Hoe was jouw 2019? Doelstellingen behaald?

En? Hoe was 2019 voor jou?
Of nog niet bekeken?

Ik werk graag met doelstellingen. Zo stelde ik eind 2018 mijn doelstellingen voor 2019, waarbij ik wel wat issues te tackelen had. Dat wil zeggen dat ik doelstellingen stelde die ik niet zou halen als ik bleef doen wat ik altijd al deed. Ik stelde mezelf doelstellingen waarbij ik wist dat ik uit mijn comfort zone moest stappen.

Jouw doelstellingen en je groei

Doelstellingen hebben alles te maken met groei. Niet alleen in cijfers of type klanten, maar ook in jou persoonlijk. Voor mij was dat niet anders. Ik stel dan ook heel bewust doelstellingen buiten mijn comfort zone. Om bepaalde doelstellingen te behalen, moest ik compleet nieuwe stappen zetten. Stappen die ik eerder niet had gezet. Dat is groei. Praktisch gezien betekende dat voor mij onder andere investeren in een goede business coach, investeren in Facebook Ads en mezelf onderzoeken als het gaat over het thema ontvangen en waarom ik dat zo moeilijk vind..

Als ik terugkijk heb ik mijn doelstellingen bijna behaald (maar het jaar is natuurlijk nog niet voorbij).
Een aantal doelstellingen – weet ik al – zal ik niet behalen. Die neem ik alsnog mee naar het komende jaar. Is dat falen? Oh nee, zo zie ik dat niet. Alleen al het ontdekken waarom je doelstellingen niet behaalt, leert je heel veel over jezelf (en je leef- en werkomstandigheden). En dat maakt je alsnog wijzer en krachtiger.
Als je er maar open voor staat om ernaar te kijken en te reflecteren.

Heb jij nog niet teruggekeken? Dan zou ik je aanraden die nu toch al te doen. Zo voorkom je dat je bij de kerstboom pas gaat zitten bedenken hoe het allemaal is verlopen en zorg je ervoor dat je die gezellige decembermaand juist extra kunt genieten. Het is dus ook heerlijk om nu al vooruit te gaan kijken en alvast een eerste voorzet uit te werken van wat je volgend jaar realiseren wil.

Ja maar ik vind het gewoon moeilijk!

Dat hoor ik wel vaker. Doelstellingen formuleren en daar echt aan gaan werken is ook niet makkelijk. Wist je dat maar 8% van de mensen werkelijk hun doelstellingen behaalt? Vaak worden er wel doelstellingen geformuleerd, maar raken die gaandeweg het jaar verloren. Hoe kun je nu voorkomen dat dat gebeurt? Daarvoor heb ik 7 tips verzameld, die ik zelf graag toepas. De tips komen van verschillende succesvolle ondernemers en coaches die ik heb gesproken, waar ik podcasts van luister en blogs en boeken van lees. (Een van de boeken die ik je zeker aanraad heb ik onderaan dit blog voor je getipt.)

7 tips die je helpen je doelstellingen te bereiken

  1. Stel jezelf steeds de vraag: ‘Draagt dit bij aan mijn doelstellingen?’
    We leiden een hectisch leven. Vaak rennen we van het een naar het ander om alle ballen in de lucht te houden én om aan alle eisen te voldoen (die we overigens vooral aan onszelf stellen.) Bewust de tijd nemen om stil te staan en te reflecteren wordt niet veel gedaan. Maar dat is wel belangrijk om te doen, als je wil ontdekken of wat je aan het doen bent nog bijdraagt aan de doelstellingen die je wil bereiken én of je geen apen van anderen op je schouders draagt. Wanneer iemand aan je vraagt of je iets wil doen (wie dan ook), stel jezelf dan zéker die vraag: als ik dit doe, kom ik dan dichterbij de doelstelling die ik bereiken wil? Natuurlijk hoeft niet alles meteen weggeschoven te worden, maar als het niet bijdraagt minder goed voelt: niet doen. Zeg dan nee.
  2. Maak een plan van actie.
    Maak per doelstelling een plan: hoe kun je ervoor zorgen dat je die doelstelling bereikt? Welke stappen kun je zetten? Wanneer kun je die zetten en hoe ga je die zetten?
  3. Wat kan of moet ik zelf veranderen?
    Soms kan een doelstelling betekenen dat jij persoonlijk iets moet veranderen. Dat jij dus ook uit je comfort zone moet gaan. Misschien moet je een cursus volgen of zijn er andere dingen die spelen, die veranderd moeten worden. Wanneer je meer producten wil verkopen, maar je merkt dat je het lastig vindt om te verkopen en je gaat zo’n gesprek steeds uit de weg, dan is een nieuwe stap binnen je persoonlijke ontwikkeling wel van belang. Dat moet dus veranderen. Denk daar ook over na als je je doelstellingen formuleert en beschrijf de noodzakelijke veranderingen als stappen in je plan van actie.
  4. Regelmatig checken, hoe sta je er nu voor?
    Regelmatig terugkijken naar de doelstellingen én bekijken hoe ver je bent in het bereiken ervan, is ook essentieel. Je kunt heel mooie doelstellingen formuleren, maar als je er daarna niet meer naar kijkt, dan kom je er los van te staan. Mijn doelstellingen hangen samen met mijn vision board aan de muur van mijn werkkamer. In de zomer werk ik daar bijna niet, het is dus makkelijk om ze los te laten. Door een foto van mijn vision board als achtergrond op mijn telefoonscherm te zetten, word ik steeds herinnerd. In mijn telefoon staat een reminder, elke maand: even op mijn doelstellingenoverzicht kijken. Ik vraag me dan af: wat had ik willen bereiken, heb ik het bereikt, zo nee, wat kan ik doen om het bij te sturen? Of paste de hele doelstelling misschien toch niet?
  5. Welke drive heb ik om die doelstellingen te bereiken?
    Wat wil ik neerzetten in de wereld? Wat wil ik bijdragen? Je drive helder hebben zorgt ervoor dat je met enthousiasme aan je doelstellingen werkt. Waarom wil jij die doelstellingen bereiken? Wat brengt het je als je ze hebt bereikt? Wat kost het je als je ze niet bereikt? Jouw missie, jouw motivatie is ook een hele mooie om uit te werken op papier en steeds naar terug te kijken zodat je ook in alle drukte niet vergeet waarom je dit ook alweer allemaal doet.
  6. Wie houdt je accountable (verantwoordelijk)?
    Ik wist dat ik iemand nodig ging hebben die mij accountable zou houden. Die ook realistisch vanuit ervaring mee kon denken. Bij wie ik aan tafel kon schuiven eens in de zoveel tijd, om tegen te vertellen waar ik stond, waar ik tegenaan liep, en wat ik nodig had. Ik zocht een coach die mij accountable zou houden én mij daardoor zou stretchen.
    Als je weet dat je bij iemand steeds aan tafel terugkomt omdat je dan moet laten zien hoe het gaat, dan is je motivatie ook anders. Helemaal fijn als het iemand is met wie je kunt sparren als je uit die comfort zone stapt en tegen zaken aanloopt die je moet overwinnen (zoals je verkoop-angst).
  7. Wat kan ik elke dag doen om een stapje dichterbij mijn doelstellingen te komen?
    1 actie per dag is voldoende. Iemand bellen. Iets uitzoeken. Een actie ontwikkelen. Helemaal afhankelijk van die doelstelling, kun je dus elke dag iets bedenken én uitvoeren. Dit helemaal uitwerken in je plan van actie gaat ver (wat mij betreft te ver). Je kunt de vraag wel elke dag even aan jezelf stellen (in je ochtendpagina’s bijvoorbeeld) en die actie die dan opkomt ook uitvoeren op die dag.

Alles wat je aandacht geeft groeit, en dat geldt ook voor het bereiken van je doelstellingen. Even een  reminder van wat ik net zei: maar 8% van de mensen die doelstellingen opstelt, behaalt die doelstellingen. Hou jij je vast aan bovenstaande 7 tips, is de kans dat jij bij de 8% hoort, heel groot.

Wat betekent content voor het bereiken van je doelstellingen?

Als ondernemer heb je verschillende doelstellingen. En zeker financiële doelstellingen: omzet en de winst. Je wil namelijk minimaal je vaste lasten kunnen betalen. Je draait geen omzet vanuit het niets, mensen moeten jou en je bedrijf wel weten te vinden. Kort door de bocht: hoe meer mensen de weg naar je kennen en je ‘leuk’ en interessant vinden, hoe groter de kans dat ze met je willen werken. Dat is je marketing. En marketing zorgt voor omzet.

Internet maakt het mogelijk dat mensen die verder weg wonen veel sneller met je in contact komen en met je willen werken. (Dat geldt zelfs ook voor mensen dichterbij.) Maar om gevonden te worden, moet je wel online aanwezig zijn. Een website en één of meer social media kanalen is het enige wat je daarvoor nodig hebt, maar die moeten wél inhoud hebben. Op basis van die inhoud haken mensen op jou aan. Je gaat dus inhoud delen en daarmee mensen inspireren en motiveren. Die inhoud, dat is content. Je content is dus een manier om doelstellingen te bereiken. Een contentplan als onderdeel van je plan van actie om je doelstellingen te bereiken, is dus geen overbodige luxe.

Zin in 2020!

Terwijl we nog niet op de helft van het vierde kwartaal zijn, heb ik precies daarom alweer zin in 2020! Binnenkort ga ik aan de slag met de doelstellingen die ik het komend jaar wil bereiken en maak ik mijn nieuwe plan van actie daarvoor. Wat ik dit jaar heb gedaan en bereikt was super goed. (Naar mijn idee juist omdat mijn doelstellingen zó buiten mijn comfort zone lagen.) En zo formuleer ik mijn doelstellingen voor  volgend jaar weer. Precies daar ligt het succes. Buiten je comfort zone, daar is die groei.

En jij? Hoe ga jij het doen? Hoe pak jij het aan? Als je dat nog niet weet, maar je zou er wel mee aan de slag willen gaan, kun je aanschuiven bij mijn nieuwe themadag ‘Jouw 2020-plan’.

Op 29/11 en op 2/12 organiseer ik deze dag, steeds voor 4 personen. Na deze dag heb jij je doelstellingen en je plan van actie en (content)plan voor 2020 helder in beeld. Maar meedoen aan deze themadag houdt meer in. Je krijgt er namelijk 4 kwartaalcoachings bij. Dus: je maakt je 2020-plan, gaat ermee aan de slag én bespreekt met mij eens per kwartaal de voortgang van je plan. De themadag is dus inclusief vier 1 op 1 sessies van elk 2 uur bij. Is dat niet gaaf? Deze themadag met coaching is compleet nieuw en daarom voor een scherpe pilotprijs te boeken bij mij, namelijk voor 279 (excl. btw). Mét een lekkere lunch tijdens de themadag, onbeperkt koffie, thee en lekkers natuurlijk!

Dus: één themadag om je 2020-plan te maken en daarna vier 1-op-1 kwartaalcoachingsessies waarbij ik ook klaar zit voor jou.
Doe je mee? Check deze link voor meer informatie en schrijf je voor op Jouw 2020-plan.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

marianne canters coach online ondernemen geldrop-min

Inspiratie op Facebook?

Categorieën

Delen met:

Gratis e-book om je creativiteit te boosten

gratis e-book marianne canters schrijfcoach blogexpert

Het wel of niet bereiken van je doelstellingen heeft alles te maken hebben met je persoonlijke effectiviteit. Hoe geef je leiderschap aan jezelf? Het volgende boek laat je kennismaken met de eigenschappen die je nodig hebt en leert je die te ontwikkelen (mocht je ze nog niet in huis hebben). Echt een aanrader. En ik heb nog meer  aanraders voor je: in jouw Tekstgericht-shop.

Boek: De 7 eigenschappen van effectief leiderschap

Effectief leiderschap begint bij persoonlijk leiderschap. Wanneer je de oefeningen uit het boek écht doet – en dat deed ik – ga je jezelf met andere ogen bekijken en leer je hoe je leiding aan jezelf kunt geven. Pas als dat kan, kun je ook anderen leiden. Positief leiden op een manier die bij iedereen past. Dat is hoe je doelstellingen kunt behalen. Meesterwerk. 

(Persoonlijke effectiviteit)

De 7 eigenschappen van effectief leiderschap (meer over dit boek via Bol.com)

gratis: mariannes mail

Elke week geprikkeld worden met inzichten die jou als schrijver en ondernemer helpen groeien? Dat kan.
Je hoeft je alleen maar even aan te melden:

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld: 

Privacybeleid

 

Voor meer inspiratie volg je mij op: