Marketingtermen uitgelegd

Marketingtermen uitgelegd

Je hebt al een tijd een mooi bedrijf en bent dagelijks bezig met je passie. Op social media komt regelmatig allerlei interessants voorbij dat te maken heeft met je marketing. Je volgt het met plezier, maar toch: al die termen die voorbijkomen van die specialisten? Wat betekenen die nu eigenlijk allemaal? Je hebt wel wat ideeën en vermoedens, maar toch. In dit blog worden de marketingtermen aan je uitgelegd.

In dit blog zet ik de meest voorkomende marketingtermen voor je op een rij. Uitgelegd in Marianne-taal. De termen staan niet op alfabetische volgorde, maar de volgorde is opgebouwd om je per term mee te nemen. Soms is het nodig om eerst een bepaalde marketingterm te begrijpen, voor je de andere term kunt begrijpen.

Marketingtermen uitgelegd op een rij:

Bloggen: artikelen schrijven voor je website en publiceren op je website.

Blog-Blogpost-Blogartikel: het artikel.

Gastblog: artikel geschreven voor en gepubliceerd op de website van iemand anders.

Post-Socialmediapost: bericht op social media.

Strategie: een plan om doelstellingen te bereiken.

Doelstellingen: tastbare resultaten. Denk bijvoorbeeld aan omzet, aantal volgers op een socialmediakanaal, aantal inschrijvers op je nieuwsbrief. Wat wil je bereiken? Dat beschrijf je in je doelstelling.

Tactiek: praktische beschrijving – hoe ga je het plan (de strategie) invullen? Ga je 5 klanten bellen en bezoeken? 3 advertenties plaatsen op Facebook? 1 x per week bloggen? Wat ga je daadwerkelijk doen om de doelstelling te bereiken? Het woord tactiek is een wat oudere term. Maar dat is precies wat je aangeeft in je plan. (In het plan staan ook activiteiten opgenomen die te maken hebben met de kans van slagen – dus je neemt niet alleen op wat je doet, maar ook hoe je met de risico’s omgaat, hoe vaak je gaat kijken of je nog op de goede weg zit, enz.)

Marketing: als je marketing voert, dan ben je bezig met het overbrengen van de waarde van je merk/je bedrijf. Met waarde bedoel ik niet de prijs die je ervoor vraagt, maar de toegevoegde waarde die jou merk/bedrijf heeft voor de (toekomstige) klant/cliënt die met jou of jouw producten gaat werken. Welke waarde levert je bedrijf/product aan de mensen op wie jij je richt? Wanneer je dat gaat overbrengen, dan ben je marketing aan het voeren.

Contentmarketing: dat voer je als je in je marketing de nadruk legt op regelmatig en consistent waardevolle informatie overbrengen aan die (toekomstige) klanten/cliënten. Informatie die aansluit op waar die (toekomstige) klanten/cliënten behoefte aan hebben. Die informatie is waardevol voor hen én relevant. Daar zijn ze naar op zoek. Je biedt zo regelmatig en consistent helpende informatie, die ook verband houdt met het gebruik van jouw producten/diensten (en de aanschaf daarvan).
Je voert je contentmarketing door die waardevolle informatie over te brengen via verschillende kanalen. Dat kan social media zijn, je website, maar ook een brochure die je ergens op een beurs aanbiedt.
Als je dit regelmatig en consistent blijft doen, gaan die (toekomstige) klanten/cliënten je zien een betrouwbare en waardevolle informatiebron – en dat draagt bij aan jouw branding als een sympathieke en betrouwbare expert.

Content: dát is de inhoud die je overbrengt – tekst en afbeeldingen (foto’s/illustraties): in een post, een blog, een advertentie, je website-pagina’s, de brochure, de augmented reality beleving (dit komt ook nog :)) en wat je nog meer kunt bedenken.

Contentstrategie: in een strategie ga je dus inhoudelijk bepalen welke content jij over gaat brengen om ervoor te zorgen dat je jouw doelstellingen gaat bereiken. Wil jij als expert en autoriteit worden gezien in jouw branche, dan is het hebben van een contentstrategie een belangrijk onderdeel hiervan. Dit kun je dus beschrijven in een contentplan. Slim om te doen, want dat geeft houvast gedurende de periode dat jij aan het bereiken van je doelstellingen werkt.

Branding: een term die door professionals op verschillende manieren wordt uitgelegd. In mijn ogen is branding actief werken aan de beleving die jij wil dat jouw (toekomstige) klanten krijgen van jou en je bedrijf. Branding is meer dan je logo laten zien en een slogan voorbij laten komen. Branding heeft te maken met het gevoel dat je (toekomstige) klant bij jou en je bedrijf krijgt. Een goed voorbeeld vind ik DOVE. Dove heeft haar brand gevuld – en misschien is dat het wel – met een bepaalde emotie, die je als vrouw van ongeveer mijn leeftijd (48) ook meteen voelt. Dat heeft ook te maken met de content die Dove in haar uitingen biedt (zie daar het verband).
CocaCola werkt ook aan haar branding op deze manier en misschien schieten er jou nu ook allerlei voorbeelden te binnen. Dit gaat heel ver dus: je wil namelijk dat alles wat je doet, je brand ondersteunt. Content en visuals (denk hierbij bijvoorbeeld aan je logo, het ontwerp (design) van je website van kleur tot lettertype) ondersteunen die branding ook.

Positionering: deze term is hier nauw mee verbonden. Door actief aan je branding te werken kun je ook bepalen hoe jij ervaren en ‘geplaatst’ wil worden ten opzichte van je con-collega’s. Waar ligt jouw relevantie en waarmee onderscheidt je je positief van die collega’s? Met alle respect: wij mensen plaatsen graag iedereen in hokjes. Binnen die hokjes zijn beperkte plaatsen beschikbaar. Natuurlijk wil jij als masseur graag in het hokje ‘ontspanningsmassage’ terechtkomen. Doordat jij geurbelevingen toevoegt aan de massages kun je ervoor zorgen dat jij je op een speciale manier onderscheidt, waardoor er zomaar voor gezorgd wordt dat jij een prominente plaats in dat hokje gaat nemen.

USP: Unique Selling Point. Dat is het punt waarop jij je écht onderscheid van de collega’s in je markt. Iedereen zegt dat hij/zij de beste is. Hoe zorg je er nu voor dat iemand dat ook zo beleeft? Door jouw USP te benoemen en dat ook consequent uit te dragen: de enige masseur met geurbelevingen.

Doelgroep/ideale klant: ik pak deze even samen. Doelgroep is de marketingterm: dat is een afgebakende groep mensen waar jij je met je bedrijf – en dus je marketing – op richt. Tegenwoordig wordt die term minder gebruikt (lijkt) en wordt vaker ‘de ideale klant’ benoemd. Super goed om over na te denken: want wie zijn die mensen die jij graag wil helpen? En wie zijn dat niet? Door dat te bepalen, kun je je hele (content)marketing vooral inrichten op die persoon en wordt het veel makkelijker om berichten te gaan delen. Je weet voor wie je het allemaal doet: dat geeft focus én rust. Ik noem deze zelf tegenwoordig graag: ‘je lievelingsmens’.

Bonusterm:
Augmented reality (AR).
In het Nederlands aangeduid als toegevoegde realiteit. Een voorbeeld hiervan (voor de voetballiefhebbers) zijn de lijnen die tijdens een wedstrijd zichtbaar worden op televisie om goed te zien of iemand buitenspel stond of niet. Een ander voorbeeld is de app die is ontwikkeld bij het belevingspad dat is aangelegd tussen de dorpen Geldrop en Mierlo. Dat is een wandelpad dat je kunt bewandelen met een app, die op bepaalde plekken tijdens de wandeling extra informatie en beelden geeft. (Nieuwsgierig? Lees eerst mijn kinderboek ‘Het geheim van het verdwenen Katoenpad’, download de app en ga naar Geldrop-Mierlo om dat te beleven.)
Nog een voorbeeld is de Ikea-app, waarbij je meubels van Ikea ín je woonkamer geplaatst kunt zien.
Leuk om over na te denken: zou AR voor jou en je (toekomstige) klanten ook iets gaafs kunnen zijn?

Dit zijn de meest voorkomende marketingtermen uitgelegd. Termen die je regelmatig terug ziet komen als jij aan de slag gaat met je marketing. Bookmark dit blog, sla het ergens op of print het uit zodat je het gewoon even bij de hand kunt pakken als er weer zo’n term voorbijkomt. En heb je een vraag of een marketingterm die hier niet bij staat, maar die je wel graag uitgelegd ziet? Geef het aan in een reactie onder dit blog. Ik neem jouw marketingterm dan ook in het blog op – zo maak ik het je graag wat makkelijker.

Lieve groet, Marianne

Nog een mooie marketingterm leg ik uit in: De kracht van een Mission Statement in je ondernemerschap Lees dit blog ook zeker even door!

 

3 Reacties

  1. monique van der klooster

    ik vind het een geweldige leuke uitleg. al doe ik er niet zo veel mee. maar ik zit tegenwoordig wel op instagram. nu ik tijd heb zal wel weer minder worden.
    jij bent geweldig!

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoek blogs op categorie

Delen met:

Gratis e-book om je creativiteit te boosten

gratis e-book marianne canters schrijfcoach blogexpert
Doelstellingen vierde kwartaal

Doelstellingen vierde kwartaal

Doelstellingen vierde kwartaal Het gaat beginnen: Q4. Oftewel het vierde kwartaal. Heb jij al je doelstellingen geformuleerd? Passend bij het plan dat je maakte voor 2020? Aangepast naar aanleiding van de Corona-situatie? Want er is natuurlijk wel veel veranderd na we...

Elke week (schrijf)inzichten en (ondernemers)inspiratie ontvangen? Schrijf je dan in voor Mariannes Mail

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld: 

Privacybeleid

 

Voor meer inspiratie volg je mij op: