Hoe voorkom je dat je de draad kwijtraakt in je blog?

Hoe voorkom je dat je de draad kwijtraakt tijdens het schrijven van je blog?

Herken je dat? Je begint enthousiast te schrijven en ergens raak je tijdens het schrijven van je blog de draad kwijt. Uiteindelijk leg je het blog maar weg. Of je plaatst het toch, maar niet met veel succes. Dat komt omdat de lezer – net als jij – de draad is kwijtgeraakt. Jij tijdens het schrijven en de lezer dus tijdens het lezen. In dit blog vertel ik je hoe je ervoor kunt zorgen dat je de draad niet kwijtraakt. Het heeft namelijk alles te maken met het afsluiten van je tekst.

Als een rondje

Je blog moet als een rondje zijn. Zo leg ik het altijd uit. Daarmee bedoel ik: kom bij de afsluiting terug op dat waar je mee begonnen bent. Dan is een tekst goed afgerond. Als je tijdens het schrijven weet dat je ook weer terug moet komen op je beginzinnen, hou je jezelf tijdens het schrijven makkelijker bij de les.

Als je een tekst ergens begint en compleet ergens anders eindigt, dan heb je je lezer als een gast in huis gehaald, hem koffie gegeven, waarna je bent weggelopen, zonder te vertellen hoe en wat. Je gast blijft vol verbazing achter. En die weet echt niet wat die nu verder moet. Je gast gaat. En dat wil je niet.

Neem je gast mee aan de hand

Dit is wat je wel wil. Een goed gevoel geven. Zorgen dat je gast graag blijft. Tot jij hem weer naar buiten begeleid. Als schrijver neem je je gast dus mee aan de hand.

De titel is als een prachtige deur die alvast op een kiertje staat. Je lezer wordt nieuwsgierig, ziet de deur en wil weten wat daarachter te vinden is.
Als een goed gastvrouw (of -heer) ontvang je de lezer met de inleiding. Die inleiding is als een belofte. Dat betekent dat je een verwachting schept. In mijn blogs zie je dat vaak letterlijk terug: in dit blog lees je hoe … of in dit blog geef ik je 3 tips … Voorafgaand aan die belofte, ook nog in de inleiding, zorg je dat je even bevestigt dat de lezer de goede deur heeft gekozen. Dat doe je door iets te schrijven dat aanspreekt, waarin die zichzelf herkent. In dit blog heb ik dat heel duidelijk gedaan. Je ziet het meteen als je nu alsnog de inleiding weer leest.

Los de belofte in

Vanuit de inleiding los je de belofte in, in de body van de tekst. Beloof je tips, dan geef je tips. Leg je iets uit, dan leg je iets uit. Heel duidelijk en straight to the point. Dat wil zeggen dat je er niet per se van alles bij gaat halen om de tips die je geeft of het punt dat je maakt, nóg duidelijker te laten zijn.
Ik zou nu bijvoorbeeld nog een alinea kunnen schrijven over hoe belangrijk het is dat je er niet van alles bijhaalt, maar zoals ik het nu heb gezegd, is het al duidelijk genoeg. Een aparte alinea kan zelfs afbreuk doen aan wat je vertellen wil. En het vergroot het risico op het kwijtraken van de draad. Blijf bij de kern dus en los de belofte in.

Na de tips of je gemaakte punt ga je over naar het slot. In het slot maak je in 1 of 2 zinnen nog eens kort duidelijk wat de strekking van je artikel was, als een mini-samenvatting. Daarna kom je terug bij het begin. Zo begeleid je je gast weer netjes naar de uitgang, waarna die met een goed gevoel vertrekt. Hij heeft gekregen wat hij had gehoopt. En dat vind hij fijn. Jij bent een goede gastvrouw en dat vergeet hij niet. Hij komt zelfs graag bij je terug.

Dus: hou tijdens het schrijven van je blog altijd in de gaten waarvoor je je gast hebt uitgenodigd: geef wat je hem belooft. Dat zorgt ervoor dat jij de draad niet kwijtraakt tijdens het schrijven en dat de lezer een goed gevoel krijgt over je tekst én over jou.

Meer lezen?
Hoe blijf je to the point in je blog?
Voelen of je tekst goed is

Heel veel schrijfsucces, Marianne
PS: heb jij je al ingeschreven voor de GRATIS online masterclass ‘Een succesvol marketingplan – 10 wijze stappen?’ Het kan nog even: op 29 en 30 juli is het zo ver. Kun jij niet kijken: schrijf toch in en ontvang de replay. Het hebben van een goed marketingplan is namelijk ook onderdeel van het niet kwijtraken van de draad. Je weet namelijk altijd waar jij je lezer naartoe wil leiden.

JA, ik schrijf je me graag in! Het is tijd voor een goed plan!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoek blogs op categorie

Delen met:

Gratis e-book om je creativiteit te boosten

gratis e-book marianne canters schrijfcoach blogexpert
Elke week (schrijf)inzichten en (ondernemers)inspiratie ontvangen? Schrijf je dan in voor Mariannes Mail

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld: 

Privacybeleid

 

Voor meer inspiratie volg je mij op: