Hoe komt het dat je blog niet succesvol is?

Hoe komt het dat je blog niet succesvol is?

Een blog dat niet succesvol is (of een nieuwsbrief of een andere tekst) terwijl je er zo je best op hebt gedaan. Niets is frustrerender dan dat. Er zijn verschillende redenen waarom je tekst niet succesvol is. Ik geef je de 6 belangrijkste redenen.

1 Het onderwerp is niet interessant voor de mensen op wie jij je richt
Voor je een blog schrijft, onderzoek je vooraf waarover de mensen voor wie jij het schrijft (je toekomstige klanten) graag willen lezen. Doe je dat onderzoek niet, en schrijf je een blog over een onderwerp waarvan jij denkt dat het interessant voor ze is, dan kun je de plank zeker misslaan. Helemaal omdat de mensen voor wie jij schrijft op een ander level zitten en niet per se op de diepgang wachten (die jij vaak het liefste brengt).

2 De titel van het artikel triggert niet om het aan te klikken of te lezen
De titel (of de onderwerpregel van je e-mail) moet toch zeker nieuwsgierig genoeg maken om erop te klikken en te lezen of om de mail te openen. Ook hier geldt dus dat je moeten weten wat jouw mensen nieuwsgierig maakt. Titels die starten met ‘Hoe …’ of met ‘X tips om …’ aangesloten op het onderwerp dat je lezer interessant vindt, die worden heel graag aangeklikt.

3 Het artikel heeft geen echte clou, en vertelt maar wat
Dit gebeurt wanneer je niet nadenkt over wat je wil dat de lezer weet, ná het lezen van je artikel. Dit bedenken doe je al vóór je het blog of de nieuwsbrief gaat schrijven. Wanneer je zomaar begint en niet nadenkt over waar je uit wil komen, ga je ‘waaieren’ in de tekst (vaak voel je dat tijdens het schrijven al gebeuren). Publiceer je het blog dan toch (of verstuur je de nieuwsbrief dan toch) is de kans dat je lezers afhaken zeer groot.

4 Er zijn geen cliffhangers in de tekst opgenomen
Tussenkopjes zijn als cliffhangers en extra van belang als je weet dat mensen je tekst online gaan lezen. Een lezer zal eerst het artikel scannen, ga jezelf maar na. Mensen lezen de titel, de inleiding en dan scannen ze de tussenkopjes. Als die tussenkopjes als cliffhangers zijn en triggeren tot doorlezen, zal je lezer graag alsnog de tijd nemen om je hele blog van A tot Z lezen.

5 Het is niet duidelijk wat de lezer moet doen na het lezen van de tekst
Je wil natuurlijk graag dat je lezer iets gaat doen na het lezen van je blog of nieuwsbrief. Je wil dat ze inschrijven voor een e-book bijvoorbeeld, dat ze een speciale video kijken of dat ze contact met je opnemen. Drie kleine voorbeelden. Voor jou kan dit een manier zijn om het succes te meten. Als je nu een super goede blog of nieuwsbrief schrijft, waarbij je vaag bent over wat je wil dat mensen doen, zal die minder succesvol zijn!
Jouw doel is bijvoorbeeld de video laten kijken. Geef er dan de link bij én geef aan dat de lezer daarop moet klikken. Hoe duidelijker je bent in het aangeven wat je lezer moet doen, hoe meer lezers het doen. Wees dus altijd concreet.

6 Het is een grote lap onoverzichtelijke en daardoor niet prettig leesbare tekst
De fijnste mails om te lezen zijn de mails met veel witregels, is gebleken. De fijnste blogs zijn de blogs die zijn opgedeeld in alinea’s en die tussenkopjes hebben. Geen grote vaste en volle tekstblokken dus. Geef je je tekst lucht, dan geef je ook je lezer lucht. En dat heeft de lezer nodig. Het ziet er dan ook uit als ‘minder werk om te lezen’: geen hele klus om doorheen te ploeteren dus.

Of een blog of nieuwsbrief succesvol is, is afhankelijk van meer aspecten dan alleen de inhoud. Het oog wil ook wat en de mind wil het idee hebben dat ze zo min mogelijk moeite hoeft te doen. En let op: heb je nog een oudere website die niet mobiel compatible is, dan kan dat ook serieus een reden zijn. Steeds meer mensen lezen je blogs en nieuwsbrieven op mobiel. Heen en weer moeten bewegen op die telefoon, al zoekende naar een leesbril, is echt een afknapper.

Tips over hoe dan wel?
Wil je graag lezen over hoe je het goed aan kunt pakken? Lees dan de volgende blogs:
Tekst schrijven? Begin met een plan
Onderwerpen om over te bloggen. Geen probleem meer voor jou!
De perfecte titel voor je blog: gebruik een krachtwoordenoverzicht
Hoe schrijf je magische inleidingen voor je blogs?

GRATIS online masterclass en jij kunt meedoen!
Wil jij je blogs onderdeel maken van je marketingstrategie en je branding als expert?
En dus blogs schrijven die succesvol zijn?

Maak dan een goed marketingplan. In de GRATIS online workhop ‘Een succesvol marketing – 10 wijze stappen’ geef ik je aan hoe je dit doet.
Meedoen? Klik op deze link en schrijf je meteen in!
(Schrijf ook in als je niet kunt, er komt sowieso een replay naar je toe!)

Zie ik je daar?
Lieve groet, Marianne

2 Reacties

  1. Willeke

    Dank je wel, Marianne voor je blogs van deze week! Ik heb ze allemaal met plezier gelezen, Willeke

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoek blogs op categorie

Delen met:

Gratis e-book om je creativiteit te boosten

gratis e-book marianne canters schrijfcoach blogexpert
Elke week (schrijf)inzichten en (ondernemers)inspiratie ontvangen? Schrijf je dan in voor Mariannes Mail

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld: 

Privacybeleid

 

Voor meer inspiratie volg je mij op: