Hoe wil jij gezien worden in de markt?

Hoe wil jij gezien worden in de markt?
Een belangrijke vraag om jezelf te stellen als je heel bewust zelf je (online) marketing gaat voeren omdat je wil groeien met je bedrijf. Wat wil je graag dat je mensen voor indruk van je krijgen? Wat wil je wat ze van je denken als ze denken aan jou? In dit blog geef ik je een aantal vragen die je helpen hier een antwoord op te krijgen.
Verwarring bij je publiek (en potentiële klanten)
Waarom is het goed om hier een antwoord op te hebben? Als je dat niet hebt, dan ben je in de content die je maakt (en vaak ook in hoe je je bedrijf voert) vooral zoekende. Je gaat van alles delen op verschillende manieren, waardoor je publiek in verwarring kan raken. Vooropgesteld: is dat erg? Nee hoor, het kan ook gewoon je zoektocht zijn. Je publiek gaat je dan ook op die manier ervaren.
Wat er wel kan gebeuren is dat er verwarring ontstaat. Is ze nu wel of geen expert? Is ze nu wel of geen businesscoach met een bult ervaring? Is ze nu wel of niet die VA voor mensen zoals ik?
Ik ben zelf in de eerste jaren dat ik online marketing ging voeren, precies op deze manier zoekende geweest in hoe ik het beste content kon delen. Het enige uitgangspunt dat ik had was: vooral mezelf zijn. Wat tot op heden nog steeds de belangrijkste intentie is. Maar ik kies wel zorgvuldig uit op welke manier ik dat doe, ik denk daar niet altijd, maar wel vaker, bewust over na. Ook omdat mijn profilering, dus hoe ik graag gezien wil worden, helder is voor mij. Ik heb er woorden aan gegeven. Overigens ook nadat ik een aantal persoonlijkheidsanalyses heb gedaan en de hulp heb ingeroepen van brandingexpert en fotografe Jessica van Duren.
Ik geef je de beschrijving van hoe ik mijzelf wil profileren – passend bij wie ik ben:
Volwassen, puur, krachtig, natuurlijk, in balans, ervaringsdeskundig, professioneel, betrouwbaar, marketingexpert, schrijfexpert, inspiratiebron. Liefdevol en stralend. Wijs. Iemand die weet wat ze wil. Die zichzelf op nummer 1 zet en er toch volledig voor anderen is. Die alles uit het leven wil halen en gaat voor wat ze in haar hoofd heeft zitten …
De posts die ik maak, maar ook hoe ik mijn bedrijf ontwikkel en de diensten/producten die ik aanbied, passen hierbij. Ik toets de teksten die ik schrijf en denk steeds aan deze beschrijving. Dat is dus ook een voordeel: als je je profilering helder hebt, het kan je enorm helpen bij het bepalen van de onderwerpen waar je over kunt schrijven en de insteek daarvan.
Vragen die je helpen je profilering helder te maken
Ik geef je de vragen:
Aangezien ik erg fan ben van persoonlijke marketing en ik van mening ben dat jouw energie in eerste instantie de motor is van je bedrijf, de eerste vraag:
- Wat wil je dat iemand zegt over jou als die je voor het eerst ontmoet?
De tweede vraag kreeg ik van een van mijn eerste businesscoach en is ook een interessante om te beantwoorden. Ik geef er nog wat hulpvragen achteraan.
- Met welk merk zou jij vergeleken willen worden en waarom? Hoe zou jij dat merk beschrijven? Welke eigenschappen ken jij die toe?
De derde vraag gaat over je toekomst.
3. Stel jezelf eens voor 10 jaar verder dan nu. Wat zou je dan het liefste doen? Hoe zou je leven er dan uitzien? Hoe zou je je dan het liefste willen voelen?
Ga met deze vragen eens tegen een fijne boom aanzitten. Neem er pen en papier bij. Schrijf de vragen over en mijmer er een tijdje over op het papier tot je de antwoorden écht voelt binnenkomen.
Die antwoorden, daar gaat het om. Die geven je de manier aan waarop je jezelf graag wil profileren. Hoe jij het liefst gezien wil worden in de markt. Hou deze bij de hand wanneer je je content schrijft, wanneer je posts maakt, wanneer je nadenkt over nieuwe diensten of producten, of nadenkt over een nieuw aanbod. En bekijk of wat je creëert bij je beschrijving past. Toets alles wat je doet daaraan, voor je publiceert of veranderingen door gaat voeren. Ik ben heel benieuwd wat jouw antwoorden zijn. Wil je ze delen in een reactie?
Als laatste: vergeet nooit dat je je vooral die marketing voert vanuit de persoon die je werkelijk bent. Ga jezelf niet anders voordoen, al kun je bepaalde eigenschappen die je graag zou willen hebben wel meenemen in die profilering. Zorg dan ook dat je je die eigenschappen écht eigen maakt.
Be authentic, be real …
Lieve groet, Marianne
PS: wil je hiermee aan de slag en de betekenis die jij wil brengen met je bedrijf met meer power de wereld in zetten? Dan kan het zijn dat mijn 1 op 1 coachtraject hier super bij past. Meer informatie lees je op Meaningful Marketing. Je ontdekt het zeker door een vrijblijvende call te boeken.
ChatGPT, creativiteit en jouw contentstratgie
ChatGPT is een geweldige tool om te gebruiken voor je contentstrategie. En zeker als creativiteit hoog in het vaandel staat óf je het gevoel hebt dat je creativiteit juist mist! Je hoeft echt niet meer te bedenken waar je het toch over moet hebben. Als je ChatGPT...
Waarom bloggen niet werkt – Fabelverhalen ontkracht
Fabelverhalen en waarheden over bloggen Veel ondernemers die aan bloggen denken, houden het bij denken. Vanwege de fabelverhalen die bestaan. We laten ons als mens ook gewoon afschrikken door verhalen van anderen. Als andere ondernemers, die zelf een paar blogs hebben...
Hoe AI kan helpen bij het schrijven van teksten: voordelen en beperkingen
Hoe AI kan helpen bij het schrijven van teksten: voordelen en beperkingen Het gebruik van artificial intelligence (AI) voor het schrijven van teksten kan een effectief en efficiënt hulpmiddel zijn voor mensen die werken in verschillende industrieën en omgevingen. Of...
Schrijf in en krijg het e-book '22 ideeën om je creativiteit te boosten' cadeau!
Adres
Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop
0 reacties