Marketing en ethiek

Marketing en ethiek

Hoe ver moet of mag je gaan als het om marketing gaat? Eerder schreef ik een blog vanuit eenzelfde idee of gevoel: Marketing en sales zijn vies. Nu gaat het om een van de onderdelen die je als je marketing gaat voeren inzet: ingaan op de problemen van je klanten. En dan gaan ‘wroeten’ in de pijn. Of ga je dan een grens over …? Hier speelt ethiek ook een rol. 

Ingaan op de problemen van je klanten? Dat voelt niet goed.

Ik sprak een hele lieve onderneemster die haar online marketingweg aan het zoeken was. Ze had een online training ergens voor gevolgd en ook daar kwam marketing aan bod. Om goede marketing te voeren, werd haar verteld, moest ze op zoek gaan naar het probleem van haar (toekomstige) klanten. En als ze dat dan had gevonden, moest ze daar flink in gaan roeren om ze zo naar zich toe te trekken. Maar, zei ze, ik wil me helemaal niet richten op dat probleem en dat vervolgens nog groter maken. Dat staat me zo tegen!

Ik voelde wat zij voelde, maar ik voelde ook wat de maker van die training bedoelde. En wat op een bepaalde manier toch niet helemaal goed overkomt. Deze lieve onderneemster is niet de enige tegen wiens borst dit stuit overigens, er zijn echt meer ondernemers die hier moeite mee hebben. En dat snap ik ook.

Een andere benadering (van het probleem)

Ook ik heb er steeds als ik het op deze manier hoor mixed feelings bij, maar wilde toch de essentie duidelijk maken van waarom het zo wel door de trainer wordt gezegd.
Ik koos ervoor haar mijn basis te vertellen. Een andere benadering van het probleem. Want het gaat er niet om in dat probleem uit te vergroten. Het gaat erom om te laten zien dat jij weet dat er eventueel een probleem kan zijn, of noem het een vraag. En vervolgens geef je de oplossing of het antwoord. Omdat je van dienst wilt zijn. Marketing is, zoals meneer Godin het zegt, being of service. Van dienst zijn dus. Het is niet de pijn nog groter maken in de hoop dat er wordt gekocht. Het gaat erom te begrijpen wat er in het leven speelt van jouw toekomstige klant (waar het jouw dienst/product betreft) en het hem of haar daar juist aangenamer te maken. Je helpt de klant, vanuit die gedachte zet je de marketing in. En door je marketing zo op te pakken, zet je die niet alleen anders in, maar voelt het ook anders om te doen.

Wat geeft je de mooiste input voor je marketing?

Jezelf elke dag afvragen wat jij kunt doen om jouw mensen, jouw (toekomstige) klant te helpen of een lach op het gezicht te toveren, is wat de prachtigste input voor je marketing geeft. Maar daarvoor moet je wel weten wat er dus speelt als het om hem of haar gaat en hoe jij daarbij van betekenis kan zijn. Dus ja: probleem. Maar die benadering daarvan, die is meer genuanceerd als jij ‘van dienst zijn’ als uitgangspunt neemt.

Dus bij deze: met dit blog hoop ik je, als je je in deze lieve ondernemer herkent, toch een heel fijne nieuwe benadering te hebben gegeven. Het gaat niet om in het wroeten in problemen. Het gaat erom te laten zien dat je ze (her)kent en dat je de oplossing hebt.

Hoe voelt deze benadering voor jou?
Laat het me zeker weten in een reactie op dit blog.

Lieve groet, Marianne

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

ContentClass 28 januari; Inspirerende teksten schrijven

Zoek blogs op categorie

Delen met:

Orde brengen in ideeën

Orde brengen in ideeën

Orde brengen in ideeën Als je eenmaal op de frequentie zit waar de contentideeën om de haverklap binnenvallen, dan kan dat best overwhelming zijn. Zoveel ideeën om in content uit te werken, maar so little time. Maar goed, je schrijft ze allemaal op. En wat dan? Ik...

Pit in je blog

Pit in je blog

Pit in je blog Hoe zorg je ervoor dat je pit in je blog krijgt? Niemand leest een lang blog helemaal door zonder dat het pit heeft. Wat is pit? Voor mij betekent pit dat het blog steeds opnieuw iets in de lezer raakt, waardoor hij echt door wil lezen. Iets wat steeds...

Elke week (schrijf)inzichten en (ondernemers)inspiratie ontvangen? Schrijf je dan in voor Mariannes Mail

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld: 

Privacybeleid

 

Voor meer inspiratie volg je mij op: