Instagram Stories: waarom?

Instagram Stories: waarom?

Als je nog geen Instagram Stories in je marketingstrategie hebt opgenomen, omdat je je daar nog niet bewust in hebt verdiept, dan ga ik je nu 9 redenen geven waarom ik je adviseer dat wel te doen.

Allereerst; ik ben groot fan. Ik maak al een paar jaar actief, ik kan wel zeggen, dagelijks Stories en ik zou deze strategie de komende jaren ook niet meer loslaten. Instagram, de Instagram Stories en mijn blog zijn de hoofdmoten van mijn (online) marketingmix. Facebook en LinkedIn volgen daarna, daarna komt Pinterest en dat was het zo wel. Op de Stories zie je me het meest. En ik mag wel zeggen dat het een van de meest krachtige kanalen die je kunt inzetten voor je bedrijf.

9 redenen waarom Instagram Stories zo krachtig zijn

  1. Je laat zien dat je leeft! En wat is dat toch enorm gaaf. Je bent niet zomaar een bedrijf. Nee, je bent een mens met een bedrijf en een leven. Je maakt je online vooral statische bedrijf dynamisch met de Instagram Stories: je biedt je mensen dus dagelijks een bijna real life experience van jou en wat je doet.
  2. Je bouwt een vast publiek op. Elke dag kijken dezelfde mensen, en ook weer nieuwe mensen, naar wat jij te delen hebt op de Stories. Zeker wanneer je je Stories niet alleen leuk maakt, maar ook als een inspiratiebron voor jouw mensen ziet. Dan blijven ze graag kijken. Dat is optimale klantenbinding, kun je wel zeggen. Op dit moment kun je zelfs zien wie er je Stories kijken, en hoe je publiek dus is opgebouwd, maar of dat zo blijft, dat vraag ik me af.
  3. Het is een manier om in korte opnames (van 15 seconden) krachtig en to the point statements te maken, of tips te geven: je hoeft geen hele scripts te bedenken, zoals je dat misschien met video doet, want in de Stories hoeft het allemaal niet perfect zijn. Het is puur een ‘behind-the-scenes’-idee voor je kijker, waarin je ondertussen je expertise een podium geeft.
  4. Stories maken niet alleen je bedrijf dynamisch, maar ook je content; dus wat je op de Stories wil laten zien kun je op allerlei verschillende manieren vormgeven. Zoals met foto’s, korte video’s, een boomerang, een fotobooth … Je kunt allerlei grappige filters gebruiken, zoomeffecten, je kunt er muziek onder zetten, gifjes op zetten, leuke filmpjes uitlichten, noem het maar op. Dat maakt je Stories afwisselend voor je mensen om naar te kijken. Je maakt zo je content extra aantrekkelijk om te blijven bekijken.
  5. Stories geven je de kans extra aandacht voor je ‘gewone’ posts te vragen, die in de feed naar beneden zakken (bij elke nieuwe post zakken andere posts omlaag). Een post van 5 weken, 5 maanden en zelfs 5 jaar geleden kun je met gemak weer aan je mensen laten zien, wanneer het onderwerp van die post opnieuw van toepassing is. Waardoor oude posts opnieuw aandacht kunnen krijgen. Hiermee geef je zelfs een boost aan het bereik van eerder gepubliceerde berichten.
  6. Stories kun je ook inzetten om meer volgers voor je Instagramaccount te krijgen. Hierbij helpt dezelfde de hashtagstrategie die je gebruikt bij je normale posts. (Vaak worden die hastags bij Stories verborgen onder gifjes.) Door slimme hashtags te kiezen (let op, in de Stories zijn er dat maar 20 i.p.v. 30 bij een normale post) kun je in de Stories van die betreffende hashtags voorbijkomen, wanneer mensen via die hashtag zoeken. Zo kunnen nieuwe mensen jou ook ontdekken en gaan volgen. Toekomstige nieuwe klanten dus.
  7. Stories maken het leggen van direct contact met jou makkelijker. Mensen hebben het idee dat ze je leren kennen – en als je authentiek jezelf bent is dat ook – en zijn daarom geneigd om ook snel even een reactie te sturen (dm), omdat dat ze in de Stories ook heel gemakkelijk wordt gemaakt door de reactiebalk onderin het scherm. Dit is hoe je snel verbinding maakt met je toekomstige klanten.
  8. Stories geven je de kans sneller meer van je publiek te weten te komen dan ‘normale’ posts. Je kunt namelijk heel gemakkelijk een poll toevoegen, een vraag stellen, een quiz-vraag toevoegen, en omdat ze je kennen zijn je mensen geneigd snel te reageren. Je krijgt te zien welke reacties er zijn gegeven (en ook interessant: wie ze geeft). Nu nog wel in ieder geval. Voor jou een manier om te ontdekken wat er in het leven van je (toekomstige) klanten speelt en hierop weer in te spelen met content die jij kunt maken.
  9. Stories helpen je content te creëren die ook op andere kanalen kan worden verspreid. Wanneer je een aantal Stories hebt gemaakt over een onderwerp, kun je het complete storyverhaal dat je daar laat zien, ook uitwerken in een blog of in een nieuwsbrief. (Andersom kan natuurlijk ook.)

Door Instagram Stories toe te voegen aan je (online) marketingstrategie, heb je een extra kanaal dat je volgers meer van jou en je bedrijf laat zien. Het is het kanaal waar je de meest persoonlijke verbindingen kunt maken omdat je de mensen meeneemt die meest intieme space, en dat is aantrekkelijk (getuige het succes van programma’s als Big Brother). Natuurlijk beslis je zelf tot op welke hoogte je dit doet; je hoeft niet alles te laten zien. Maar goed nadenken over wat je kunt laten zien dat jouw mensen nog meer enthousiast maakt over jou en je expertise, is enorm interessant.

Praktijkvoorbeeld

Ik geef je graag nog even een recent praktijkvoorbeeld van Stories kunnen bijdragen aan succes.
Voor de tweedaagse pilot ‘Evergreen content creëren’ die ik komende week organiseer voor ondernemers, heb ik twee keer een storyserie gemaakt. Daarmee bedoel ik dat ik er twee keer in een storyreeks over heb verteld, nadat ik er één keer over schreef in Mariannes Mail. Ik had drie plekken te vergeven en die plekken waren alle drie geboekt na de twee storyreeksen.

Let me know, gebruik jij al Instagram Stories? En zo niet, wat houdt jou tegen?

Laat het me zeker weten in een reactie op dit blog of stuur me gewoon even een mail. (Of dm 😊)

Lieve groet, Marianne

PS: De Storyfunctie is ook in te zetten op LinkedIn (geen directe koppeling) en op Facebook (wel een directe koppeling). Interessant ook toch?

3 Reacties

  1. Liesbeth

    Hoi Marianne,

    Ik ben voorzichtig bezig om Stories te ontdekken. Ik vind het moeilijk om alleen via mijn mobiel te werken, ben meer van de pc of laptop (ik krijg last van mijn ogen door dat kleine schermpje), maar ik weet dat Stories bijna onmisbaar is geworden om jezelf online op de kaart te zetten.

    Inmiddels heb ik het voor elkaar gekregen om een eerste bericht in Stories online te zetten. Ik kwam gelukkig een blog tegen dat heel duidelijk uitlegt hoe het werkt, want dat heb ik echt wel nodig, maar… de eerste kogel is door de kerk zullen we maar zeggen. Op naar de volgende.

    Hopelijk krijg ik het voor elkaar om mijzelf ook over mijn nog onprettige gevoel voor het maken van filmpjes heen te zetten en ook daar iets mee te gaan doen. Dat is de volgende stap.

    Bedankt voor je blog. Het heeft me weer eens duidelijk gemaakt dat ik hierin mijzelf maar moet ‘overwinnen’ en er voor moet gaan.

    Groetjes, Liesbeth

    Antwoord
    • Tekstgericht, Marianne Canters

      Het speciale van online marketing doen is dat je steeds wordt uitgedaagd dingen op te pakken, die niet in je comfort zone liggen. Maar hee, daar is waar groei te vinden is. Toen ik startte met Stories vond ik het ook echt een dingetje. Maar als je er dan even mee bezig bent, toch doorzet als het lastig wordt, kom je er … en ga je het nog leuk vinden ook 🙂
      Goed bezig Liesbeth!
      Lieve groet terug, Marianne

      Antwoord
    • Elvire

      hoi Liesbeth, wil je mij dt blog door sturen .. ik ben ook bezig met Insta Stories maar idd op mijn mobiel snap ik er nog niet zoveel van. Dank je wel alvast

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoek blogs op categorie

Delen met:

Wat je woorden doen met jou

Wat je woorden doen met jou

Wat je woorden doen met jou Als schrijfcoach ben ik natuurlijk heel veel bezig met taal en taalgebruik. Maar niet alleen schriftelijk. Ook mondeling. Als je mij al even volgt op Instagram, dan weet je ook dat spiritualiteit (of energie) en de Law of Attraction in mijn...

Mariannes Mail: bloedeerlijk over ondernemen en het leven, over marketing en over schrijven. Ontvangen? Schrijf je dan meteen in:

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld:

Voor meer inspiratie volg je mij op: