Ik begrijp niets van jouw blog

Dat blog van jou? Ik begrijp er helemaal niets van.

Als ondernemer stop je veel tijd en energie in het schrijven van je blogs. Je weet dat dit je nieuwe contacten en klanten gaat brengen, dus daarom doe je het. Daarnaast vind je het schrijven leuk. Toch merk je dat er stiekem veel tijd in gaat zitten. Je twijfelt. Wanneer is het blog eigenlijk goed? Is het wel begrijpelijk wat je schrijft? Logische vragen. Je wil graag dat je lezers je hele blog uitlezen en blij worden door wat je publiceert. Zo blij dat ze contact op gaan nemen: jij ben de expert waar ze moeten zijn. Dat gebeurt alleen maar als je duidelijke blogs schrijft.

Wanneer is een blog onduidelijk?

Daar kan ik kort en krachtig antwoord op geven. Een blog is onduidelijk als er vaagheden in zitten, kromme zinnen, te moeilijke woorden en als er veel te veel wordt herhaald. Als je een blog hebt geschreven, check je de tekst dus hierop. Om je daarbij te helpen, maakte ik deze checklist met 7 aandachtspunten.

7 aandachtspunten om je blog op duidelijkheid te checken

  1. Heb je niet te veel informatie in één zin gepropt? Je loopt dan het risico dat je grammaticale fouten gaat maken. Woorden die bij elkaar horen komen ineens heel ver uit elkaar te staan. Of je gaat meervoud en enkelvoud door elkaar gebruiken. Zinnen worden daardoor ook vaak te lang. Een lezer merkt dat (onbewust) op en kan daardoor de draad kwijtraken en afhaken.
  2. Let op dubbele ontkenningen. Ik geef een voorbeeld: Het is niet onbelangrijk om op ontkenningen te letten. Beter is: Het is belangrijk om op ontkenningen te letten. Als je dubbele ontkenningen gebruikt, kun je als schrijver gemakkelijk de fout ingaan, waardoor niet klopt wat je zegt. De lezer denkt dan ‘HUH?’ en gaat haperen met lezen. Daarnaast kan hij zich afvragen of je wel die expert bent waar hij moet zijn.
  3. Kom je in je zinnen snel to the point? Wij zijn geneigd allerlei aanloopjes te gebruiken: Het is zo dat we geneigd zijn aanloopjes te gebruiken. Je komt sneller to the point als je aangeeft: We zijn geneigd zinnen met een aanloopje te beginnen. Door aanloopjes weg te laten, schep je meteen duidelijkheid.
  4. Ga na of elke zin die je hebt geschreven relevant is voor de alinea waar die in staat. Dit kom ik veel tegen in de blogartikelen die ik redigeer (vooral bij beginnend cursisten en beginnende schrijvers). Zinnen die in een alinea staan, maar die helemaal niets toevoegen. De zin ontstaat dan tijdens het schrijven als een gedachte die je ook nog te binnen schiet. ‘Oh ja, dit ook nog’, denk je dan en je schrijft de zin erbij. Vraag je bij het nalezen van je blog af of de zin dus echt wel iets toevoegt of dat die net zo goed weg kan worden gelaten. Wanneer die ook weggelaten kan, doe dat dan. Zo hou je je lezer bij de tekst: jij blijft namelijk to the point.
  5. Onderzoek of zinnen niet hetzelfde betekenen. Ook dat gebeurt regelmatig: je schrijft een zin en in de zin daarna staat hetzelfde, maar in andere woorden. Ik noem dit ‘zinsherhaling‘. Ook dit heeft te maken met jouw creatieve denkproces tijdens het schrijven. Het is als het nemen van een aanloop voor je gaat springen. Wanneer je terugleest, schrap deze extra zinnen dan.
  6. Voorkom vaagheden. Vaagheden zijn te herkennen als je woorden gebruikt als ‘waarschijnlijk’, ‘eventueel’ en ‘in principe’, zonder dat die woorden noodzakelijk zijn. Vertel gewoon hoe het zit. Check dus bij het nalezen van de tekst altijd of die concreet genoeg is voor jouw lezers. Ik geef je een voorbeeld van een zin die veel door coaches wordt gebruikt: Kom in je kracht. Wat is dat dan? In je kracht komen? Wees concreet. Met mijn coaching leer je hoe je weer vol zelfvertrouwen door het leven kun gaan.
  7. Sluit je tekst aan op de kennis van de lezer? Check je hele tekst hierop. Sluit wat je schrijft niet aan, dan is je hele blog onduidelijk voor je beoogde lezer. Je blog zal dan ook zeker geen doel bereiken. Hier zie je hoe belangrijk het is dat jij de mensen voor wie je je blogs schrijft, goed kent. Dit kun je testen door met een schrijf- en leesmaatje te werken die zich goed kan inleven in jouw doelgroep. Heb je een goede relatie met een klant, dan zou je hem of haar kunnen vragen je tekst hier ook op te checken.

Let op je eigen valkuilen

Iedereen heeft een eigen valkuil (of misschien wel meer valkuilen). Een voorbeeld van mijzelf om dit uit te leggen. Ik ben heel goed in zinsherhaling. Dus het schrijven van zinnen die hetzelfde betekenen, maar in andere woorden. Dat weet ik inmiddels omdat ik natuurlijk al lange tijd teksten schrijf en ook mijn teksten nalees op duidelijkheid. Die zinsherhaling is dus mijn valkuil. Hier probeer ik altijd extra alert op te zijn.
Ook jij zult na verloop van tijd jouw valkuil gaan ontdekken. Misschien weet je je valkuil nu al. Let daar dus extra goed op wanneer je je geschreven blogartikel naleest.

Check je geschreven blog altijd op duidelijkheid, voor je het gaat publiceren. Gebruik hiervoor de 7 aandachtspunten in dit blog en geef extra aandacht aan jouw valkuil. Is je blog niet duidelijk, dan haken je lezers af. Schrijven is herschrijven. En dat is allemaal te trainen. Hoe meer je schrijft, hoe makkelijker het gaat en hoe sneller jij duidelijke blogs schrijft die doel bereiken. De tijd en energie die jij in het bloggen steekt, verdien je dan zeker terug!

Masterclass Bloggen – inschrijven kan nog even

Op 20 september heb ik nog een paar plekken vrij voor de Masterclass Bloggen. Je leert in 1 dag hoe je high quality blogs schrijft met mijn unieke blog Masterplan. Meedoen?  Voor meer informatie en inschrijven klik je hier.

Meer lezen over bloggen?
Hoe schrijf je magische inleidingen voor je blog? 
Perfecte titels schrijf je met het krachtwoordenoverzicht.
Je hebt nog geen website, waar blog je dan? 
4 gouden tips om een lekker leesbaar blog te schrijven.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

marianne canters coach online ondernemen geldrop-min

Inspiratie op Facebook?

Categorieën

Delen met:

Gratis e-book om je creativiteit te boosten

gratis e-book marianne canters schrijfcoach blogexpert

Ondertussen op Instagram

gratis: mariannes mail

Elke week geprikkeld worden met inzichten die jou als schrijver en ondernemer helpen groeien? Dat kan.
Je hoeft je alleen maar even aan te melden:

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld: 

Privacybeleid

 

Voor meer inspiratie volg je mij op: