Iedere dag weer vol energie? 9 aandachtspunten

Hoe blijf je iedere dag weer vol energie? 9 aandachtspunten

“Hoe blijf je iedere dag weer vol energie en zorg je dat je niet verslapt?” Deze vraag werd me gesteld door een hele leuke onderneemster. Een logische vraag om aan mij te stellen, die hoor ik wel vaker. Ik sta inderdaad elke dag weer aan. Daar geef ik graag antwoord op. In dit blog laat ik zien hoe ik dit doe, en hoe jij dit ook zou kunnen inpassen in jouw leven.

Allereerst: ik ben enorm waakzaam om mijn energie. Hoe ik mij voel, is wat ik in mijn bedrijf kan stoppen. Als ik verslap, verslapt mijn bedrijf. Iets wat ik al vroeg in mijn ondernemerschap merkte.
Daarom is er één regel die ik strikt hanteer. Ik sta op nummer 1. Eerst ik en dan de rest.

Egoïstisch? Nog niet misschien. Als je jezelf niet op 1 zet, dan is de kans op leeglopen heel groot – je kunt dan dus ook nooit het beste van jezelf geven.
Dat kan alleen als jij lekker in je energie zit. Logisch eigenlijk, toch?

Jezelf op 1 zetten kan met de volgende 9 aandachtspunten

  1. Elke dag starten met tijd voor jezelf. Me-time. Bij mij is dat mijn hoofd leegschrijven, zodat het ruimte krijgt voor moois, voor nieuwe inspiratie, voor oprecht kunnen luisteren. Als je met een vol hoofd de dag ingaat, wordt dat alleen maar voller. En een vol en druk hoofd kost energie. Dat kost energie omdat jij automatisch ook even aan alles wat in je hoofd zit denken wil. Dat is niet mee nodig als je in de ochtend al aandacht geeft aan wat je speelt. Tijd voor jezelf mag er nooit bij inschieten. Daarom pak ik die als eerst op de dag. En dat kun jij ook inbouwen. Waar het past bij jou. Belangrijkste van punt 1? Elke dag tijd nemen voor jezelf. Nooit overslaan. (Tijd voor jezelf is tijd voor jou. Niet voor Netflix of bijkletsen met een vriendin.)
  2. Zodra er iets is wat lastig is? Schrijven. Door dat met pen en papier te doen, heb je alle focus op het onderwerp dat zo lastig is of dat he bezighoudt. (Let op: hoeft dus niet altijd lastig te zijn). Je gaat het onderwerp automatisch op een afstandje bekijken omdat je het ‘van je af’ schrijft. Dat betekent dat je er vanbinnen niet op blijft kauwen. Als je dat doet, kost dat alleen maar energie – zie punt 1. Schrijven dus.
  3. Op tijd naar bed, op tijd op – volgens mijn eigen bio-systeem. En jij dus volgens jouw bio-systeem. Als je weet dat je 10 uur slaap nodig hebt, geef jezelf dat dan. Jij weet zelf wat je nodig hebt. Ook in het weekend.
  4. Luisteren naar je lijf. Je lijf geeft aan hoe het met je gaat. Ik moest dit wel oefenen hoor. Maar als mijn lijf moe is, dan geef ik eraan toe. Of met een yoga nidra (en dat kan ook om 14 uur zijn, als ik geen afspraken heb), of gewoon met een dutje tussendoor.
  5. Bewegen. Elke dag beweeg ik wel. Soms meer, soms minder. Hoe meer ik beweeg, hoe meer energie ik krijg. Soms zet ik dit zelfs in als ik moe ben. Het is maar wat mijn lijf me aangeeft.
  6. Zoveel mogelijk doen wat je leuk vindt. Ik ben knettergek op mijn bedrijf en wat ik doe. Ik vind het fantastisch hieraan te werken, artikelen voor jullie te schrijven, en andere content te maken. Ik geniet hiervan. En ik geniet ook van mensen om me heen, mijn kind, mijn Lief, lekker eten, noem het maar op – je ziet het op mijn Instagram-account dagelijks voorbijkomen. Ik zorg dat de hele week zoveel mogelijk vol met leuke dingen zit: wat bij mij niet moeilijk is – omdat ik dat ook ben gaan oefenen. En dat kun jij ook 😊
  7. Vertrouwen hebben. Een hele belangrijke. Altijd vertrouwen op dat het goed komt. Wat het ook is, wat er ook speelt. Ik ben aardig spiritueel – the universe has got my back is een gedachte die mij enorm veel rust geeft (prachtig boek om te lezen ook van Gabrielle Bernstein). Als je geen vertrouwen hebt, vaak bang bent en problemen ziet, dan kost ook dat energie. Dit is ook iets wat ik heb moeten trainen. Ik was altijd iemand die al snel ‘the worst case scenario’s’ zag. Soms kan ik daar nog in schieten hoor, maar al snel herken ik wat er gebeurt en schakel ik terug naar vertrouwen.
  8. Weten waarvoor je het doet. Elke dag opnieuw weet ik waarvoor ik doe wat ik doe. Ik wil jou helpen jouw verhalen, jouw learnings, jouw kennis, jouw bijdrage de wereld in te laten gaan. Zodat anderen weer van jou kunnen leren. Ik wil jou en zoveel mogelijk andere ondernemers helpen hun werk te verspreiden, onder zoveel mogelijk mensen die daardoor geholpen zijn. Als je weet waar je het voor doet, waarvoor jij van betekenis bent, dan geeft dat energie. Elke dag opnieuw.
  9. Voeding: weet wat je eet en hoe je lijf erop reageert. Dat is iets wat ik ook gedurende langere tijd heb geleerd. Hoe gek ik ook op Nutella ben, op chips en andere lekkere dingen: ik eet ze zelden. Ik kan voelen hoe die energie aan mijn lijf onttrekken. Als ik minder gezonde dingen eet voelt het of er letter iets wegtrekt uit mijn lijf. Daarom ben ik daar alert op. Ik drink 1 kop koffie per dag, af en toe 2. Verder thee. Ik eet geen varkensvlees omdat ik voel dat mijn buik en darmen daar meer werk voor moeten doen. Daar word ik weer eerder moe van. Dit kun je ook zelf leren; door te weten wat je eet en te gaan registreren wat het doet met je lijf.

    (Overigens leerde ik dat mijn lijf signalen gaf doordat ik jaren geleden vrij veel rookte. Je weet dat het niet goed is, maar toch doe je het – ik in ieder geval. Op een bepaald moment voelde ik mijn lichaam bijna ineenzakken, steeds als ik die eerste sigaret op de dag pakte. Het signaal om te stoppen. Zo duidelijk en herkenbaar dat ik vanaf toen wist: je lichaam geeft heel duidelijk aan wat wel en niet goed is. Vanaf toen ben ik dat luisteren naar mijn lijf ben gaan trainen.)

Leer luisteren naar je lichaam en handel naar wat het je aangeeft

 

Dit is hoe ik ervoor zorg dat ik elke dag voldoende energie heb. En dus niet verslap. Ik doe een stapje terug als ik voel dat dat moet. En schakel door als ik inspiratie heb. Door goed naar jezelf te luisteren en naar wat je lijf je aangeeft, heb je in mijn ogen een tool gevonden die ervoor kan zorgen dat jij dit ook kunt bereiken.

Ik hoop je mijn deze aandachtspunten te hebben geïnspireerd en misschien zelfs herkenning te hebben gebracht.

Heb je vragen of aanvullende tips? Let ons het weten in een reactie onder dit blog.
Zo helpen en inspireren we elkaar.

 

Lieve groet, Marianne

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoek blogs op categorie

Delen met:

Mariannes Mail: bloedeerlijk over ondernemen en het leven, over marketing en over schrijven. Ontvangen? Schrijf je dan meteen in:

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld:

Voor meer inspiratie volg je mij op: