Lieve ondernemer: hoe nodig ben jij?

Lieve ondernemer: hoe nodig ben jij?

‘Hoe nodig ben ik eigenlijk?’ Dat is een van de vragen die door je hoofd kan gaan als je als zelfstandig ondernemer jezelf meer online wil laten zien. Je scrollt misschien al een tijd over verschillende socialmediakanalen heen. De collega’s die voorbijkomen vertellen veel van wat jij ook zou willen vertellen. Dat is waar de twijfel start. Hoe nodig ben jij eigenlijk, als er al zoveel anderen zijn?

Nadenken over jouw nodig zijn …

Een hele toffe vraag om jezelf te stellen is dat. (Had je het zo ook al eens bekeken?) Ik vertel je graag waarom. Deze vraag daagt je uit om over jouw ‘nodig zijn’ goed na te denken. Want het zit namelijk zo: hoe meer nodig jij bent, hoe meer omzet jij kunt maken. Nog 2 andere vragen spelen daarbij een rol. 1. Hoe goed ben je in wat je doet? En 2. hoe moeilijk is het om jou te vervangen? Wanneer je die drie vragen oppakt als een uitdaging om daar vorm aan te geven, dan heb je een mooie insteek te pakken om jouw positionering en brandig te bepalen.

Ik neem de drie vragen in dit blog met je door zodat je die positionering en branding voor jou en je bedrijf ook eens goed kunt onderzoeken en bepalen.

  1. Hoe nodig ben je?
    Wordt er ooit wel eens tegen jou gezegd: zonder jou had ik dit nooit gedaan? Of gekund? Zonder jou was ik hier nooit aan begonnen? Had ik het niet gedurfd? Was dit nooit gelukt? Vast wel! Ga eens in gedachten terug naar die mensen. Die klanten die dit tegen je hebben gezegd. Wat was het dat je voor hen hebt betekent? Waarom was je nodig en wat was er gebeurt als je niet nodig was geweest? Wat hadden zij dan niet voor elkaar gekregen? Dat is dus hoe nodig jij bent voor mensen die in diezelfde startpositie zitten als je klanten die je zo goed geholpen hebt.
  2. Hoe goed ben je?
    Hoogstwaarschijnlijk ben je van nature iemand die dit voor zichzelf als een vorm van bescheidenheid afzwakt. Terwijl je weet dat je goed bent in wat je doet. Het kan ook zijn dat je vindt dat je eerst meer klanten succesvol moet helpen voor je van jezelf vindt dat je echt goed bent.
    Een mooie schrijfoefening (natuurlijk) voor jou. Puur voor jezelf. Pak pen en papier en laat al die bescheidenheid nu eens los. Schrijf eens voor jezelf op hoe goed jij bent in wat je doet. En waarom dat dan zo goed is? (Waarna je vervolgens waarschijnlijk overgaat naar waarom je dus zo nodig bent.)
    Vind je dit lastig, vraag het dan eens aan tevreden klanten. Vraag een kwartiertje van hun tijd om je inzet te evalueren bijvoorbeeld. Laat hen vertellen hoe goed ze jou vinden. Neem dit op (geef dat aan bij je klanten) en geef aan dat je dit graag mee wil nemen in je positioneringsplan.
  3. Hoe moeilijk is het om jou te vervangen?
    Een hele leuke vraag waarbij – ik gok even – je denkt: niet zo moeilijk hoor … Maar het tegengestelde is waar. Er is niemand die de ervaringen heeft opgedaan die jij op hebt gedaan. Die vanuit al die ervaring conclusies kan trekken. Verbanden kan leggen. Lessen door kan geven. Adviezen kan geven. Niet alleen jouw ervaringen zijn uniek. Ook jouw persoonlijkheid is uniek. De energie die jij in je samenwerking stopt. De sfeer die bij jou in de salon, praktijk of winkel te voelen is. Die zal bij niemand hetzelfde zijn. En dat samen is dus lastig te vervangen. Ga eens op zoek naar wat jouw aanpak werkelijk uniek maakt. Hoogstwaarschijnlijk is dat iets wat je al in het begin van je ondernemerscarrière bedacht: dit en dit ga ik écht anders doen. Voorbeeld. Er zijn talloze tekstschrijvers. Maar tekstschrijvers die jou liever zelf willen laten schrijven zijn er alweer heel wat minder. Er zijn talloze schrijfcoaches. Maar schrijfcoaches voor ondernemers, die jouw energie, die van je teksten én daarmee je marketing met elkaar verbinden zijn er nog veel minder. Het moment dat jij dát interessant vindt omdat je in de gaten hebt dat jij je merk bent, dan kies je voor mij en mijn programma’s. Ik koppel alles aan elkaar. Dan ben ik niet vervangbaar door een andere tekstschrijver of schrijfcoach. Nu jij. Hoe lastig ben jij te vervangen door een ander?

Je ziet dat deze vragen aan elkaar zijn gerelateerd. Deze drie vragen vormen samen de Law of compensation. Hoe nodig je bent, hoe goed je bent en hoe lastig het is om jou te vervangen ligt ten grondslag aan het tarief dat jij kunt vragen, ook nog eens. De moeite waard om aandacht aan te geven dus …

Heel veel succes!
Marianne

PS: op 4 november start de Deep Dive. De laatste keer dit jaar. Hoe ga jij om met de grootste knelpunten die het ondernemerschap kent? En hoe kun je die eens en voor altijd tackelen? Zodat het altijd stroomt in je bedrijf? Meer lezen over de Deep Dive? Ja, vertel me meer!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoek blogs op categorie

Delen met:

Gratis e-book om je creativiteit te boosten

gratis e-book marianne canters schrijfcoach blogexpert
Elke week (schrijf)inzichten en (ondernemers)inspiratie ontvangen? Schrijf je dan in voor Mariannes Mail

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld: 

Privacybeleid

 

Voor meer inspiratie volg je mij op: