Je boek schrijven met je man

Nu afvallen en nooit meer aankomen

In een jaar geschreven en gelanceerd: ‘Nu afvallen en nooit meer aankomen’. Interview met Eveline van de Waterlaat, die dit boek samen met haar man schreef.

Het getuigt van lef. Maar vooral van vertrouwen en een zeker weten. Dat heb je nodig als je een boek lanceert met de naam ‘Nu afvallen en nooit meer aankomen.’ Als je op bol.com zoekt op boeken over afvallen, dan kun je kiezen uit meer dan 20.000(!) boeken. En toch besloten Eveline van de Waterlaat (diëtiste en toegepast psychologe) en haar man Leo Versluys (jurist, therapeut en coach) om samen dit boek te gaan schrijven. Ze ontwikkelden de Nu Slank-methode, waarin ze hun ervaringen op het gebied van voeding, psychologie en gedragsverandering combineerden. De methode is succesvol: het boek waarin zij deze methode behandelen, is inmiddels de tweede druk ingegaan.

Ik ontmoette Eveline bij een Mastermind en was meteen onder de indruk. Ik vind het als schrijfcoach altijd geweldig om mensen te ontmoeten die gehoor geven aan de ‘drang’ een boek te willen schrijven.
Als jij binnenin je een vuurtje voelt, dat aangeeft dat jij een verhaal te vertellen hebt dat naar buiten moet, dan is er dat niet voor niets. En gelukkig is de wereld zo vormgegeven dat het steeds makkelijker wordt om je verhaal te delen, waardoor meer mensen geholpen worden door de verhalen die worden verteld. Want dat is wat boeken doen, ongeacht het genre. Ze vertellen een verhaal dat iets met de lezers doet, soms zelfs life changing. En wanneer je de recensies bekijkt op de website van ‘Nu afvallen en nooit meer aankomen’, dan is dat zeker bij dit boek het geval.

Ik was benieuwd naar het creatieproces; het schrijfproces dat aan dit boek ten grondslag lag en vroeg Eveline of ik haar daarover mocht interviewen. Via Zoom spraken we elkaar op de eerste vrijdagavond van deze maand.

Eveline, in december 2017 lanceerden jullie je boek, dat nu inmiddels in de tweede druk verkrijgbaar is. Wat was het moment dat je dacht dat je een boek wilde schrijven en uitbrengen over jullie methode?
We hebben het boek in een jaar geschreven. Maar al een lange periode daarvoor speelde het schrijven van dit boek door mijn hoofd. Alleen de tijd om het te gaan doen, was lastig te vinden. Ik had mijn baan in loondienst opgezegd om mijn eigen bedrijf te starten. Dan denk je dat je eerst meer klanten moet hebben voor je kunt gaan schrijven, dus dan is dat prioriteit. Maar toen ik die klanten had, was het weer te druk om te schrijven. Zo was er iedere keer weer een reden om niet te starten. Mijn man zegde intussen ook zijn baan op en kwam op enig moment tussen opdrachten in te zitten. Dat was het moment dat we wisten dat als we het boek het volgende jaar (dus in 2017) niet zouden schrijven, dat het er dan ook nooit meer van zou komen. We maakten de afspraak dat we op 1 januari 2017 zouden starten met het schrijven van dit boek. Het zou voor het einde van dat jaar af zijn en in januari 2018 worden gelanceerd. We maakten een planning en het boek werd volgens plan in januari 2018 gelanceerd.

Wat goed! Meteen mijn volgende vraag: jullie hebben een planning gemaakt. Hoe moet ik dat zien als je samen schrijft? Jullie hebben allebei stukken geschreven? Hoe gaat dat dan?
Ja, zo kun je het zien. Het boek bestaat uit drie delen. We hebben vooraf een hoofdstukindeling gemaakt, de delen ingedeeld met die hoofdstukken en daarna hebben we de hoofdstukken verdeeld tussen ons: ik deze, jij die. We hebben de hoofdstukken apart van elkaar geschreven, daarna aan elkaar laten lezen, elkaar feedback gegeven, weer herschreven en zo de hoofdstukken gefinetuned. We zijn best pittig tegen elkaar geweest. Maar dat was nodig, de planning was strak. We onderzochten wat we allemaal moesten doen en hoeveel tijd daarvoor nodig zou zijn. Het moest in december klaar te zijn om te worden gedrukt. We hebben zelfs nog wat speling ingebouwd. Maar het paste allemaal. Weet je, als je vooraan begint en je loopt ergens vast terwijl je weet dat je door moet, omdat je anders de planning niet redt, dan heb je wel die stok achter de deur. En die lancering in januari was die stok: afvallen is best tijdgebonden en daarom is het slim om in januari dat boek te lanceren, wanneer de voornemens zijn gemaakt voor het komende jaar. Lanceer je zo’n boek midden in de vakantie, koopt niemand je boek. Lanceren in december vonden we ook niet echt een goed idee: je geeft niet iemand een dieetboek cadeau.

Nee, dat lijkt me ook niet. Ik zie het zo voor me dat je zo’n hoofdstukindeling en planning boven je bureau hebt hangen als je werkt, en dan ga je gewoon aan de gang? Of hoe heb je dat aangepakt? Je had inmiddels ook een goedlopende drukke praktijk.
Ja, precies dat. Hier op mijn werkkamer, die volstaat met dozen met ons boek erin. Niet ons boek hoor: mijn man heeft inmiddels zelfs een tweede boek uitgegeven. Mijn werkplek is nu deels ook opslagplaats dus. Precies hier heb ik mijn boek geschreven. Ik trok me terug op mijn werkkamer om te gaan schrijven. Als je ergens anders gaat zitten, merkte ik tenminste, komt er altijd wel iemand langs of word je op andere manieren gestoord. Door de strakke planning heb je echte focus nodig en die kun je pakken door gewoon op een aparte kamer te gaan schrijven.

Had je een bepaald ritueel voordat je ging schrijven, bijvoorbeeld eerst wandelen en dan schrijven, om jezelf op gang te brengen?
Eerlijk gezegd had ik dat niet. Ik ging gewoon aan de gang. Ik heb een fulltime praktijk als diëtist, dus ik ging gewoon door. Ik wist wanneer ik aan mijn boek moest werken en deed dat dan ook gewoon. Ik plande de momenten in om hoofdstukken te schrijven. En bij mij is het zo dat als je eenmaal bezig bent, dan gaat het ook wel. Dan kom je vanzelf in die flow. Het is vooral het beginnen.

Heb je geen momenten gekend dat het niet lukte? Dat je echt niet vooruit kon omdat de inspiratie of zin of het gevoel er niet was?
Weinig. Als het schrijven minder soepel ging, en soms heb je die momenten wel, dan worstelde ik ook niet verder, maar pakte ik een ander deel of hoofdstuk op, waar het wel lekker liep. Zo kwam ik toch in die flow en dan ging ik ook weer terug naar dat deel waar het minder soepel liep. En waarom weet ik niet, maar dan lukte het wel.
Ik had ook wel het idee dat als een deel echt niet lekker loopt, ik me beter af kon vragen of dat het dan wel een waardevolle toevoeging was. Misschien kon het er beter uit.

Je hebt het boek samen met je man geschreven, maar in de planning heb je ook natuurlijk rekening moeten houden met de opmaak, reacties van proeflezers, de drukperiode, enzovoorts. Om dat allemaal in een jaar tijd rond te krijgen, getuigt van commitment.
Ja, dat klopt. Kijk, wij schreven het boek samen, dus je houdt elkaar ook aan de planning. Ik denk dat als ik het alleen had moeten doen, dat het boek er dan nu nog niet was geweest. Ik had dan echt een schrijfcoach moeten nemen, ondanks dat ik wel een doorzetter ben. Je hebt gewoon iemand nodig die je bij de les houdt, die kritische feedback geeft en je aan die planning houdt. In ons geval coachten wij elkaar.
Verder hadden we 5 meelezers, een redacteur, een corrector en vormgever en nog een eindcorrector. De planning en onze commitment aan die planning was alles.

Jullie hebben het boek zelf uitgegeven en niet via een uitgeverij. Hadden jullie hier een speciale reden voor?
We voor het boek een eigen uitgeverij opgericht, puur om te voorkomen dat anderen dingen konden veranderen. We wilden gewoon graag alles zelf bepalen, dus ook de vormgeving. Ook wilden we geen vertraging oplopen. Daarnaast hadden we begrepen dat je, ook al heb je een uitgever, je toch nog veel zelf moet doen, met name de promotie. Als je dan meetelt dat je meer overhoudt aan je boek als je het zelf uitgeeft, dan wanneer je een uitgever hebt, dan is de keuze om het zelf uit te geven snel gemaakt.
Nog even over die promotie: wij zijn al gestart met het promoten van het boek tijdens het schrijven ervan. Veel schrijvers denken pas met de promotie te moeten starten als het boek er is, maar je bent dan eigenlijk te laat. Hoe eerder hoe beter, hoe enthousiaster de mensen worden en het willen kopen als je het lanceert. Ik dacht zelf, toen ik met die promotie bezig was via social media: mensen zullen wel gek worden van mij. Inmiddels weet ik dat als je dat denkt, dat je dan gerust een tandje bij kunt zetten. Mensen lezen niet alles, zien ook niet al je Facebookberichten. Je promoot je boek indirect ook door mensen vragen te stellen: waar loop jij tegen aan als het gaat om … enzovoorts. Dat helpt dus niet alleen bij het schrijven van je boek, maar is ook meteen promotie.

Over dat zelf uitgeven; viel het mee of viel het tegen?
Nou, dat was toch wel even zoeken hoor. Als je op Google gaat zoeken, vind je toch niet alles. Uiteindelijk heeft het boekje ‘Iedereen kan uitgeven’ van Tjerk Noordraven ons de weg gewezen. (Noot Marianne: het boekje is niet meer verkrijgbaar.) Uiteindelijk heeft de drukker van ons boek hier ook bij geholpen, via hen konden wij ons bijvoorbeeld aansluiten bij het CB. (Noot Marianne: Het CB – Centraal Boekenhuis – is de grootste boekendistributeur van Nederland en Vlaanderen. Via het CB komen de meeste boeken in de boekhandels terecht. Er zijn verschillende mogelijkheden om je hierbij aan te sluiten. Onderaan dit artikel een link naar een artikel van Pumbo, een partij die je hier ook bij kan helpen.)

Over de meelezers of proeflezers. Deze zijn heel belangrijk, vooral als je zelf je boek uitgeeft, maar ook als je je thriller klaarstoomt om het presenteren bij een grote uitgeverij. Hoe pakten jullie dit aan?
We hadden 5 meelezers die ieder vanuit een eigen rol meelazen, heel divers: natuurlijk mensen uit de doelgroep, maar ook een diëtiste en een psycholoog. Aan de meelezers hebben we specifieke vragen gesteld passend bij verschillende delen, we hebben een enquête gemaakt om bepaalde stukken te bevragen en om te onderzoeken of ze nog dingen misten. De meelezers kregen het manuscript dat volgens ons klaar was, dus we gaven het niet al in een eerder stadium. We hebben ze wel ruim op tijd benaderd, want meelezen is best een werk natuurlijk. Het is niet zomaar een boek lezen, je moet er echt even voor gaan zitten en vragen beantwoorden. Toen de feedback terugkwam, hebben mijn man en ik eerst alle feedback goed besproken. Het kan zijn dat bepaalde feedback toch niet passend is, om redenen. En je kent het wel, de een vindt dit en de ander vindt dat, dus daar moet je gewoon goed naar kijken. Daarna zijn we de feedback in het boek gaan verwerken. Aan de meelezers hebben we echt heel veel gehad. Je bent zelf helemaal in je boek ondergedompeld, waardoor je soms iets belangrijks over het hoofd kunt zien. Je wil geen stappen overslaan die voor lezers noodzakelijk zijn. Voor jou is het professioneel automatisme, maar voor de lezer is het wel nodig en dus moet je het benoemen in je boek.

Hebben de meelezers het manuscript allemaal tegelijk gekregen of eerst de ene en dan de andere?
Nee, iedereen tegelijk. Alhoewel: de psycholoog heeft wel de laatste versie gehad, dus de versie waar de feedback van de eerdere meelezers in is verwerkt. Daarnaast wilden we wat we schreven extra bevestigd zien: de Nu Slank Methode is een heel nieuwe methode in de psychologie, vandaar deze keuze.

Er zijn heel erg veel boeken te vinden over afslanken. Heb je onderzocht wat er allemaal aan boeken was, voor jullie dit boek gingen schrijven? Natuurlijk heb je een eigen methode, dus die zie je niet in andere boeken staan, maar ik kan me voorstellen …
Ja, ik heb zeker gekeken naar wat er ongeveer al te verkrijgen is, maar heb me daar niet op blindgestaard. Dan loop je het risico dat je het juist niet meer weet. We hebben daarom vooral gekeken naar wat er was en hoe wij het dan niet zouden willen. Een andere bril dus. Dat heeft echt geholpen bij dit creatieproces. We geven bijvoorbeeld geen weekmenu’s, wat je in andere boeken veel ziet. Zo kun je dus wel kijken, qua inhoud, maar ook qua vormgeving hoe jij het anders kunt doen. Daarnaast hebben we ook gewoon gekeken naar hoe het boek in de praktijk het fijnste kan worden gebruikt. Een hardcover kan voor jouw boek minder geschikt zijn misschien dan voor een boek van een ander.

In januari 2018 is het boek gelanceerd en nu verkrijgbaar in de tweede druk. We zijn anderhalf jaar verder en heel veel enthousiaste en goede recensies. Wat is gouden tip is voor andere mensen die ook een boek willen schrijven of daarmee bezig zijn?
Mijn gouden tip is dat je – als je zelf je boek gaat uitgeven – ervoor zorgt dat er geen taalfouten of spelfouten in zitten. Dat komt niet professioneel over en dat wil je niet. Dus laat je teksten goed checken voor je boek gedrukt gaat worden.

Een mooie laatste gouden tip, die ik echt kan beamen. Het boek ‘Nu afvallen en nooit meer aankomen’ is te verkrijgen via https://nooitmeeraankomen.nl/
Meer lezen over het aansluiten bij het CB: https://www.pumbo.nl/blog/boek-uitgeven/cb-verschillende-aansluitingen-op-rij

Wil jij nu ook echt zuurstof geven aan dat schrijversvuurtje in je? Ik kan je hierbij helpen door je persoonlijk te coachen bij het schrijven van je boek: https://www.tekstgericht.nl/persoonlijke-coaching-schrijven-boek/

 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

marianne canters coach online ondernemen geldrop-min

Inspiratie op Facebook?

Categorieën

Delen met:

Gratis e-book om je creativiteit te boosten

gratis e-book marianne canters schrijfcoach blogexpert

Ondertussen op Instagram

Over je comfortzone en mindfucks

Over je comfortzone en mindfucks

Je comfortzone en mindfucks zijn er om doorbroken te worden “Doe maar bijzonder in plaats van normaal.” Maar als je bijzonder gaat doen, in plaats van normaal, dan ben je kwetsbaar. Dan vinden mensen er iets van, en waarschijnlijk niet heel positief – volgens jou. Als...

gratis: mariannes mail

Elke week geprikkeld worden met inzichten die jou als schrijver en ondernemer helpen groeien? Dat kan.
Je hoeft je alleen maar even aan te melden:

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld: 

Privacybeleid

 

Voor meer inspiratie volg je mij op: