Hoe krijg je rust in je hoofd?

Druk – druk – druk. Hoe krijg je rust in je hoofd?

Natuurlijk: ik heb iets met schrijven. Mijn hele leven al. Als je niets met schrijven hebt, dan past dit niet bij jou. Maar als je wel iets met schrijven hebt, lees dan door. Ik vertel je waardoor je rust kunt krijgen in je hoofd.

Er gaan 60.000 gedachten per dag door je hoofd

Dat we het druk hebben, dat is een feit. We hebben het allemaal druk, op jonge leeftijd al. En behalve dat we het druk hebben met alles wat we willen en moeten doen, hebben we het vooral druk in ons hoofd. De drukte in ons hoofd heeft te maken met onze gedachten, waar we er gedurende de dag (volgens geleerden) wel 40 tot 60.000 van hebben. De uren dat we slapen niet meegeteld, maakt dat er per uur zo’n drieduizend gedachten voorbijkomen. Whaaaaa!!! Dat is echt mega mega mega veel! Alleen al het idee maakt me gek, jou niet?

We associëren er op los in ons hoofd. Gaan van hot naar her, van boven naar onder en weer terug. Ik was zelf heel goed in scenario’s te bedenken. Voor gesprekken die misschien wel eens ooit plaats zouden kunnen vinden. Of situaties. En die werkte ik in mijn hoofd dan helemaal uit. Ook al zouden die gesprekken of situaties niet eens plaats gaan vinden: ik was er klaar voor.

Moe of gestrest voor de dag begint

Bedenken wat je moet doen, wat je wil doen, waar je van baalt, wat je fijn vindt, wie je wil spreken, waarover, informatie onthouden, wat je van iemand vindt, wat je vindt van wat die zegt: het gaat echt de hele dag door. En je start ermee zodra je wakker wordt. Veel mensen springen dan ook (na een paar keer op snooze te hebben gedrukt) hun bed uit om meteen de dag in te rennen. Misschien ken jij het ook wel. Mijn vriend is daar een kei in. Die zegt niet eens ‘goedemorgen’, maar roept meteen wat hij allemaal moet doen om vervolgens rechtstreeks vanuit het bed een sprint te trekken. Andere mensen komen hun bed niet uit omdat ze al moe worden van alles wat hun hoofd tegen ze zegt. Of het nu komt door het to-do-lijstje of omdat ze zich zorgen maken, dat maakt niet uit. Ze zijn al moe voor de dag is begonnen.

Je hoofd bepaalt hoe je je voelt

Wat er in je hoofd gebeurt, is leidend voor hoe je je voelt, wist je dat? Wat je denkt en wat je voelt staat met elkaar in verband. Als je denkt dat je je vervelend voelt, dan gelooft je lichaam dat. Andersom is dat ook het geval. Denk je dat je je top voelt, dan is dat ook zo. Je gedachten zijn leidend. Je begrijpt dat als je rust hebt in je hoofd, je jezelf ook veel rustiger voelt. Maar die rust in je hoofd is een dingetje dat niet zo heel gemakkelijk is voor iedereen.

Er is iets op te bedenken. En ja, mediteren kan helpen, maar werkt niet voor iedereen. Zie die 60 gedachtes per minuut maar eens op stil te zetten. Dat vraagt flinke oefening. Als je het lukt, dan is het top natuurlijk. Maar wat als dat niet lukt? Of als je niets met mediteren mee hebt?

Dan ga je schrijven

schrijvenSchrijven dus. En ik bedoel niet een dagboek schrijven, of een lijstje maken om iets te onthouden, maar schrijven in de ochtend, om je gedachten te vertragen. Je ochtendpagina’s schrijven, zoals ik dat al een dikke 10 jaar doe. Je zet hiermee je hoofd en daarmee jezelf nog even on hold na het wakker worden. Je staat wel op, maar pakt wanneer je wakker wordt meteen pen en papier (het kan ook in bed trouwens). Je start de dag dus met opschrijven wat er allemaal in je opkomt. Omdat je nooit zo ontzettend veel gedachten achter elkaar kunt opschrijven, met de snelheid van de gedachtes in je hoofd, dwing je jezelf op een vriendelijke manier te focussen op – dat gebeurt automatisch – dat wat je het meest bezig houdt. Je hoofd krijgt hierdoor meer rust, waardoor jij die rust ook krijgt.

Je geeft jezelf toestemming om te vertragen. Wanneer je dat onderdeel maakt van je dagelijkse routine, dan zul je ook gaan merken dat je creatiever wordt. Je gaat automatisch oplossingen bedenken voor dat wat je bezighoudt (en je gaat ze toepassen). Je gaat als het ware in gesprek met jou.

In een flow komen door rust in je hoofd

Wanneer je een boek schrijft (of wil schrijven) of wanneer je schrijft voor je bedrijf, zoals blogs en socialmediaberichten, is het schrijven in de ochtend ook een manier om in de flow te komen. Je bent  gestart met schrijven voor jezelf, hebt al rust in je hoofd en kunt dus zo overgaan naar teksten voor je boek of blog. Door die rust in je hoofd kun je makkelijker inspiratie krijgen of inzichten in hoe je de dag het beste kunt doorlopen of hoe je in een bepaalde situatie het beste handelen gaat.
Teruglezen mag maar is niet per se nodig: het gaat om wat er in je hoofd omgaat zodra je wakker wordt en dat te vertragen, waardoor er rust ontstaat in je hoofd.

gratis e-book marianne canters schrijfcoach blogexpertWat nu als je dit echt heel lastig vindt? Dat opschrijven wat er in je opkomt?
Dan kun je mijn gratis e-book gebruiken met 23 schrijfoefeningen. 23 oefeningen die je helpen richting te geven aan je gedachten in de ochtend, die je helpen vertragen, en die je helpen je creativiteit te boosten. Doe elke dag meteen als je opstaat een oefening uit dit e-book en ontdek wat dit je brengt.

Liefs en veel succes! Laat je weten wat het brengt?
Marianne

 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

marianne canters coach online ondernemen geldrop-min

Inspiratie op Facebook?

Categorieën

Delen met:

Gratis e-book om je creativiteit te boosten

gratis e-book marianne canters schrijfcoach blogexpert

gratis: mariannes mail

Elke week geprikkeld worden met inzichten die jou als schrijver en ondernemer helpen groeien? Dat kan.
Je hoeft je alleen maar even aan te melden:

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld: 

Privacybeleid

 

Voor meer inspiratie volg je mij op: