De kracht van een mission statement in jouw ondernemerschap

De kracht van een mission statement

In het ondernemerschap komt er veel op je pad. Hoe graag we het ook zouden willen: het is niet alleen maar een soepel evenredig stijgende lijn naar succes. Overal staan uitdagingen klaar. De manier om die uitdagingen aan te gaan is door flexibel te leren zijn, dus door met de flow mee te gaan. Maar, hoe tegenstrijdig het ook klinkt: ook door juist standvastig te zijn, vanuit de kernwaarden van je bedrijf – onderdeel van je mission statement.

Als zzp’er bén je je bedrijf: je stopt er jouw energie in – en dat is je personal brand. Die brand bestaat uit de kernwaarden die jij hebt. Welke uitdaging ook voor de deur staat, jouw brand is always the same. Op basis van die kernwaarden neem je beslissingen. Beslissingen die bij jou passen, die goed voelen. Altijd. De mensen voor wie jij je bedrijf draait, je klanten en toekomstige klanten, herkennen die kernwaarden ook, vaak op onbewust niveau. Omdat jij die ‘leeft’ is dat wat jou voor hen betrouwbaar maakt.

Heb je daar weleens over nagedacht? Jouw kernwaarden?
Welke kernwaarden heb jij met je bedrijf?

Grote bedrijven hebben ook kernwaarden. De kernwaarden worden vertaald in een mission statement. Ik geef je het voorbeeld van CoolBlue: alles voor een glimlach. Ze vertellen er meer over op hun website: https://www.coolblue.nl/c/onze-cultuur.html

Tony Chocolony, hun mission statement is: Crazy about chcolate, serious about people. De uitleg vind je aan de binnenkant van het papier dat om de reep is gewikkeld. Ook op hun website lees je meer: https://tonyschocolonely.com/nl/nl/onze-missie

Die mission statement staat wat voor hen het meest waardevol is: de glimlach, geen slavernij. Het vervat de kernwaarden van het bedrijf.

Jouw kernwaarden

Om jouw kernwaarden te vinden en te benoemen is het van belang om goed op je netvlies te hebben wat het meest waardevol is voor jou. Als zzp’er is dat iets anders dan bij grotere bedrijven.
Wat voor jou het meest waardevol is, bekijk je als zzp’er in alle rollen die je vervult. Dus ook de rol van vader of moeder – als je een ouder bent, de rol van partner, de rol van kind van je ouders, de rol van secretaris van het appartementencomplex waar je woont, de rol van ondernemer: gewoon even wat voorbeelden zodat je weet wat ik bedoel.

Omdat je nu eenmaal zelfstandig ondernemer bent, raken al die rollen je bedrijf. Een voorbeeld van mijzelf. Ik ben moeder in co-ouderschap. Dus de ene week is mijn dochter bij mij, de andere niet. Als zij bij mij is, wil ik als ze uit school komt, er met mijn volle aandacht voor haar zijn. Mijn vriend heeft een horecabedrijf. Zijn weekend is op maandag en dinsdag. Dus op dinsdag streef ik ernaar ook vrij te zijn om met hem fijne dingen te kunnen doen. Een van mijn kernwaarden is tijd nemen voor elkaar, voor het gezin en onze kleine familie, tijd nemen voor die verbinding: voor mijzelf benoemd als family time. Daar hou ik aan vast en dat zie je – misschien onbewust – ook in mijn social media terug. Die kernwaarde blijft altijd overeind en op basis daarvan neem ik beslissingen. Afspraken op dinsdag maak ik bijvoorbeeld niet, hetzij in hoge uitzondering en met mijn vriend in overleg.

Persoonlijke missie

Je ontdekt je kernwaarden als je je persoonlijke missie gaat schrijven. Het schrijven van een persoonlijke missie deed ik al toen ik voor het eerst de 7 eigenschappen van effectief leiderschap las, van Stephen R. Covey. Hij leerde me dat je elke beslissing over effectief gebruik van je talenten, tijd en energie kunt toetsen aan die persoonlijke missie. Lees hiervoor Eigenschap 2. De persoonlijke missie en je kernwaarden, kun je zien als een grondwet, een richtlijn voor jou.

Een zin uit mijn persoonlijke missie is: Ik heb oprechte aandacht voor mijn gezin en sta voor deze lieverds klaar als ze me (emotioneel) nodig hebben. Ik zal steeds streven naar een evenwicht tussen mijn bedrijf, klanten en mijn gezin/familie, omdat mijn bedrijf en mijn klanten ook belangrijk zijn voor mij.

Uit die persoonlijke missie vloeien dus je kernwaarden voort, en die blijven altijd overeind: welk knelpunten je ook tegenkomt. Uitdagingen veroorzaken namelijk altijd een of meer knelpunten in je bedrijf. En een knelpunt zorgt dat het niet meer lekker stroomt. Ik onderscheid 5 knelpunten – die iedere ondernemer, groot of klein, kent en herkent:
Tijd – wat voor impact heeft een uitdaging op de tijd die ik heb? Welke tijd is waardevol voor mij?
Twijfels – kan ik dit wel, ben ik wel de juiste persoon om dit aan te gaan?
Een gevoel van overwhelmed zijn – waar moet ik in godsnaam beginnen? Ik die door de bomen het bos niet meer …
Afleiding – er speelt zoveel dat mijn aandacht vraagt!
dromen en doelstellingen – kan wat ik wilde nog wel en doet het er wel toe wat ik wil?

Deze knelpunten komen uitgebreid aan bod in de Deep Dive. Een nieuw programma dat voor het eerst op 1 april start. Met dit programma ga je (opnieuw) kijken naar je ondernemerschap, op zo’n manier dat je altijd op tijd knelpunten herkent en kunt tackelen.

In de Deep Dive ga ik uitgebreid in op je persoonlijke missie en je mission statement. Die je altijd staande houdt vanuit een goed gevoel! Dus doe je mee: het wordt het echt gaaf! Doe je niet mee, dan kun je wel ook al iets doen voor jou: zet eens op papier wie je wil zijn en wat je wil doen in je leven. Dat is stap één. Formuleer dit positief en in de tegenwoordige tijd. Ga er een middag voor zitten. Haal daar dan je kernwaarden uit: formuleer er 3 of 4. Vat het geheel samen in een mooie zin: jouw mission statement.

Leg deze beschrijvingen ergens waar je er steeds naar terug kunt kijken als je voor een uitdaging staat of een beslissing moet nemen. Hang ze aan je muur.
Draagt wat je wil doen, wat je gaat doen of moet doen, bij aan het leven van jouw mission statement? Of staat het er haaks op? Tornt het eraan?
Het hebben van een mission statement geeft ook jou als ondernemer dus kracht. Bij alles wat je doet. Persoonlijk, privé, in je marketing en ondernemerschap.

Als jij je mission statement hebt geformuleerd, deel deze dan in een reactie, ik ben heel benieuwd! Het is tijd om het te gaan doen. Ga voor groei.

Lieve groet en schrijf ze, Marianne

PS: Wil je meedoen aan de Deep Dive? We gaan alle knelpunten doornemen, uitgebreid, waarbij jij steeds meer helder krijgt hoe jij je ondernemerschap het beste kunt vormgeven. Tot en met 27 maart kun je inschrijven, met 50% korting! Voor 73,50 (excl. btw) ga je 5 weken met mij aan de slag – je stopt er zoveel tijd in als je wil, en komt er als een Phoenix uit. Meer informatie: Ik ben klaar voor de Deep Dive! 

 

2 Reacties

  1. monique van der klooster

    wat gaaf.
    ik heb het al d ruk met van alles en mijn boek, maar dit moet toch mensen motiveren zoals je dit beschrijft. je bent een kanjer marianne.

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

marianne canters coach online ondernemen geldrop-min

Inspiratie op Facebook?

Categorieën

Delen met:

Gratis e-book om je creativiteit te boosten

gratis e-book marianne canters schrijfcoach blogexpert

gratis: mariannes mail

Elke week geprikkeld worden met inzichten die jou als schrijver en ondernemer helpen groeien? Dat kan.
Je hoeft je alleen maar even aan te melden:

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld: 

Privacybeleid

 

Voor meer inspiratie volg je mij op: