Je creativiteit omzetten in meer omzet en winst
Als ondernemer ben je creatief. Je denkt na over de markt, over je klanten. Je ontwikkelt nieuwe diensten en producten. Je ontwikkelt ideeën om je te onderscheiden van je concurrenten om de aandacht van je doelgroep te trekken. En in je werk zelf ben je ook creatief: jouw werk, wat het ook is, is de oplossing voor de klant die bij jou komt. En jij doet alles om die op jouw beste manier van dienst te zijn. Of je nu coach bent, fotograaf, trainer, online cursussen verkoopt: het maakt niet uit. Hoe zet je die creativiteit nu om in meer omzet en winst?
‘Zomaar’ creatief bezig zijn is leuk, maar zet geen zoden aan de dijk. Net zoals altijd maar hetzelfde doen je niet helpt je omzetplafond te doorbreken.
Als je creativiteit voor je bedrijf inzet, heeft het kaders nodig. En nee, dat remt de creativiteit niet af. Creativiteit laat zich zeker aan je zien als je kaders stelt waarbinnen creatieve ideeën mogen komen.
Ga je alle gekke innovatieve ideeën je die hebt allemaal opvolgen, kan je de complete lijn van je marketing kwijtraken: net zoals jouw potentiële klanten die dan kwijt kunnen raken. Waardoor ze niet meer zien wat ze nu wel of niet bij jou kunnen doen en dus niets doen …
De andere kant kan zijn dat je creativiteit steeds vanuit eenzelfde koker komt. Als zzp’er ben je bijvoorbeeld veelal alleen. Alleen aan het bedenken wat je kunt doen, alleen aan het bedenken hoe je het kunt doen, enzovoorts. Dat betekent dat je met je creativiteit niet verder komt dan wat je steeds aan het doen bent. Je blijft als het ware kijken door jouw koker. Die misschien voor joouw mensen saai kan gaan worden, waardoor ze toch weer verder gaan kijken.
Het gevolg van allebei is dat je een plafond bereikt in je omzet en je winst. (En als je mensen je niet meer kunnen volgen vanwege alle creatieve uitspattingen, kan het zelfs een daling zijn.)
Begin met een duidelijke strategie
Creativiteit kan je helpen om je doelen te bereiken, maar het is belangrijk om eerst een duidelijke strategie te hebben. Wat wil je bereiken met je bedrijf? Welke problemen los je op? Voor wie los je die problemen op? Dit zijn écht de 3 kernvragen. Als je dit helder hebt, kun je gericht creatief zijn, en buiten je vaste koker gaan kijken, met alle volgende ideeën.
Vind inspiratie buiten je eigen vakgebied
Als je alleen maar kijkt naar wat je concurrenten doen, loop je het risico om in dezelfde patronen te gaan hangen. Zoek daarom ook inspiratie buiten je eigen vakgebied. Kijk ook eens naar experts in andere sectoren, naar kunst en cultuur, naar natuur en technologie. Dit kan nieuwe ideeën opleveren die je kunt vertalen naar je eigen bedrijf. Ik luisterde bijvoorbeeld afgelopen zomer ook een van de podcasts van NPO 1 waarin verhalen verteld werden over componisten en hun muziekstukken. Gaaf hoe een ander onderwerp toch nieuwe ideeën kan geven. Vraag jezelf af als je buiten je vakgebied inspiratie zoekt: hoe kan ik dit op mijn bedrijf leggen? Hoe kan ik dit toepassen in mijn bedrijf, in mijn content? Hoe kan ik dit gebruiken voor mijn mensen?
In de podcast heb ik het met je over authenticiteit, creativiteit en ChatGPT: ze hebben alles met elkaar te maken. De linken die ik in de podcast beloof, vind je hier:
Naar Energy Unplugged, het tweedaags retreat dat jouw pure kern onthult en je business jouw unieke signatuur geeft
Naar House of Content voor de gratis live Inspiratiesessie over marketing en je energie – het gaat om de klik waardoor iemand klant wordt.
Stel jezelf open voor nieuwe ervaringen
Hieraan gerelateerd: als je jezelf openstelt voor nieuwe ervaringen, word je creatiever. Ga eens naar een lezing, bezoek een museum, reis naar een onbekende bestemming. Dit kan je helpen om je denkpatronen te doorbreken en nieuwe ideeën op te doen.
Schrijf altijd alle invallen op in je notitieboek, zodat je ze niet kwijtraakt en kunt uitwerken het moment dat je weer terug bent.
Verander je omgeving
In het kader van reizen naar een onbekende bestemming, alhoewel dat ook een dagtrip kan zijn naar een vreemde stad: je omgeving veranderen kan ook een positieve boost geven aan je creativiteit. Als je altijd op dezelfde plek werkt, kun je juist ideeën krijgen door van omgeving te veranderen. Werk bijvoorbeeld een dag in een café of bibliotheek.
Werk samen met anderen
Samenwerken met anderen kan ook bijdragen aan je creativiteit. Werk samen met andere ondernemers, ga naar netwerkborrels, sluit je aan bij een mastermind-groep of doe mee met de nieuwe ronde van het Powerhouse Expertprogramma van The House of Content. Hierdoor kun je vanuit verschillende perspectieven naar je bedrijf kijken en nieuwe ideeën ontwikkelen. (Maak hier je afspraak om even te kijken of het programma en jij en ik bij elkaar passen – helemaal vrijblijvend.)
Gebruik je eigen ervaringen en emoties
Je eigen ervaringen en emoties kunnen een bron van creativiteit zijn. Gebruik iets wat je hebt meegemaakt als inspiratie voor een blogpost of social media bericht. Dit maakt je content persoonlijker, en geloof me, deze content zorgt er juist voor dat je mensen een klik gaan voelen met je. En die klik is altijd nodig wil je een samenwerking aangaan. Dat heb jij zelf ook natuurlijk. Voor je met iemand gaat samenwerken, wil je een klik hebben.
Gebruik storytelling
Storytelling is een krachtige manier om je doelgroep te inspireren en te raken. Gebruik verhalen om je boodschap over te brengen en om je doelgroep te laten zien wat jouw bedrijf uniek maakt. (Over storytelling en het inzetten hiervan gaat het ook in het Jaarprogramma van The House of Content. Het is een van de trainingen die je gedurende het jaar krijgt.)
Experimenteer met verschillende vormen van content
Er zijn veel verschillende vormen van content die je kunt gebruiken om je doelgroep te bereiken. Het is superslim om ervoor te gaan zorgen dat je multimediaal gaat zijn. Mensen kijken, lezen en luisteren content. Sommige mensen hebben voorkeur, anderen niet en doen alles (ik ben er zelf zo een.) Dat is voor jouw (toekomstige) klanten niet anders. Laat je creativiteit lekker los en experimenteer met video, audio, muziek, fotografie en teksten. Varieer in de contentformaten die je gebruikt, zoals blogs, video’s, podcasts en social media posts. Zo kun je meer diversiteit aanbieden. (Voor jezelf is het ook leuker om niet altijd maar hetzelfde te doen, toch?) Door van alles uit te gaan proberen, kan er ook meer ontstaan. Maar bij alles wat je doet, verlies de strategie die je hebt niet uit het oog.
Masterclass AI en je contentstrategie
Oorspronkelijke prijs was: €247,00.€199,00Huidige prijs is: €199,00.
Gebruik ChatGPT
Door op een slimme manier ‘in gesprek te gaan’ met ChatGPT en hem meer achtergrond te geven over je bedrijf, je missie, je expertise en de mensen die jij het liefste helpt met je bedrijf, kan deze je ook ideeën geven waar je zelf nog niet aan had gedacht. Artificial Intelligence zet juist je creativiteit aan en geeft je nieuwe invalshoeken, als je het op de juiste wijze inzet. Ik heb het zelf ook als basis van dit blog gebruikt.
Goed om te weten: op 26 april geef ik de Masterclass ChatGPT en je contentstrategie, op mijn workshoplocatie in Geldrop (bij Eindhoven).
Wil jij daarbij zijn, dan kun je meteen je ticket regelen. Klik hiervoor op de afbeelding hiernaast, en je bent zeker van je plek (dat wil zeggen: er zijn in totaal 6 plekken vrij. Vol is vol).
ChatGPT inzetten voor je bedrijf geeft je mogelijkheden die je eerder niet kon bedenken.
Ik zou het doen!
Doe niet steeds wat je altijd deed
Wanneer je blijft hangen in een bepaalde omzet en niet veel verder komt, dan kan het zijn dat je ‘doet wat je altijd deed’. Dat betekent dat je krijgt wat je altijd kreeg. Door jezelf te blijven uitdagen en vernieuwen blijf je niet hangen waar je nu bent, maar kun je uitbreken en meer manieren ontdekken die winstgevend kunnen zijn. Je kunt misschien nieuwe markten gaan betreden, bij een nieuwe klantengroep op gaan vallen of nieuwe varianten aanbieden van dat wat je nu aanbiedt. Dat is hoe je creativiteit in kunt zetten om meer omzet en winst te behalen.
Ik hoop je hiermee op ideeën te hebben gebracht en wens je heel veel succes.
The world is your oyster. Alles is mogelijk.
Marianne
PS: Op 4 september heb ik weer ruimte om een nieuwe groep ondernemers een jaar lang bij hun contentcreatie te gaan coachen. Dan start een nieuwe ronde van het Powerhouse Expert Jaarprogramma. Hou mijn socials in de gaten!
Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg – Albert Einstein
Meer blogs
Beschermd: Hoe jouw energie je business kan afremmen
Wachtwoordbeveiliging
Voer het wachtwoord hieronder in om deze beveiligde post te bekijken.:
De kracht van authenticiteit en intuïtie in je ondernemerschap
Authenticiteit: Je Ware Zelf Tonen Het is belangrijk om een niche te kiezen, je te specialiseren en om één duidelijk gedefinieerde doelgroep en aanbod te hebben. Maar wat als je meerdere passies hebt? Wat als je hart je in verschillende richtingen trekt? Al langer...
STOP jezelf te boycotten (alleen lezen als jij ook altijd 100.000 ideeën hebt)
“Aaarrggghh, dan kan ik zo boos worden op mezelf. Waarom doe ik het dan niet? Ik wéét dat ik het kan. Maar kom gewoon niet in die actie of maak het niet af. Zo frustrerend. En helemaal als ik het idee alsnog bij iemand anders, uitgewerkt en wel voorbij zien komen...
Schrijf in en krijg het e-book '22 ideeën om je creativiteit te boosten' cadeau!
Adres
Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop
0 reacties