Hoe vind je de marketingmix die bij jou past?

Hoe vind je de marketingmix die bij jou past?

Als zzp’er doe je meestal zelf je marketing. En dat is best een dingetje. Net zoals ik al beschreef in het artikel 7 manieren om je boek te schrijven, is ook de manier waarop jij je marketing het beste kunt voeren, afhankelijk van hoe jouw leven eruitziet en wat voor type mens (ondernemer) jij bent. Met dit blog laat ik zien hoe jij jouw mix gaat vinden.

(Speciaal geschreven voor die ondernemers die na jaren onderzoek, nog steeds zoekende zijn.)

Als je een kroeg hebt en 14 uur per dag werkt, zul je op een andere manier je marketing inregelen dan wanneer je een spiritueel coach bent met een praktijk, of wanneer je een online ondernemer bent die alleen maar online cursussen verkoopt. Elke goeroe die zegt dat het anders is, heeft het hier echt mis. Bij een kroeg is het onmogelijk om 80% van je tijd in je marketing te stoppen (dit is het meest heldere voorbeeld dat ik kan geven. Ik noem de kroegeigenaar in dit blog ondernemer A). Wanneer je online cursussen maakt en verkoopt is 80% van je tijd in je marketing steken wel mogelijk. In het leven van ondernemer B past dat dus wel. A en B zullen hun marketing dus op een andere manier voeren en inregelen.

Er speelt nog een verschil een rol: ben jij het type mens (ondernemer) dat altijd eerst alles moet uitdokteren voor er stappen worden gezet; dus dat 15 trainingen wil volgen voordat … Of ben jij het type mens dat graag buiten de comfort zone gaat en direct dingen uitprobeert? Ook hier zit een verschil in de te kiezen mix.

De marketingmix die bij jou past is helemaal afhankelijk van deze factoren.

Vaak ga je je verdiepen in marketingmogelijkheden omdat je ‘denkt dat die wel passen’. Je hoort er veel over en dus zal het belangrijk zijn om dat te doen. Dus daar duik je in; zonder realistisch in kaart te hebben hoe jouw omstandigheden eruitzien. Bij ondernemer B is er veel meer ruimte om elke week video’s op te nemen dan bij ondernemer A. Ondernemer B vind ook het leuk om video’s op te nemen, heeft totaal geen probleem met zichzelf op beeld zien. Ondernemer A zou liever voor een podcast kiezen: dat lekkere praten gaat hem achter de bar ook goed af en hij heeft genoeg te delen. Hij heeft er ook echt gave ideeën over. Maar hij hoorde dat video beter werkte, dus deed een cursus video’s maken. Hij deed echt zijn best. Het kostte hem uren en uren. Had er geen lol in en kreeg er steeds meer een hekel aan. Steeds dat vermoeide gezicht op die camera, nee, het was het niet.

Wanneer jij al jaren onderzoek aan het doen bent, dan is een voorbeeld als dit waarschijnlijk wel herkenbaar.

Hoe kies je dan nu eindelijk wel de juiste marketingmix?

Bepaal eerst je verhaal. Je marketing moet ergens over gaan. Marketing is niet (alleen maar) vertellen wat je hebt en wat je klant daarvoor moet betalen. Dit is waar het nog steeds vaak verkeerd gaat. De eerste stap die je zet in je marketing is weten wat je wil overbrengen en aan wie. Je marketing moet ergens over gaan. Wanneer je dat verhaal helder hebt, dan ga je naar de tweede stap: kijken naar de marketingmix die je hierbij kan helpen en die jou gewoonweg leuk lijkt. Waar je spontaan leuke ideeën bij krijgt.
Vaak loopt het zoal in het voorbeeld: ondernemer A dacht video’s te moeten gaan opnemen. Vervolgens zijn de trainingen gevolgd en lopen de video’s na een half jaar stoeien nog niet.

Let op: je kunt je verhaal overbrengen met alle kanalen en middelen die er maar zijn. Als je het verhaal maar helder hebt. Daarom is mijn advies altijd het meeste nadruk te gaan leggen op de tools die je het beste kent en het leukst vindt om mee bezig te zijn, waar je het meest zin in hebt. Die ga je nóg beter leren kennen en daar ga je ‘oefenen’ met het overbrengen van je verhaal. Terwijl je dat doet en je voelt dat het steeds makkelijker gaat, pas dan breid je je mix uit met de middelen die je ook gaaf lijken. Zo kun je echt de mix ontdekken die past bij jou. Hier is een reden voor.
Hoe leuker jij het vind, hoe leuker jouw mensen het vinden je te online te volgen – ook omdat je dus meer zichtbaar wordt. Hoe leuker jij offline netwerken vindt, hoe meer jij daar straalt en de mensen graag met jou in gesprek gaan. Dus ja: de mix kiezen is ook afhankelijk van jouw lol!

Je marketingmix kies je niet uit wat je hoort wat je allemaal moet doen en waar je allemaal moet zijn, volgens de buzz. De juiste marketingmix kies je door op te pakken wat jij gaaf vindt om te doen en daar je verhaal over te gaan brengen. En na al die jaren onderzoek weet je wel wat je gaaf vindt nu. Kies dan hier 2 middelen/kanalen uit en focus daarop. Oefen alleen daar vanaf nu met het overbrengen van jouw verhaal … Dit is hoe je echt de mix gaat vinden die bij je past.

Wil je bij dit laatste graag geholpen worden? Jouw marketingverhaal helder krijgen en ontdekken hoe je dit dan het beste kunt overbrengen op de kanalen die passen bij jou? Dan past de VIP-dag contentstrategie hier helemaal bij. We gaan jouw marketingverhaal helderstellen en de contentstrategie opstellen die bij jou past. Meer hierover lees je hier: VIP-dag Contentstrategie.

Veel succes, Marianne

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoek blogs op categorie

Delen met:

Mariannes Mail: bloedeerlijk over ondernemen en het leven, over marketing en over schrijven. Ontvangen? Schrijf je dan meteen in:

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld:

Voor meer inspiratie volg je mij op: