Je weggever

Je weggever

In online ondernemersland is het mooi als je een weggever hebt. Om e-mailadressen te verzamelen, wordt vooral gezegd. Maar ik heb daar ook wel een visie op. Want ja, e-mailadressen verzamelen zodat je een mooie lijst kunt opbouwen van mensen die je nieuwsbrief willen ontvangen is één. Maar ik wil je graag nog iets belangrijks over de weggever onder de aandacht brengen.

Eerst nog over die adressen

Het verzamelen van e-mailadressen, je hoort er iedereen over. Want het hebben van een e-maillijst is belangrijk. Mensen die jouw weggever willen hebben zijn op het moment van aanvragen geïnteresseerd in jou en wat je kunt betekenen voor hen. Je sluit aan op iets waar zij op zoek naar zijn.
Geven ze aan dat ze je nieuwsbrief willen ontvangen, dan betekent dat, dat jouw berichten welkom zijn in hun mailbox: de plek waar ze elke dag zijn. Het contact is niet meer koud, maar wordt langzaam lauw. Hoe meer gave nieuwsbrieven je stuurt, hoe warmer dat contact wordt en uiteindelijk wordt het zo warm, dat de ontvanger graag in zee gaat met jou.
Kan.
Het is zeker een optie in ieder geval.

Nog een reden waarom de lijst zo belangrijk is, is om ervoor te zorgen dat je niet afhankelijk bent van je contacten op social media. Maar vergis je niet: er zijn veel ondernemers die ook zonder maillijst hele mooie stappen hebben gezet. De kans dat Facebook zegt: ‘we houden ermee op!’ die lijkt me erg klein. Maar door veranderingen in algoritmes kan je bereik steeds anders zijn. Met een lijst vang je dat op.

Anyway, de weggever. Je biedt dus een weggever aan in ruil voor het mailadres. Een e-book is wel het meest voorkomende voorbeeld van een weggever. Maar het kan ook een serie audiobestanden zijn of een speciale infographic (een overzichtelijke afbeelding met interessante informatie).
Waar ik veel hoor over het belang van de lijst, lijkt het belang van de weggever bijna ondergeschikt te zijn. En dát is waarom ik dit blog schrijf.

Het belang van je weggever

De weggever – welke je ook maakt – is een middel dat representatief staat voor jou en jouw kwaliteit. De weggever is daar een afspiegeling van.
Oprecht veel aandacht besteden aan die weggever is dus van belang.
Wanneer je weggever namelijk flut is, moet wat je verder te vertellen hebt wel zo waardevol zijn, dat de mensen je toch een kans geven. En misschien de weggever verder vergeten dus.

Is de weggever flut, dan zal de inschrijver niet gecharmeerd zijn van jou.
En de indruk die hij krijgt van wat je doet, zal ook niet de allerbeste zijn.

Hoe zorg je nu ervoor dat je weggever goed is?

  1. Zorg dat de weggever inspeelt op een bepaalde noodzaak bij je (toekomstige) klant. De weggever moet iets oplossen of van toegevoegde waarde zijn op het leven dat hij nu leidt. De weggever maakt – net als je blog – voor hem of haar hét verschil.
  2. Zorg dat de weggever goed verzorgd is. Dus als het een e-book is, zorg je voor een mooie lay-out, prachtige foto’s en fijne, duidelijke en liefst foutloze teksten. Is het een audiobestand, maak er een mooie intro bij, met muziekje bijvoorbeeld, en spreek de audio met rust en aandacht in. Het is net alsof je naar een feestje gaat waar je een goede indruk wil achterlaten, dat is de functie die de weggever heeft.
  3. Stel jezelf in de weggever voor. Laat weten waar je voor in te zetten bent, hoe je bereikbaar bent: wees een goed gastvrouw en laat de aanvrager niet al zoekende achter.
  4. Maak de weggever inhoudelijk zó goed, dat de aanvrager die bewaren wil, printen, opslaan. Om het vaker door te nemen, vaker te luisteren of, als het een videoserie is, vaker te kijken. Wees niet bang dat je hierdoor deze persoon als klant gaat missen. Je hebt veel meer te bieden dan dat je in de weggever geeft.

Dus het belang van de weggever zit niet vooral in het opbouwen van de e-maillijst.
Nee, het belang van de weggever is dat iemand oprecht kennismaakt met jou. Met wat jij te bieden hebt. Met aandacht én kwaliteit. Dat zou zelfs wat mij betreft het meest belangrijke moeten zijn. Maak de weggever als showcase, om te laten zien wat jij in huis hebt voor jouw (toekomstige) klant. En de rest zal vanzelf makkelijker gaan.

Heel benieuwd: heb jij een weggever? Waar gaat die over?
Deel gerust in een reactie de pagina waar jouw weggever aangevraagd kan worden!

Lieve groet, Marianne

PS: het gratis e-book dat je kunt aanvragen bij mij, krijgt een nieuwe insteek. De weggever 23 schrijfideeën is nog maar heel even beschikbaar. Binnenkort komt een nieuw e-book uit. Heb je de 23 ideeën nog niet, vraag ze dan nu nog aan: klik op de afbeelding van het e-book en je kunt het downloaden.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoek blogs op categorie

Delen met:

Gratis e-book om je creativiteit te boosten

gratis e-book marianne canters schrijfcoach blogexpert
Elke week (schrijf)inzichten en (ondernemers)inspiratie ontvangen? Schrijf je dan in voor Mariannes Mail

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld: 

Privacybeleid

 

Voor meer inspiratie volg je mij op: