Nieuwe content in Corona crisistijd

Delen van nieuwe content in (Corona)crisistijd

Door Corona en alle veranderingen die steeds spelen, is het als ondernemer flink schakelen. Niet altijd even fijn. Het liefst focus je op de groei van je bedrijf, vanuit de werkzaamheden die je doet. Maar Corona heeft ervoor gezorgd dat de focus niet meer ligt op de groei, maar het overleven van deze periode.

Het doet me pijn om te zien dat ondernemers deuren moeten sluiten. Nieuwe keuzes moeten maken. Omdat ze de sluiting niet hebben overleefd. Daar kun je wat van vinden of gedachtes over hebben. Feit is dat we nooit exact bij iemand binnen kunnen kijken om te zien wat daar allemaal speelt.

Een crisisbril

Elke crisis geef je een andere bril. Je bent genoodzaakt door een andere bril te kijken naar je bedrijf  – en wat mij betreft is dit wat belangrijk is – én naar je (toekomstige) klanten. Want als jij begrijpt en ziet dat door een crisis als Covid-19 ook de levens van je klanten veranderen, dan kun jij daar alsnog voor klaarstaan, met je bedrijf. Het kan zijn dat je daardoor nieuwe kansen ziet. Nieuwe mogelijkheden ontdekt. Die je toch nu nog kunnen helpen bij het door blijven gaan met je bedrijf.
Het kan zijn dat je nu in eerste instantie denkt: maar ik heb vanuit mijn bedrijf geen link met Corona. Je zit bijvoorbeeld niet in de gezondheidsbranche. Er is geen directe link die jij nu ziet. Daarom geef ik je nu het voorbeeld van mijn vriend.

Mijn vriend heeft een café en moest binnen een kwartier zijn zaak sluiten. 11 weken lang. Gevolg: geen gasten ontvangen.
In eerste instantie focus je dan op jezelf: hoe overleef je dit? Wat kun je doen?
Daarna zijn we gaan focussen op de gasten, want voor hen was het ook niet niets. Veel gasten komen elke week, en verschillende zelfs elke dag. Het is een uitje, het is genieten, het is praten en een vorm van intens contact. Dat viel voor deze mensen weg. En ineens zaten best wel wat gasten thuis, alleen.
Wij zijn gaan koken en startten een Facebookgroep. De content die we maakten in de groep ging over koken, eten, en de voorbereidingen voor het bezorgen. Bijna elke vrijdag stonden we even op de stoep. Waarbij zelfs tranen werden gelaten: zo fijn vonden ze het ons toch te volgen en ook nog even te zien.
In de Facebookgroep was het gezellig. Er werden grappen gemaakt, er werd gekletst en muziek gedraaid. We organiseerden een quiz vol weetjes over het café, een bingo, een vraagmaarraak-  en een verzoekjesmiddag. Allemaal content gericht op de verandering van de levens van de gasten – wat maakte dat de band met hen nog versterkte in deze tijd ook …

Brainstormen over de content voor (toekomstige) klanten gerelateerd aan Corona

Een hele mooie om eens over te sparren: met jezelf en wellicht ook met een fijne klant.
Kijk eens vanuit jouw passie, talenten, kennis, kwaliteit en producten naar het leven van je klant. Hoe is dat veranderd? Ik geef je hieronder een aantal voorbeeldvragen die kunnen helpen hier over na te brainstormen. Ook als je in eerste instantie niet denkt dat het iets uitmaakt, neem ze toch door: je komt vanzelf op een nieuwe insteek waar je eerder niet aan dacht.

Dit zijn de vragen die je mee kunt nemen en die je helpen bij het maken van nieuwe berichten op je social media en je blogs.

  • Wat is er in het leven van jouw klant wezenlijk anders door Corona?
    Ik geef ook even een voorbeeld van mij – en ook ik heb geen directe Corona-link. De afgelopen dagen ontving ik een aantal mails van klanten die aangeven dat ze door Corona opnieuw naar zichzelf en hun bedrijf zijn gaan kijken, omdat ze even gedwongen stil zijn komen te staan. De conclusie was dat ze hun bedrijf nog dichter aan willen laten sluiten op wie zij zijn. Voor mij mooi om over te schrijven – de content die zij delen met hun klanten (dus hun berichten op social media en hun blogs) krijgt daardoor een nieuwe insteek.
    Hun mails zorgden er bij mij weer voor dat ik het idee voor dit blog kreeg, waarmee ik jou weer inspireer.
    Andere vragen:
  • Hoe heeft je klant de thuissituatie ervaren en hoe ervaart die de situatie nu?
  • Wat denkt hij van mondkapjes?
  • Wat denkt hij over de 1,5 meter economie?
  • Hoe kan hij ervoor zorgen dat hij gezond blijft?
  • Hoe zorgt hij voor zichzelf als hij in quarantaine moet? Hoe kom je de quarantaine door?
  • Wat met het boodschappen doen? Nog wel of toch niet naar de supermarkt?
  • Risicogroep? En dan?
  • Lichaamscontact – contact van mens tot mens – eenzaamheid
  • Ouders in een verpleeghuis

Het doorpakken met content vanuit de situatie nu, kan de marketing voor je bedrijf weer een flinke boost geven. Die je wellicht juist nu nodig hebt. Neem dus de tijd die brainstorm op te pakken en vanuit content te bekijken of je kansen ziet om toch weer op te schalen en door te pakken met je bedrijf.

Doorpakken?

Het kan zijn dat ook jij vanbinnen voelt, doordat Corona alles stil heeft gezet, dat je een nieuwe slag wil maken met je bedrijf. Dat je een nieuwe draai wil geven aan de content die je deelt.Je hoeft niet alleen te brainstormen: het kan ook met mij tijdens de VIP-dag Contentstrategie, waarin we kijken hoe jij je contentmarketing – dus o.a. wat je deelt op social media en je blogs – passend maken kunt.
Na deze dag heb je een hele duidelijke focus voor een complete en passende marketingstrategie. Wil je weten of zo’n dag bij je past? Maak dan een afspraak voor een gratis FocusCall (van een uur) via Zoom. Stuur me een mail om een afspraak te maken.

Ben je wat meer zoekende en merk je dat je jezelf toch wat tegenhoudt?
De Deep Dive kan je hierbij helpen. Op “Deep Dive – laat het voor altijd stromen in je bedrijf’ lees je meer. Op 1 juli ga ik van start met een nieuwe groep. Je bent welkom om aan te sluiten en de nieuwe stappen te zetten die voor jou en je business nodig zijn. Juist nu!

Lieve groet,
Marianne

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoek blogs op categorie

Delen met:

Gratis e-book om je creativiteit te boosten

gratis e-book marianne canters schrijfcoach blogexpert
Elke week (schrijf)inzichten en (ondernemers)inspiratie ontvangen? Schrijf je dan in voor Mariannes Mail

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld: 

Privacybeleid

 

Voor meer inspiratie volg je mij op: