Lagen in jou en je bedrijf: je bedrijf is als een ui

Lagen in je bedrijf: je bedrijf is als een ui

Wat wij als ondernemer vaak lastig vinden is dat we het idee hebben dat wat wij doen, hetzelfde is als onze collega’s in de markt doen. Bijvoorbeeld: jij bent lifecoach. En je weet dat je niet de enige bent. Er zijn er nog heel veel meer. Die hetzelfde doen. En dat ook nog super enthousiast online laten zien. Dat kan je afremmen. Terwijl dat niet nodig is. Ik leg het uit.

Of je nu bij jou om de hoek of in het buurdorp naar de Jumbo gaat, dat maakt niet uit. Je weet waar alles staat, daar gaat het om. De formule die de supermarkt hanteert is namelijk overal hetzelfde.
Maar toch is er, ondanks de formule een verschil. En dat is het sfeertje dat er is. De mensen die er werkzaam zijn. Zij maken de Jumbo bij jou om de hoek tot jouw Jumbo.
En dat is waarom je graag bij jouw Jumbo de boodschappen doet. (Of juist bij de Jumbo in het dorp verderop.)

Het aantal lifecoaches, contentmanagers, bakkers of nagelstylistes is misschien wel groot, maar ze zijn nooit hetzelfde. Iedereen is als een andere ui. Wat? Een andere ui? Ik leg het uit.

Laag voor laag

Een ui bestaat uit laagjes en kun je laag voor laag afpellen. Dat kan bij jou ook.
Ik geef een ander voorbeeld. Stel, jij bent contentmanager.
De buitenste laag van jou als ui is die van contentmanager. Jij helpt ondernemers met het maken van de content voor hun bedrijf. De laag onder deze buitenste laag is een andere laag.
Die laag staat voor de manier waarop jij het maken van content aanvliegt. Dat kan een hele andere manier zijn dan andere contentmanagers.
De laag daaronder is weer hoe jij met je klanten omgaat. Ook dat doe jij op jouw speciale manier.
Al deze lagen worden gedragen de lagen daaronder: vol met jouw learnings en ervaringen. Lagen die te maken heeft met de bedrijven waarvoor je gewerkt hebt, de opdrachten die je deed, speciale momenten die jij in je leven hebt meegemaakt en die gerelateerd zijn aan je bedrijf. En ga zo nog maar even door.

De buitenste laag van je ui is op het eerste oog misschien hetzelfde als die van je collega-ui: maar die lagen daaronder, daar gaat het om. En dat zijn de lagen waar jouw mensen, jouw toekomstige klanten, op aan kunnen slaan. Lagen waar ze op aan willen haken, blij van worden.

Je collega in de markt pakt het het contentmanagen anders aan, zet andere ervaringen en learnings in.
En daarom past die collega bij andere mensen dan waar jij bij past.
De lagen waaruit jij bestaat, zijn andere lagen dan die van je collega’s. En al die lagen samen, die vormen jouw ondernemerschap en jouw bedrijf. Dus nee, je hoeft niet onzeker te zijn. Er is niemand die dezelfde lagen heeft als jij.

Schrijfoefening

Herken jij je in wat schreef in het begin van dit blog? Het idee hebben dat je niet per se uniek bent? Afgeremd worden doordat je ziet wat collega’s in de markt doen? Dan heb ik een hele mooie schrijfoefening voor je, wanneer je je door redenen wat dit betreft onzeker voelt.
Beschrijf jezelf en je bedrijf eens als een ui. Teken die ui eens uit. Hoe zien jouw lagen eruit?
Beschrijf die ui, laag voor laag.

Start bij de buitenste laag: die niets anders is dan de naam die jij geeft aan wat je doet.
Ga dan laag voor laag door tot je bij het binnenste bent. Al die lagen samen vormen jouw unieke bedrijf. En mocht je toch weer eens twijfelen: pak dan meteen jouw ui erbij.
Kijk naar die ui en zie meteen weer hoe uniek jij bent.

Jouw content en je ui

Jouw ui is een hele mooie basis voor de content die jij online kunt delen. Wat kun jij schrijven en delen in blogs of socialmediaberichten vanuit een bepaalde laag? Welke bijdrage kun jij leveren vanuit die verschillende lagen? Vanuit welke laag kun jij verhalen vertellen die jouw mensen blij maken?

Heel benieuwd naar jouw ui!

Lieve groet en succes, Marianne

PS: Schrijfoefeningen als deze helpen je op een andere manier en op afstand naar jou en je bedrijf te kijken. Daarnaast geven ze je meteen input voor wat jij allemaal voor jouw marketing kunt doen. Op mijn website in verschillende blogs geef ik meer schrijfoefeningen als deze.
Maar wil jij eens echt goed de diepte in gaan om te onderzoeken hoe jij in je ondernemerschap staat, waarom jij jezelf daarin af kunt remmen en hoe je dat kunt tackelen; kun je meedoen aan de Deep Dive.
In de Deep Dive geef ik je 25 schrijfoefeningen die je hier inzicht in geven én die je meteen laten zien waar je groeikansen liggen. Inschrijven kan tot en met zondag 28 juni (aanstaande zondag dus).
Ik ben klaar voor de Deep Dive

 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoek blogs op categorie

Delen met:

Gratis e-book om je creativiteit te boosten

gratis e-book marianne canters schrijfcoach blogexpert
Eenzaam in je ondernemerschap

Eenzaam in je ondernemerschap

De andere kant van het zelfstandig ondernemerschap: eenzaamheid Zelfstandig ondernemerschap klinkt fantastisch. De vrijheid om zelf je tijd in te delen, zelf te kiezen wat je wel en niet wil doen, je passie uit te bouwen … Het klopt. Dat is ook fantastisch, allemaal....

Elke week (schrijf)inzichten en (ondernemers)inspiratie ontvangen? Schrijf je dan in voor Mariannes Mail

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld: 

Privacybeleid

 

Voor meer inspiratie volg je mij op: