Je hebt geen website. Waar blog je dan?

Wat als je (nog) geen website hebt en toch wil bloggen?

Als je geen website hebt, dan hoef je niet meteen in paniek te raken. Dan zijn er verschillende andere manieren waarmee je vast van start kunt gaan, als je toch wil bloggen. In dit blog geef ik je twee mogelijkheden die je in kunt zetten. (Het is wel slim om alsnog met een website aan de slag te gaan, daarover geef ik aan het einde van dit blog nog een tip.)

Een gouden tip vooraf

Vooraf een gouden tip: werk je teksten eerst op de pc of laptop uit om ze daarna te kopiëren en te plakken waar je ze hebben wilt. Alles wat je nu gaat schrijven, is ook straks nog in te zetten op je  website. Je kunt zo eerder geschreven blogs een-op-een overnemen, maar ook nog aanpassen als je dat nodig vindt en dan pas publiceren op dat blog.

Het is handig om je blogartikelen een goede en herkenbare documentnaam te geven als je ze opslaat. Zodat je meteen weet waar die tekst ook alweer over ging. Als je dan een nieuw blog gaat schrijven over dat specifieke onderwerp, kun je meteen de eerder geschreven teksten erbij pakken. Doe je dat niet, dan ben je straks uren en uren over je eigen accounts aan het surfen om terug te zoeken wat je ook alweer geschreven had.

Dat gezegd hebbende: over naar je mogelijkheden.

Facebook

Facebook heeft de mogelijkheid een notitie te maken, lees hier meer over in dit artikel van Anne Raaymakers. In de notities heb je meer ruimte om te schrijven dan in een gewoon bericht. In een Facebookbericht kun je al meer dan 60.000 tekens kwijt. Om je een beeld te geven: precies tot met de punt aan het eind van deze zin, heb ik 1620 tekens gebruikt. (En voor wie nieuwsgierig is, 306 woorden. Een artikel is een blog bij 500+.)

Je zou een blog kunnen schrijven in een Facebook-bericht, maar Facebook is vaak even ‘tussendoor’ en tijdverdrijf voor veel mensen. Alleen de eerste paar regels zijn zichtbaar met een foto, dus die moeten meteen triggeren om door te lezen.
Een notitie is voor een blog een beter idee. Dan weten de mensen: oké, ik ga een notitie lezen, dus ik neem even tijd. Een notitie laat de kopafbeelding zien, bovenaan in het bericht, en daarna de eerste 7 regels van de tekst in een ander lettertype dan een gewoon bericht. Het valt dus iets meer op.

LinkedIn

LinkedIn heeft een hele mooie mogelijkheid waarin je kunt bloggen. Als je LinkedIn opent, kom je op de tijdlijn terecht. Bovenin zie je staan: Start a post. Net daaronder staat: Write an article on linkedIn. Wanneer je dat aanklikt, heb je alle ruimte en opmaakmogelijkheden voor je blog. Hoe je dit aanpakt, lees je in dit blog van Corinne Keizer.

Het mooie van bloggen op LinkedIn is dat deze blogs ook door Google worden meegenomen in het voorstellen van zoekresultaten. Niet verkeerd om te doen dus, zolang je nog geen website hebt. LinkedIn is overigens meer zakelijk van achtergrond. Wanneer je vooral in de adviezen en tips gaat zitten, zit je op LinkedIn altijd goed.

En Instagram dan?

Instagram is niet echt geschikt om te bloggen, maar wel handig om je blog op LinkedIn en Facebook extra te promoten. Je kunt namelijk in je Instagramprofiel (de bio) een link plaatsen naar je website. Heb je die niet, dan plaats je de link naar Facebook of Instagram, dat kan zelf specifiek de link naar het blog zijn dat je geschreven hebt. Op Instagram plaats je dan de foto (die je ook bij je blog hebt geplaatst) en je schrijft er een korte triggerende tekst bij, gevolgd door: link in bio. Zo weten de volgers dat ze op je bio de link kunnen vinden.

Ben je iets meer gevorderd, dan kun je ook een gratis Linktr.ee profiel aanmaken. Op dat profiel kun je alle linken plaatsen, dus die naar Facebook én LinkedIn. In de bio zet je dan de link naar je Linktr.ee profiel.

Eerder schreef ik het artikel Bloggen op Facebook of niet? Hier geef ik je aan waarom bloggen op je website het slimste is om te doen. Maar heb je die nog niet? Ga dan zeker met de tips hierboven aan de gang. De website is je volgend plan. Een mooi artikel om hierover te lezen is: Een nieuwe website, zelf bouwen of laten bouwen? van Helen van Rijn.

Wil jij leren hoe je topblogs schrijft die het verschil maken voor jouw volgers en lezers? Dat kan in 1 dag, in de masterclass bloggen. Een livedag waarop we samen aan tafel aan de slag gaan met teksten die van jouw lezers klanten maken. Ik geef je die dag mijn speciale Blog-masterplan dat je voor al je blogs kunt gebruiken. Je gaat naar huis met allerlei ideeën voor onderwerpen en heel veel inspiratie om te gaan schrijven voor je bedrijf. Maak klanten van je publiek. Ik leer het je in deze Masterclass. 

Liefs en veel schrijfsucces!
Marianne

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

marianne canters coach online ondernemen geldrop-min

Inspiratie op Facebook?

Categorieën

Delen met:

Gratis e-book om je creativiteit te boosten

gratis e-book marianne canters schrijfcoach blogexpert

Ondertussen op Instagram

gratis: mariannes mail

Elke week geprikkeld worden met inzichten die jou als schrijver en ondernemer helpen groeien? Dat kan.
Je hoeft je alleen maar even aan te melden:

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld: 

Privacybeleid

 

Voor meer inspiratie volg je mij op: