Marketing en sales zijn vies

Marketing en sales: een soort van vies, vind je niet?

Marketing en sales hebben soms toch nog een negatief imago, zelfs bij ondernemers zelf. Die het toch van hun marketing en sales moeten hebben. Wat is het gevolg daarvan? En hoe los je dat als ondernemer, die dit herkent, op? Je leest het in dit blog.

Deze week werkte ik samen met een klant aan een prachtige presentatie. Een van de laatste onderdelen van die presentatie is dat er wordt aangegeven dat binnen 24 uur een maatwerkofferte kan worden gegeven. ‘Oef, is dat niet heel verkoperig?’, vroeg mijn klant. Nu moet je weten dat zijn bedrijf andere bedrijven winstgevend maakt, door een speciale machineautomatisering die hij heeft uitgevonden. Elke machineoutput kan verdubbeld worden. De investering hiervoor kan binnen een paar maanden worden terugverdiend. Dat is al bewezen.

Laat een belletje rinkelen in het hoofd van je toekomstige klant

Stel je voor.
Wat als je zo’n prachtige presentatie maakt, er een heerlijk verhaal bij houdt en je slaat dit stukje over? Je zegt niets over de maatwerkofferte binnen 24 uur?
Tegenover je zit een drietal mensen te luisteren. Het klonk allemaal interessant, maar ja. Jij rondt gewoon af. Dat was het. Je schudt de handen en er wordt gezegd: ‘We gaan overleggen en komen bij je terug.’ Dat is het moment waarop jij baalt. Helaas, denk jij. Terwijl zij gewoon niet weten wat hun volgende stap kan zijn, richting de oplossing. Omdat jij die gewoon niet gegeven gezegd.

Door te zeggen dat er een maatwerkofferte kan worden gemaakt, gaat er een belletje rinkelen bij ze. Binnen 24 uur nóg meer duidelijkheid. Veel meer gericht op hen.
Je helpt de mensen door te zeggen dat dit mogelijk is. Door te zeggen dat het geen stroperig proces is, maar dat je snel meedenkt en de betaalbaarheid van de oplossing laat zien. Helemaal in deze tijd. Jij schakelt supersnel mee.

Negatief gevoel op marketing en sales maakt verkopen lastig

Dat je helpt, is wat meestal niet gezien wordt. Verkoop en marketing roepen bij veel mensen het gevoel op dat het gaat om de verkoper, die gewoon wil verdienen. Dat het dus niet gaat om hen. Maar om jou als de verkopende ondernemer, in dit geval.

En die gedachte is precies wat het voor jou als ondernemer dus zo lastig kan maken. Als dat is hoe jij over sales en marketing denkt, is het tijd om te werken aan een nieuwe mindset. En ik zeg het echt vanuit ook mijn eigen lessen hoor. Want ook bij mij speelde hier iets mee dat ervoor zorgde dat ik het salesstukje na de marketing lastig vond.

Als jij als ondernemer dat negatieve gevoel op sales en marketing hebt zitten, dan voer je je sales en marketing dus vanuit een verkeerde energie. Je mompelt een prijs. Je slaat het aanbod over in je gesprek: “Kijk maar of het past hoor!” Of je voert liever niet zo’n gesprek.
Je vertelt niet wat de volgende stap is voor jouw klant om te komen naar het succes waarbij jij kunt helpen. Dat succes waarvoor jij bij hem aan tafel bent uitgenodigd. Om waarom ze kijken naar je online workshop. Of een mail sturen voor meer informatie.

Geef die volgende stap

Vertel ze wat de volgende stap is naar hun gewenste succes, de stap die jij ze bieden kunt. Geef ze aan hoe ze verder geholpen kunnen worden. Dát is marketing en sales. Dat is niet vies. Het is écht puur helpen.

Het bloggen voor je business, je social media en het zichtbaar zijn, dat is die marketing. Die gaat aan de sales vooraf. Klopt helemaal. Dat is de methode die ervoor zorgt dat jij in de picture komt bij je toekomstige klant. Die jou aantrekkelijk maakt. Maar het is dus ook slim om na te denken wat je doet wanneer die toekomstige klant werkelijk interesse heeft. Wat zijn next step kan zijn: denk na over hoe jij vertelt dat je helpen kunt.

Zolang je als ondernemer zelf marketing en sales als iets negatiefs ziet en het lastig vindt om naar die verkoop over te gaan, zullen je marketing en sales niet lekker lopen. Leg voor jezelf de focus op hoe goed jij van betekenis bent. Dat jij met jouw expertise of producten werkelijk helpend bent. Train dit. Zoek er een expert bij die je hierbij helpen kan. Dan maak je die shift die je nodig is hebt.

Tot en met 22 september kun je inschrijven voor het Zomer Expertpakket. Daarmee ga je samen met mij de laatste maanden van dit jaar je marketing oppakken, je blogskills én je mindset! Je gaat jezelf laten zien, zonder steeds te ploeteren. Meer informatie en inschrijven: Zomer Expertpakket.

Ik zie ernaar uit om met je te mogen werken!
Lieve groet, Marianne

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoek blogs op categorie

Delen met:

Gratis e-book om je creativiteit te boosten

gratis e-book marianne canters schrijfcoach blogexpert
Fouten in je … boek

Fouten in je … boek

Fouten in je boek Dat is het ergste wat kan gebeuren. Heb je zo enorm je best gedaan op je boek, pak je een exemplaar dat vers van de pers komt en jawel: valt je oog op een knoeperd van een fout. Hoe is het mogelijk! Proeflezers, een ervaren redacteur, vrienden die...

Elke week (schrijf)inzichten en (ondernemers)inspiratie ontvangen? Schrijf je dan in voor Mariannes Mail

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld: 

Privacybeleid

 

Voor meer inspiratie volg je mij op: