Jouw ideale klant

Jouw ideale klant

Een heel belangrijk onderwerp voor jou als ondernemer. Je komt het onderwerp ‘de ideale klant’ niet voor niets steeds tegen. Ik schreef er ook al vaker over. Het is de klant voor wie je je bedrijf draait, dus alles van die persoon weten, helpt je bij het voeren van je marketing (en bij het innoveren binnen je bedrijf). Maar, dat ‘alles weten’ gaat verder dan alleen weten welke kledingmerken die ideale klant mooi vindt of welke bladen die leest. Ik leg het uit in dit blog en nam er een podcast over op.

Is het echt wel noodzakelijk om over die ideale klant na te denken?

In alle trainingen die maar iets met marketing te maken hebben, wordt ernaar gevraagd. Op wie richt jij je met je bedrijf en je marketing? Met andere woorden: wie is je ideale klant? En hoe ziet je ideale klant eruit? Je wordt dan gevraagd om allerlei gegevens helder te hebben, van geslacht en leeftijd tot ja, de magazines die die leest en de tv-programma’s die die klant kijkt. Uit ervaring weet ik dat niet elke ondernemer van deze vragen even gelukkig wordt en zich nog steeds de noodzaak van ‘het helder hebben van die klant’ afvraagt.

Hoe beter je beeld is van je klant die je wil helpen, hoe beter je je teksten op hem af kunt stemmen. Je weet – als je die goed kent – waar die persoon van ‘aan’ gaat. Wat die belangrijk vindt. Met welke vragen die rondloopt. Door hierop in te spelen, maak je contact. En er zijn nog meer redenen; denk aan advertentiecampagnes draaien, denk aan interviews geven – dan wil je graag in het magazine staan dat je klant ook leest, toch?

Heb je die ideale klant niet helder, dan is het ook lastiger om te bedenken wat je nu op je social media kunt gaan delen wat ook leuk is voor die persoon. Het is lastig te bedenken waar je je volgende blog over moet gaan schrijven, want ja, wat vind die dan interessant?  Gevolg: je deelt in het wilde weg content rond – niet heel doelgericht dus. Hopend dat je iemand raakt.

Ik hamer er zelf dus ook steeds op: zorg dat je jouw ideale klant kent – zie hem of haar als je lievelingsmens … maar ga voor dit blog nu nog een tandje dieper. Want er zit nog meer ín je ideale klant waar je goed over na moet denken. En dat is: hoe je wil dat die zich gedraagt.

 

Klant is koning, maar dan moet die zich wel als koning gedragen

Wauw, kun je dat zomaar stellen: hoe je wil dat die zich gedraagt? Ja, ik ben van mening van wel. Er wordt altijd gezegd dat je het type klant aantrekt dat op je lijkt. Neem deze eens in gedachten mee.

Wat voor klant ben jij? Hoe doe jij zelf mee aan trainingen, cursussen, coachings? Wat voor betaler ben jij? Ben jij een ambassadeur? Hoe gedraag jij je als klant? En dan de andere kant: hoe zou je willen dat jouw klant is? Hoe wil je dat die zich gedraagt?

Dit is dus een aanvulling op al die vragen die jij in al die marketingcursussen steeds beantwoordt over jouw ideale klant. Over vragen nadenken die iets zeggen over het gedrag van je klant, is ook interessant.

In de podcast die ik hierover opnam, geef ik je voorbeelden van klantgedrag dat je niet wil. Niet het gedrag van een koning dus. Misschien herken je het wel. Ik geef je mijn visie en inzichten in de podcast die je hieronder kunt luisteren en ben heel benieuwd wat deze aflevering doet met jou. Welke inzichten je hierdoor krijgt. Deel ze in een mail  of stuur me een dm via Instagram. En natuurlijk kun je ook je visie delen in een reactie onder dit blog.

Heel veel luisterplezier!

Marianne

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoek blogs op categorie

Delen met:

Mariannes Mail: bloedeerlijk over ondernemen en het leven, over marketing en over schrijven. Ontvangen? Schrijf je dan meteen in:

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld:

Voor meer inspiratie volg je mij op: