Know, like, trust

Know like trust

Wanneer je je al wat langer verdiept in marketing en verschillende cursussen volgt die daarmee te maken hebben, bijvoorbeeld op het gebied van social media, dan weet je dat het strategisch gezien allemaal gaat om het volgende: Know, Like en Trust. Maar … wat kun of moet je daar dan mee?

Kennen, leuk vinden en vertrouwen

Deze drie elementen zijn dé elementen die je nodig hebt, of ingevuld moet hebben, wil iemand klant van jou worden (en blijven). Dat is waar je continu (liefst dagelijks) je marketing voor voert. Je toekomstige klanten moeten je leren kennen, ze moeten je leuk gaan vinden en vertrouwen in je krijgen.

Het is in mijn ogen exact hoe je ook een hechte vriendschap opbouwt. Je moet eerst iemand leren kennen, voor dat kan. Je moet die dus ergens ontmoeten. Als je die hebt ontmoet, dan moet je die ook nog eens leuk gaan vinden. Leuk genoeg om een aantal keer af te spreken. Anders houdt het al op. En als je die persoon leuk vindt en je hebt een paar keer afgesproken én je merkt dat dat die ook gewoon betrouwbaar is – ze doet wat ze zegt bijvoorbeeld – dan is de basis voor die hechte vriendschap gelegd.

Je marketing mag helemaal vanuit dit idee worden vormgegeven. Waarbij bijvoorbeeld social media en Google een rol spelen. (En kijk je even naar real life, denk dan even aan netwerkbijeenkomsten, daar werkt het idem dito.)

Hoe pak je Know, Like en Trust aan in je marketing dan?

Know

Heel praktisch gezien ga je zorgen dat mensen je kunnen leren kennen en dat steeds meer mensen je gaan leren kennen. Je post daarvoor regelmatig berichten op je socialmediakanalen. Berichten die interessant zijn en die ook iets vertellen over jou. Mensen kunnen je dus op social media ontmoeten. Steeds opnieuw laat je jezelf zien, of iets wat je bezighoudt. Door dat consistent te delen leren de mensen je steeds beter kennen. En dat is wat je wil.

Like

Het leuk vinden is niet echt heel goed ‘bewust’ op social media in te zetten. Ik bedoel hiermee het volgende. Je bent zoals je bent. En iemand voelt wel of niet een klik. Iemand vindt jou leuk of niet leuk. Als je een bepaald beeld zou gaan creëren in de hoop dat mensen je dan leuk gaan vinden, en ze ontdekken dat je in het echt heel anders bent, val je door de mand. Het is dus van belang jezelf te zijn. Gewoon authentiek jij.

Wel kun je elementen van jezelf uitvergroten, zolang ze bij je passen – en dus nog steeds authentiek jij zijn. Heb je bijvoorbeeld een goed gevoel voor humor, zet dat dan in. Heb je dat niet, probeer dan niet te doen of het wel zo is. Zet iets anders in.
Als jij gewoon jezelf bent bij wat je allemaal deelt en laat zien, is de kans dat de mensen die jou leuk vinden, precies die mensen zijn die bij jou passen. Die jij graag als klant zou willen hebben. En dat is wat je ook graag wil. Klanten waar jij blij van wordt. Die blij worden van jou. Waardoor jullie passen bij elkaar.

Trust

En dan komt het vertrouwen. Het allerbelangrijkste. Niet alleen om iemand met jou zaken te laten doen, maar ook om hem of haar vast te kunnen blijven houden. Langere samenwerkingen aan te gaan. Een klant die vaker bij je terugkeert is het grootste compliment dat je maar krijgen kunt. Dat betekent dat de klant vertrouwen in je heeft. Maar in de fase daarvoor, het klant wíllen worden, speelt vertrouwen al een heel grote rol. Iemand gaat graag in zee met iemand die die vertrouwt. En dat is wat jij ook gaat laten zien. Dat jij betrouwbaar bent.

Hoe kun je ervoor zorgen dat mensen je vertrouwen?
Ik geef een paar tips:
Laat jezelf regelmatig zien. Meerdere keren per week. Dagelijks wat mij betreft. Daag consistent op.
Geef tips en inzichten die écht werken. Waardevolle inhoud. Inspireer.
Doe altijd wat je belooft te doen. Ook op social media. En walk your talk. Daar gaat het om.
Lukt dat om redenen niet, wees dan open en eerlijk. Vertel dat gewoon. Wees dat mens dat achter die ondernemer schuilgaat.

Regelmatig bloggen draagt bij aan je know like en trust-factor. Je geeft consistent waardevolle input, wat jouw mensen waarderen en leuk vinden. Door die blogs leren ze je ook steeds beter kennen. Op alle drie de elementen speel je met het bloggen in. De content die je deelt is ook nog helpend, inspirerend; dat wordt gevoeld en draagt bij aan de trust-factor. Ze hebben te maken met een expert …

Wil jij aan de slag en die blogskills van jou een flinke boost geven zodat je aan je know, like en trust factor kunt werken? Doe dan mee aan de Grote 2020 Blogchallenge. We gaan 5 oktober van start.

Meer informatie en inschrijven: De Grote 2020 Blogchallenge

Wat doe jij nu allemaal al in je marketing om die Know-Like-Trust te voeden?
Laat het weten in een reactie op dit blog 🙂

Lieve groet, Marianne

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoek blogs op categorie

Delen met:

Gratis e-book om je creativiteit te boosten

gratis e-book marianne canters schrijfcoach blogexpert
Elke week (schrijf)inzichten en (ondernemers)inspiratie ontvangen? Schrijf je dan in voor Mariannes Mail

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld: 

Privacybeleid

 

Voor meer inspiratie volg je mij op: