Hoe schrijf je een bestseller?

Hoe schrijf je een bestseller?

Hoe schrijf je een bestseller? Een logische vraag voor elke schrijver in spe. Wanneer wordt je boek een bestseller? Wat is eigenlijk een bestseller? Ik denk dat het goed is om hier antwoord op te geven. Ik begin als eerste met de laatste vraag; wat is een bestseller?

Wat is een bestseller?

De bestseller is niet veel meer dan de best seller. Dus het best verkochte boek. En die bestseller hoeft niet op elke plek een bestseller te zijn. De bestsellers op Amazon zijn niet per se dezelfde bestsellers als op Bol.com, en ook die op Managamentboek.nl kunnen weer compleet andere zijn. Dan heb je nog de Libris Top 10, met ook een bestseller top 10. Om even een voorbeeld te geven: op dit moment staat Saskia Noort met Bonuskind daar op 1. Bij Managementboek.nl is dat ‘Het leven, dat is pas topsport’ van Sanne van Paassen, die tijdens het schrijven van haar nummer één boek voor een frisse coachingssessie bij mij aan tafel zat.

Wanneer wordt je boek een bestseller?

Een bestseller is dus het best verkochte boek, waar nog aan kan worden toegevoegd: binnen een bepaalde periode. En daarbij houden de verschillende uitgeverijen ook nog zélf een bepaalde hoeveelheid aan. De ene uitgeverij geeft aan dat meer dan 10.000 verkochte exemplaren een bestseller is, de andere 25.000 en zo zijn er nog meer verschillen te vinden.
Dat die getallen ook nog kunnen verschillen per genre is logisch. Er zijn nu eenmaal minder poëzieliefhebbers dan liefhebbers van zelfhulpboeken. Een poëziebundel kan met een lager aantal al een bestseller zijn. Het is dus afhankelijk van de uitgeverij waar jij je boek laat uitgeven bij welk aantal je boek een bestseller is.

Hoe schrijf je een bestseller?

Het antwoord hierop is dus niet. Er is geen formule die je helpt een bestseller te schrijven. Het gaat namelijk allemaal om de marketing die rondom je boek wordt gevoerd. Is die marketing goed, en willen heel veel mensen door die marketing je boek kopen, dan kun je zo de bestseller worden. Dat zou dus als het ware kunnen betekenen: is je boek knudde, maar de marketing fantastisch, dan sta je zo op nummer één.

Natuurlijk is dat niet wat je wil: een knudde boek schrijven. Want stel je voor zeg: je zou de kopers alleen maar teleurstellen, het zou gigantisch afdoen aan je goede naam en zo zijn er veel meer negatieve gevolgen. Natuurlijk gebeurt dat niet. Je uitgever wil ook zijn goede naam behouden. De kritische beoordeling van de vele manuscripten die uitgeverijen toe worden gestuurd, is dus zeer zeker niet voor niets. Daarnaast heeft een uitgeverij een heel goed beeld van wat de markt wil en zoekt, dus daar zal je boek ook op aan moeten sluiten.

Hoe regel je de bestseller?

Een bestseller ‘regel’ je met goede marketing dus. Dat is waarom ik jouw bedrijf en het verkopen van jouw producten en diensten één op één vergelijk met je boek. Het schrijven van je boek is al een hele onderneming. En daarna moet het worden verkocht. Schrijf je je boek en heb je een grotere uitgeverij achter je staan, dan regelen zij veel van de marketing. Maar dat is niet altijd zo. Dat is helemaal afhankelijk van de afspraken die je met de uitgever maakt.

Wat als je je boek in eigen beheer uitgeeft?

Dan is de marketing voor jou. Net als alle kosten die je daarvoor maakt. Sowieso zijn dan alle kosten voor jou, net als de opbrengsten. In principe zou jij dan kunnen bedenken wanneer jij het een besteller vindt. Maar dat is ook weer zoiets … Alhoewel: ik begreep dat Jan Cremer van het boek ‘Ik, Jan Cremer’ al bij voorbaat (in 1964) ‘ ’n overbiddelijke besteller’ op zijn boek liet drukken (zie de foto bovenaan).
Dus natuurlijk: dat kan ook.

Wil jij zelf ook graag een boek schrijven? Lees dan ook: Een boek schrijven? Waar begin je?

Het is goed om ook al over de marketing na te denken en daar een plan voor te maken. Ja, zelfs tijdens het schrijven begint die marketing al. Benieuwd naar hoe je een marketingplan maakt? Of dat nu voor je boek is, of voor de bedrijf: de 10 wijze stappen zijn altijd goed om mee te nemen. Schrijf je nu in voor de GRATIS online Masterclass: ‘een succesvol marketingplan’.

Hoop je daar te zien!
Liefs en veel schrijfsucces,
Marianne

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoek blogs op categorie

Delen met:

Gratis e-book om je creativiteit te boosten

gratis e-book marianne canters schrijfcoach blogexpert
Elke week (schrijf)inzichten en (ondernemers)inspiratie ontvangen? Schrijf je dan in voor Mariannes Mail

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld: 

Privacybeleid

 

Voor meer inspiratie volg je mij op: