Nooit doen: ervan uitgaan dat de ander je wel begrijpt

Nooit doen: ervan uitgaan dat de ander je wel begrijpt

Ik vond het belangrijk hier een blog over te schrijven. Omdat dit iets is wat ik vaak, te vaak, voorbij zie komen. Dit is waar je in mijn optiek als ondernemer hele grote slagen kunt maken: er niet zomaar van uitgaan dat de ander je begrijpt. (Sowieso zorgt het voor minder miscommunicatie als je deze aanname niet doet.)

Hoe vaak heb jij te maken met een misverstand?

Allereerst zou ik je willen vragen er eens op te gaan letten. Hoe vaak spreek je met mensen en ontdek je dat ze niet goed hebben begrepen wat jij hebt bedoeld? Of blijkt uit een mail dat jouw mail niet goed begrepen is? Sowieso; hoe vaak heb je te maken met miscommunicatie? Of hebben mensen in jouw omgeving hiermee te maken?

Als je erop gaat letten, zul je misschien ontdekken dat dat vaker is dan je nu denkt.

Digitaal en snel

Ik heb het idee dat het komt omdat de manier waarop we met elkaar communiceren veel digitaler is geworden. Veel mensen sturen liever appjes dan dat ze bellen. Mailtjes gaan over en weer. En we typen razendsnel: in zo kort mogelijke tijd willen we dat onze berichten hebben geschreven en bij de ander zijn. Typen en hop, zonder nalezen: druk op ‘send’. Dat doet afbreuk aan de kwaliteit van je berichten. Deze ontwikkeling ‘slaat’ zelfs over naar de kwaliteit van face to face gesprekken. Mensen luisteren slordiger met een telefoon in de hand (of een trillend horloge gekoppeld aan die telefoon). Voor jou een extra uitdaging om je boodschap echt helder over te brengen.

Met dit blog wil ik je hier vooral van bewust maken. Want wanneer mensen door jouw marketing en blogs contact met jou gaan opnemen omdat ze willen werken met jou, is het van belang dat jullie elkaar goed begrijpen. Zeker als jij klanten coacht, omdat je business coach bent, life coach of een ander soort coach. Dan is het elkaar begrijpen nog belangrijker.

 

Is het echt wel helder wat je schrijft of appt?

 

Hoe kun je dit voor jou oppakken?

Voor jou als verzender is het belangrijk dat je je mails bijvoorbeeld goed naleest voor je ze verzendt. Is het echt helder wat er staat? Kan het niet verkeerd worden geïnterpreteerd? Op andere manieren? Roept wat je schrijft geen nieuwe vragen op? Dat geldt ook voor je apps.

Voor jou als ontvanger is het van belang dat je heel goed leest wat iemand aan je schrijft. Is het volstrekt helder wat die schrijft? Of zou je op verschillende manieren kunnen reageren? Wat goed is om te doen, als je twijfelt, is niets anders dan de vraag stellen; begrijp ik het goed dat je … of bedoel je …

 

Begrijp ik het goed?

 

Zie dat niet als ‘lastig zijn’, al zal de ontvanger, die niet bewust met zijn communicatie bezig is, dat wel zo kunnen ontvangen. Want die kan zomaar van mening zijn dat die volstrekt helder is. ‘Begrijpt ze dat nu niet?’. Nee dus. Dat ligt niet aan jou. Het is beter dat je goed begrijpt wat iemand bedoelt, dan dat je aanneemt dat die iets bedoeld en dat jouw reactie totaal niet klopt. Dat kost veel meer tijd en frustratie uiteindelijk.

Andersom, ontvang jij een reactie waarbij iemand reageert: begrijp ik het goed, bedoel je … of …., weet dan dat je nog niet helder genoeg bent geweest. En zeker, dit is ook echt te trainen. Doe dat ook. Op deze manier zal jouw communicatie efficiënter én effectiever zijn. Wat heel veel tijd en frustratie scheelt.

 

 

Lieve groet, Marianne

PS: deze technieken kunnen je ook helpen steeds beter te luisteren naar je gesprekspartner. Ook een belangrijke kwaliteit, niet waar?

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoek blogs op categorie

Delen met:

Gastblog: Zing je stress eruit

Gastblog: Zing je stress eruit

Schrijven is een manier om wat er allemaal speelt van je af te zetten. Dat is fijn, want elke dag schrijven kan zelfs helpen je stressniveau te verlagen. Toch zijn er nog meer manieren om je stressniveau omlaag te brengen. Marleen Dubbelman, zangcoach en eigenaar van...

Wat belooft je boek?

Wat belooft je boek?

Wat belooft je boek? Wanneer je denkt over het schrijven van een boek, is er een niet te missen onderwerp dat je altijd mee moet nemen: de belofte die je boek doet. Door daar goed over na te denken, kan het zelfs zijn dat de opbouw van je boek ook meer helder wordt....

Mariannes Mail: bloedeerlijk over ondernemen en het leven, over marketing en over schrijven. Ontvangen? Schrijf je dan meteen in:

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld:

Voor meer inspiratie volg je mij op: