Marketing voeren en ondernemen op jouw voorwaarden
Weekinzicht: Je onderneming draaien (en je marketing voeren) op jouw voorwaarden
Na 15 jaar een eigen bedrijf te draaien, denk ik dat ik best wel wat van ondernemen weet. Maar, ik heb de wijsheid niet in pacht. Nog elke dag leer ik bij. Ik deel in dit blog een inzicht, dat ik jou als ondernemer graag mee wil geven.
Wanneer je nieuwsbrieven van allerlei slimme ondernemers ontvangt die jou graag vertellen hoe je je bedrijf moet draaien, van wie je podcasts luistert en interessante posts leest, kan het zijn dat je aardig van je stoel geblazen wordt. Want ja, je zou dat allemaal wel willen, maar: je hebt een praktijk waar je cliënten ontvangt elke dag. Of een restaurant, een winkel. Een beautysalon. Whatever. Het leven ziet er voor jou wel wat anders uit. En omgooien is niet zomaar gedaan.
Er wordt vaak gemakkelijk gesproken in die posts. Vrij oordelend, zoals ik al eerder schreef in onderstaande post op Instagram. Alle beelden en captions (= bijschriften) bij die posts die je leest, kunnen ervoor zorgen dat je denkt dat jij het echt niet goed doet. Dat je twijfelt. Dat je het misschien toch anders moet doen.
Maar, een paar dingen moet je meenemen in alle twijfels en overwegingen, als je dit herkent:
Eén. Het type dat je bent. Twee. Waar je allemaal blij van wordt. Drie. De talenten die je hebt. Vier. Dat wat jij wil betekenen voor de wereld (om je heen).
Ik schreef er al vaker over, en ook dit inzicht staat er weer mee in verband. Het type dat jij bent, met het dat talent dat je hebt en wat jou allemaal blij maakt, hoeft niets te maken te hebben met het kunnen wonen en werken op een tropisch eiland. Maar het heeft wel te maken met de voorwaarden die jij aan jouw business stellen kunt.
Een voorwaarde kan zijn dat je graag alleen dat werk doet waar je blij van wordt. Maar dat kan ook zijn dat dat je alleen met een bepaald type klant wil werken dat je energie geeft. Dat je jouw talenten elke dag in kunt zetten. En als dat betekent dat jij elke dag in je woonwinkel geniet en de mooiste stylingplannen maakt voor klanten, of als dat betekent dat je op 5 dagen in de week als therapeut en coach 7 klanten ontvangt die jij mag helpen, dan is dat helemaal goed! Want je zou soms bijna denken dat dit niet goed is.
Mijn vriend is een echte horecaman. Hij zorgt graag voor anderen. Hij geniet als zij genieten. Als de deur om 00.00 uur sluit en de laatste gasten lachend naar huis gaan, nadat ze hem bedanken voor de geweldige avond, dan fiets hij niet naar huis, maar vliegt hij. Dát is zijn plezier. Ook al zijn het lange dagen. Dit is wat bij hem past. Dat is waar hij blij van wordt en waar hij het voor doet. Het is zijn talent zijn gasten een warm welkom te geven en zich thuis te laten voelen. Te laten ontspannen. En dat is wat hij betekenen wil.
Vanuit die vier punten voer je wat mij betreft ook je marketing. Dus vanuit jou, het type dat je bent. Je deelt vanuit dat wat je blij maakt. Je deelt vanuit je talenten en vanuit dat wat je bij wil dragen aan de wereld. Ik geloof meer in deze vorm van marketing, dan marketing gebaseerd op angst. Op het feit dat je iets niet goed doet als jij niet onder een palmboom woont en werkt.
Natuurlijk mag je ook delen wat je niet blij maakt: het gaat erom dat blijft bij wie je bent. Dat je blijft bij jou. Bij die vier punten.
Voer je business en marketing op een manier die bij jou past.
Of je dan een winkel hebt, of een praktijk, of wat je dan ook doet, dat maakt niet uit. Ik voer mijn bedrijf en mijn marketing vanuit mij, mijn talent, dat waar ik blij van word, waarbij ik op mijn manier van betekenis wil zijn voor jou. Dat is wat me drijft. En als je dit blog helemaal uitleest, geldt dit zeker ook voor jou.
Dus: laat je niet meer van de wap afbrengen. Onderzoek de voorwaarden van waaruit jij je bedrijf wil voeren. En van waaruit jij je marketing wil doen. Onderzoek de vier punten die ik gaf. En laat dat samen je nieuwe vertrekpunt zijn.
Liefs, Marianne
PS: wil jij doorpakken met je marketing? Volgers krijgen die echt bij je passen? Die dus ook graag je klant gaan worden? Neem dan contact met me op om te ontdekken of het Meaningful Marketing Traject bij je past. Meer over het Meaningful Marketing Traject: klik op deze link. Mail me voor een vrijblijvende afspraak: Ja, ik wil een call afspreken!
Beschermd: Hoe jouw energie je business kan afremmen
Wachtwoordbeveiliging
Voer het wachtwoord hieronder in om deze beveiligde post te bekijken.:
De kracht van authenticiteit en intuïtie in je ondernemerschap
Authenticiteit: Je Ware Zelf Tonen Het is belangrijk om een niche te kiezen, je te specialiseren en om één duidelijk gedefinieerde doelgroep en aanbod te hebben. Maar wat als je meerdere passies hebt? Wat als je hart je in verschillende richtingen trekt? Al langer...
STOP jezelf te boycotten (alleen lezen als jij ook altijd 100.000 ideeën hebt)
“Aaarrggghh, dan kan ik zo boos worden op mezelf. Waarom doe ik het dan niet? Ik wéét dat ik het kan. Maar kom gewoon niet in die actie of maak het niet af. Zo frustrerend. En helemaal als ik het idee alsnog bij iemand anders, uitgewerkt en wel voorbij zien komen...
Schrijf in en krijg het e-book '22 ideeën om je creativiteit te boosten' cadeau!
Adres
Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop
0 reacties