Hoe schrijf je magische inleidingen voor je blogs?

Trek die lezer je blog in! Of: hoe je een magische inleiding schrijft.

Natuurlijk start ieder blog met een krachtige en aantrekkelijke titel. Een titel die nieuwsgierig maakt en onbewust een bijna-belofte geeft. Zo’n titel zegt namelijk: dit artikel geeft je wat je nodig hebt. Het moment dat iemand door jouw titel dat gevoel krijgt, wil hij verder lezen. Dus klikt hij meteen. De titel leidt hem naar je complete verhaal. Daar ziet de lezer de titel nog een keer staan: Yes! denkt hij. Ik zit goed!
Maar dan … komt het er pas echt op aan.

Die allereerste zinnen na die titel. Die moeten het gaan doen. Die zinnen samen moeten de lezer de tekst intrekken. Maar hemel, hoe doe je dat dan? Hoe zorg je daarvoor? In dit blog vertel ik het je allemaal. Na het lezen van dit blog weet jij hoe jij inleidingen kunt schrijven die lezers hongerig maken naar de rest van je verhaal. Die je lezers je blog in trekken.

Wat doet de inleiding?

De eerste zinnen samen vormen de inleiding van je blog. Een inleiding is als een brug tussen de titel en het daadwerkelijke artikel. Het is niet een samenvatting van wat de lezer te lezen krijgt, maar mag wel wat inzicht geven. Een goede inleiding doet vooral één ding. Die zorgt dat de lezer nieuwsgierig wordt naar meer.

Omdat de eerste alinea van je blog dus die aparte functie heeft, is het een heel goed idee om die net een iets ander lettertype te geven, of in vette of cursieve letters te schrijven. Dat geeft nog wat nadruk aan het belang van doorlezen.

De inleiding heeft iets in zich dat tot de verbeelding spreekt en daardoor een gevoel aanraakt. Een anekdote, dus een herkenbaar verhaal over wat je hebt meegemaakt, doet dat. Mensen raken betrokken bij wat er in die eerste zinnen gebeurt. Een nieuwswaardige uitspraak: “Scholen in Nederland zouden veel meer aandacht aan creatief schrijven moeten geven.” Een prikkelende uitspraak, of een onvolledige zin: “Maar dan … komt het er echt op aan.” Het roept allemaal die nieuwsgierigheid op naar meer.

 

5 magische inleidingen voor je blogs

Ik geef je 5 verschillende soorten inleidingen die voor magie zorgen en de lezer je blog intrekken.

  1. Een goedgekozen mini-verhaal, ook wel anekdote genoemd. Heel veel mensen worden blij van verhalen. Daarna zijn ze klaar voor de opsomming die volgt of de uitleg die je verder geeft. Een voorbeeld: “Ik kreeg een mail van een van mijn volgers, die wat gefrustreerd vertelde dat heel veel mensen wel klikten op de titels van zijn blogs, maar dat uit de statistieken bleek dat de meeste mensen daarna ook weer meteen weg waren. Zijn bouncepercentage was heel hoog. Bijna niemand las een artikel helemaal uit. “Marianne, weet jij waar dat aan liggen kan?”
    Dit had ook de inleiding voor dit blog kunnen zijn.
    Het mini-verhaaltje dat je vertelt, moet natuurlijk wel passen bij het onderwerp. Ik kan lastig beginnen met “Terwijl ik over de hei aan het wandelen was, zag ik …”
    De anekdote moet aansluiten op de kern van het verhaal.
  2. Een vraag.Wat is het allerbelangrijkste deel van je blog? Is dat de titel, de inleiding, het middenstuk of het slot?”
    Deze vraag zou ook een inleiding kunnen zijn voor dit blog, maar het middenstuk zou ik dan anders aanpakken. Bij zo’n inleiding zou ik de functies van al die delen gaan toelichten, met aan het einde de conclusie of het juiste antwoord. Een vraag als opening is altijd goed, maar vergeet niet dat het uiteindelijke artikel ook echt het antwoord moet geven.
  3. Een citaat. Een passend citaat, met daarbij de vermelding van wie geciteerd is, kan ook een mooie inleiding zijn voor je blogartikel. Dat kan een citaat zijn zoals ik gaf in het eerste voorbeeld, van een van mijn volgers. Maar het kan ook een citaat zijn van een beroemdheid, of een andere externe bron.
    “Imagination is more important than knowledge”, zei Albert Einstein. Dat klopt helemaal. Een goede inleiding van je blogs spreekt het voorstellingsvermogen van je lezers aan, dat maakt nieuwsgierig. Er wordt een verhaal gestart in hun hoofd en jij maakt het verder voor ze af. Hoe pak je dat nu goed aan?” Dit zou ook een inleiding kunnen zijn geweest.
  4. Iets schokkends. Misschien uit het nieuws. Uit je ervaringen. Iets waarvan iemand min of meer schrikt en meer wil weten. “In één dag was ik al mijn klanten kwijt. Niemand die ooit nog wilde leren hoe je goede teksten schrijft voor je bedrijf. Alleen door die ene fout die ik nooit meer maken zal.” (Ik moet er niet aan denken!)
  5. Een voorstelling maken waarin de lezer zelf een rol speelt. “Stel. Je zit met de laptop op schoot en bent helemaal in de stemming om een nieuw blog te gaan schrijven. Je opent een nieuw document, ziet de cursor knipperen, je vingers raken het toetsenbord aan. En dan … wordt alles zwart. Je slaat dicht. Je hebt werkelijk waar geen idee waar je moet beginnen.”
    Deze inleiding speelt op een hele mooie manier in op de lezer zelf. De lezer wordt ín het blog betrokken en wil natuurlijk graag weten hoe het af gaat lopen met hem.

Dit zijn 5 soorten inleidingen die je bij elk blog dat je schrijft kunt gebruiken.

Ik geef je nog een belangrijke tip. Als je straks aan je blog gaat werken, wacht dan niet tot die eerste zin of die perfectie titel ontstaat. Stel niet de eis dat je die eerst moet hebben voor je verder kunt. Dat remt je hele schrijfproces af. Begin ergens anders. De titel en inleiding komen op een ander passend moment wel.  Of je doet het zo als ik. Ik schrijf vaak een mogelijke titel en een mogelijk begin, waar ik sowieso niet tevreden over ben. Maar ik weet dat dit later komt dus ik denk daar niet langer over na en besteed er verder geen aandacht aan. Ik ga dus meteen verder met de rest. Als ik alles heb uitgeschreven krijgen die titel en inleiding pas mijn échte aandacht en ga ik daarmee aan de slag.

Het blog over het schrijven van een perfecte titel lees je hier: De perfecte titel voor je blog. Gebruik een krachtwoordenoverzicht.

Heb jij zelf nog een mooie tip? Of is er iets anders dat je lastig vindt als je gaat bloggen?
Geef het in een reactie hieronder aan.
Deel dit bericht gerust!

Liefs, Marianne

PS: In één dag alle ins & outs leren over het schrijven van high quality blogs? Doe dan mee aan een van mijn komende masterclasses op 11 of 20 september. Meer informatie: Masterclass Bloggen Ik leer je in één dag hoe je een topblog schrijft.

 

 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

marianne canters coach online ondernemen geldrop-min

Inspiratie op Facebook?

Categorieën

Delen met:

Gratis e-book om je creativiteit te boosten

gratis e-book marianne canters schrijfcoach blogexpert

gratis: mariannes mail

Elke week geprikkeld worden met inzichten die jou als schrijver en ondernemer helpen groeien? Dat kan.
Je hoeft je alleen maar even aan te melden:

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld: 

Privacybeleid

 

Voor meer inspiratie volg je mij op: