Hoeveel verdien je aan een boek?
Hoeveel verdien je aan een boek?
Hele logische vraag! Hoeveel verdien je aan een boek? Daar geef ik graag antwoord op. Voor zover dat kan, want iedere situatie … is anders. Ik ga hierbij niet uit van de romanschrijver die voor een gerenommeerde uitgeverij bestsellers schrijft. Ik richt me op ondernemers die een boek schrijven voor hun bedrijf. Ik ga even uit van de drie meest voorkomende situaties op dit moment en geef je een beeld van hoe het werkt.
Contract met uitgeverij
Je schrijft je boek vanuit een contract met een (bekende) reguliere en gerenommeerde uitgeverij. Vergeet niet: over elk contract is te onderhandelen. Maar goed: met de uitgever bespreek je een plan voor je boek, een deadline, het aantal woorden, enzovoorts. Daarnaast staat er in het contract aangegeven hoeveel procent van de netto verkoopprijs van een boek voor jou is. Over het algemeen kun je zeggen dat dit 10% per boek. De rest is voor de uitgever die hiervan het complete productie- en regelproces betaalt. Ook is er een deel voor de boekhandel die zijn best doet om jouw boek te verkopen. Jij hoeft je alleen maar druk te maken over het schrijven. Ook afhankelijk van het contract met de uitgever staat jouw inzet voor de marketing van je boek aangegeven. Er kunnen optredens en lezingen van je worden verwacht bijvoorbeeld die de uitgever regelt, maar het kan ook zijn dat de uitgever aangeeft dat je dat zelf regelen moet. Je boek via deze uitgeverij uitgeven betekent dat er ook heel veel aandacht wordt gegeven aan de kwaliteit. Inhoudelijk en qua look en feel van je boek. Vaak wordt er gewerkt met grote oplages die bij gerenommeerde drukkerijen worden geproduceerd.
Even rekenen
Stel dat je boek voor 20 euro wordt verkocht (inclusief btw), dan is 1,58 per verkocht boek voor jou (uitgaande van de 10%). Er zijn wel wat meer vergoedingen die meegenomen worden, en die wellicht ook deels naar jou gaan, die bijvoorbeeld te maken hebben het uitlenen van bibliotheken. Daarover staat ook altijd iets aangegeven in het contract dat je krijgt.
Gemiddeld worden er van een boek oplages tussen de 500 en 2000 gemaakt. Een gerenommeerde uitgever kiest vaak grotere oplages. Het percentage dat je ontvangt is per verkocht boek zoals ik zei. Of de eerste oplage ook volledig verkocht wordt, is van veel factoren afhankelijk. Maar goed, het sommetje is wel te maken.
De vraag of je überhaupt een contract krijgt is ook aanwezig. Je manuscript moet bij de uitgever passen bijvoorbeeld en volgens de uitgever moet er ook markt voor zijn. Jouw eigen expertbranding en reputatie speelt hier ook een rol. Kruiwagens kunnen handig zijn …
Contract met uitgeverij die je boek sowieso uitgeeft
Ik denk dat ik het zo maar moet beschrijven. Je schrijft je boek en er staat een uitgever achter die er gewoon voor zorgt dat je boek er komt. Soms hebben zij redacteuren die je inhoudelijk kunnen helpen, hebben zij mensen die zich met de opmaak bezig kunnen houden of weten ze je aan die mensen te linken. Jij betaalt die mensen zelf. Het kan ook zijn dat dat verdisconteert zit in de stuksprijs die je betaalt. Deze uitgeverijen hebben ook een verdienmodel natuurlijk. Vaak werken ze met drukkerijen in het buitenland, die voor een lage prijs kleinere oplages kunnen drukken. Jij schrijft je boek, zij maken het op. Of je wel of niet secuur bent qua redactie is niet voor al deze partijen van groot belang. Zij zeggen – voor zover ik weet – niet gemakkelijk nee tegen een serieus bedoeld manuscript.
Zij houden zich niet heel actief bezig met de marketing van je boek. Ze kunnen adviseren, zullen het wellicht via andere kanalen ook laten promoten, maar veel meer dan dat zal het niet zijn. Let op: elke partij heeft een eigen aanpak hierin.
Reken het zelf even bij ze uit
Vaak werken ze met rekenmodules op hun website. Je kunt snel zien wat een boek laten drukken en uitgeven je gaat kosten. Prijzen variëren afhankelijk van aantal pagina’s, papiersoort, covertype, grootte en oplage. Hoe hoger de oplage, hoe goedkoper de stuksprijs. Maar vergis je niet: je wil graag wat je inkoopt ook terugverdienen. 5000 exemplaren a 1,34 of 400 a 4,66 is nogal een verschil. Weet je zeker dat je ze alle 5000 kunt verkopen? Die marketing ligt bij jou. Dit zijn voorbeeldprijzen. En vergeet niet dat áls je ervoor kiest ook via boekhandels en bol.com te verkopen, dat zij ook een percentage vragen van jouw verkoopprijs. Dus je inkoopprijs per boek gaat al omhoog (en vergeet, zoals gezegd de opmaak en redactie niet, die komt er ook nog eens bij).
Wat fijn is, is dat deze partijen je graag adviseren. Jij hoeft niet alle drukkerijen af en te gaan vergelijken. Of redacteuren en coaches, dtp’ers, ontwerpers en/of illustratoren bij elkaar te zoeken die er samen voor kunnen zorgen dat je boek een prachtexemplaar wordt. Dat kan allemaal via deze partij, als jij dat wil. Je betaalt ze dus wel.
(Let op: ook hier zijn echt service-verschillen te vinden.)
Zelf uitgeven
Dat is ook allemaal het geval als je je boek in eigen beheer gaat uitgeven. Dan moet je alles zelf uitzoeken. Je moet er daarnaast voor zorgen dat je een uitgeverij wordt (kleine uitbreiding bij de KvK). Je moet de ISBN’s regelen, je marketing. Bekendmaken bij boekhandels dat je boek er is. Zelf afspraken maken om je boek te promoten. En net als bij alle drie: ook dat boek nog schrijven.
Wanneer je gaat rekenen kun je, met goede marketing, zeker meer overhouden aan ieder verkocht boek dan de 1,58, waar we dit blog mee gestart zijn – aan de andere kant kost het je veel meer tijd. Die, vergis je niet, wel fantastisch leuk en leerzaam kan zijn. Dit alles is al een prachtige inzet voor je bedrijf. Je boek is een marketingtool, onderdeel van je contentstrategie. Het schrijven en realiseren van je boek op zichzelf ís al marketing. De social media, de blogs die je inzet, je online zichtbaarheid – het staat allemaal met elkaar in verband. Je boek kan leiden tot prachtige samenwerkingen, opdrachten, nieuwe klanten. Je boek kan vele deuren openzetten naar meer.
Dus hoeveel verdien je aan je boek? Die vraag is niet alleen te beantwoorden vanuit de sommetjes die je vanuit wat ik schreef kunt maken. Het boek kan een aanzet zijn tot heel veel meer. Soms investeer je ergens in, en komt het uit een andere hoek in veelvoud terug. Vergeet dat zeker niet …
Benieuwd: heb jij plannen voor het schrijven van een boek?
Vertel erover in de reacties, super om van je te horen!
Lieve groet, Marianne
Beschermd: Hoe jouw energie je business kan afremmen
Wachtwoordbeveiliging
Voer het wachtwoord hieronder in om deze beveiligde post te bekijken.:
De kracht van authenticiteit en intuïtie in je ondernemerschap
Authenticiteit: Je Ware Zelf Tonen Het is belangrijk om een niche te kiezen, je te specialiseren en om één duidelijk gedefinieerde doelgroep en aanbod te hebben. Maar wat als je meerdere passies hebt? Wat als je hart je in verschillende richtingen trekt? Al langer...
STOP jezelf te boycotten (alleen lezen als jij ook altijd 100.000 ideeën hebt)
“Aaarrggghh, dan kan ik zo boos worden op mezelf. Waarom doe ik het dan niet? Ik wéét dat ik het kan. Maar kom gewoon niet in die actie of maak het niet af. Zo frustrerend. En helemaal als ik het idee alsnog bij iemand anders, uitgewerkt en wel voorbij zien komen...
Schrijf in en krijg het e-book '22 ideeën om je creativiteit te boosten' cadeau!
Adres
Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop
0 reacties