuwe ideeën krijgt die je nu kunt gebruiken.

Tip 3: Cultiveer je droom. Die droom die je voor ogen hebt met je bedrijf, cultiveer die. Cultiveren is vormen, in stand houden, onderhouden. Hoe duidelijker jij je droom voor ogen hebt, hoe meer energie je daarvoor in kunt zetten. En dat kan lastig zijn, omdat die onrustige tijden ervoor kunnen zorgen dat je het idee hebt dat het mogen hebben van die droom al ongepast is. Dat het nu toch niet meer mogelijk is die te realiseren. Geef die droom dus elke dag extra aandacht. Schrijf erover. Lees erover. Fantaseer erover. Kijk naar de plannen. Werk er bewust aan.

“The future belongs to those who prepare for it today.” – Malcolm X

Tip 4: Hoe gek het ook klinkt, maar feit is dit. Elke crisis draagt kansen in zich. Hier zijn talloze boeken en artikelen over geschreven. Tik het eens in Google in, alleen al die zin: elke crisis is een kans, en bestel een van de boeken die hierover gaat. Lees dat boek en denk ondertussen aan je bedrijf. Hoe kun je wat je leest en de inzichten die je daardoor krijgt toepassen op jouw business? Waar liggen jouw kansen?

Tip 5: Kies de juiste mensen om je heen. Heb je in de gaten dat de mensen om je heen zich verliezen in alles wat er gebeurt, er veel over praten en hun mening maar blijven ventileren? Laat je niet verleiden tot discussies of tot het daarin meegaan. Train jezelf in het afremmen van gesprekken als deze. Geef aan dat je geen aandacht wil geven aan onrust en rellen, en dat je niet mee gaat doen met coronadiscussies, omdat je graag focust op gezond blijven, op de lieverds om je heen en op het blijven draaien van je bedrijf voor je klanten. Ben je getroffen met je bedrijf, dan geef je aan dat je focust op het oplossen van problemen en het (her)opbouwen, het maken van nieuwe plannen en daarom geen energie gaat steken in discussies. Wordt dat lastig ontvangen, dan vraag of ze mee willen denken met je. Zo kun je het gesprek op een ander level brengen. Lukt dat niet, en blijft dit steeds terugkomen, dan beslis voor jezelf dat je deze mensen minder aandacht gaat geven en niet meer ingaat op wat er wordt bediscussieerd.

En nu antwoord op: is marketing voeren nog wel gepast?

Zeer zeker! Of je nu producten verkoopt of diensten, jouw mensen worden hierdoor geholpen. Hou dat steeds in het oog. Je voert geen sales om de sales, er zit een intentie achter je bedrijf. En die heeft te maken met het mooier maken van de wereld om je heen. Focus hierop en op die droom. Hoe zou jij de wereld graag zien en hoe kun jij daar je steentje aan bijdragen?

De grootste dromers zijn geen sukkels. Sterker nog: zij hebben allemaal neergezet waar zij in geloofden. Blijf geloven in wat jij doet, hou focus hierop en laat dat zien.

Heel veel succes en ik weet dat je dit kunt.

Lieve groet,
Marianne

PS: Aanstaande donderdag geef ik de online workshop ‘Raak het hart van je klant’, hoe schrijf je inspirerende teksten?
Je kunt nu nog inschrijven om mee te doen. Ja, ik wil meedoen: vertel me meer!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoek blogs op categorie

Delen met:

Instagram Stories: waarom?

Instagram Stories: waarom?

Instagram Stories: waarom? Als je nog geen Instagram Stories in je marketingstrategie hebt opgenomen, omdat je je daar nog niet bewust in hebt verdiept, dan ga ik je nu 9 redenen geven waarom ik je adviseer dat wel te doen. Allereerst; ik ben groot fan. Ik maak al een...

Mariannes Mail: bloedeerlijk over ondernemen en het leven, over marketing en over schrijven. Ontvangen? Schrijf je dan meteen in:

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld:

Voor meer inspiratie volg je mij op: