Ondernemer, kijk eens in de spiegel!

Ondernemer, kijk eens in de spiegel!

Niet echt een Google-vriendelijke titel, maar toch. Een oproep om in de spiegel te kijken. En niet qua marketing en hoe je die doet, maar wat je aan de binnenkant van je bedrijf laat zien. Zelfs aan die mensen die geen klant zijn. Klaar voor een kleine confrontatie? Here we go.

Allereerst steek ik ook hand in eigen boezem. Met alle ballen die ik in de lucht wil houden, laat ik ook soms wel steekjes vallen. Wat uiteindelijk best jammer is, want eerlijk gezegd is dat niet nodig.

Ik had al vaker het idee hier een blog over te willen schrijven, maar het was nog niet ‘dringend’ genoeg in mijn systeem om er aandacht aan te geven. Tot ik het de laatste keer weer persoonlijk meemaakte.
Uiteindelijk nam ik er zelfs een podcast over op. Deze kun je luisteren onder dit blog.

In een van mijn nieuwsbrieven (Mariannes Mail) deed ik een oproep, waarop ik verschillende reacties kreeg.
Er werden me over de oproep een aantal vragen gesteld, waar ik per mail antwoord op gaf en de vraag stelde of het zo meer helder was. En daarna bleef het stil.
Dat is wat ik dan zo gek vind. Want waarom niet de kleine moeite nemen: ‘Duidelijk zo en dank je wel’? Of: ‘Nee, ik begrijp het nog niet zo goed’. Of gewoon: ‘Thanks!’
Wanneer dat was gedaan, is er geen los eindje. Bij allebei de partijen niet.

En die losse eindjes is iets wat ik steeds vaker opmerk. Misschien omdat ik het een keer opmerkte en dat het daarna nog meer is gaan opvallen, geen idee. Omdat ik zelf ondernemer ben, begon ik me af te vragen: wat zegt zo’n radiostilte over het type mens (en ondernemer) dat iemand is? Is die ondernemer iemand die zelf wel altijd netjes alles afwikkelt, en alle gesprekken (ook online) netjes afrondt? En doet die dat vanuit een andere positie niet? Of is die sowieso van de losse eindjes?

Wanneer je social media inzet als kanaal in je marketing zeg ik altijd, net als veel andere specialisten: als mensen reageren, reageer terug. Hoeft niet meteen, áls je maar reageert. Wanneer het gaat over mailwisselingen, lijkt me dit echt nóg belangrijker om te doen. Dat is misschien zelfs nog persoonlijker dan op social media.
Daarom hanteer ik als een van mijn servicelevels dat ik binnen 24 uur reageer. Doe ik dat niet, dan mag je aan mijn mouw trekken want dan is er bij mij iets misgegaan. Dat zegt iets over de ondernemer die ik ben en over het type mens dat ik ben en ik wil zijn.

En dát is wat ik duidelijk wil maken met dit blog, én in de podcast die je hier ook kunt beluisteren. Jouw potentiële klanten vormen niet alleen een beeld van jou door de marketing de jij voert, maar ze vormen dat beeld ook door wat je aan de binnenkant van je bedrijf laat zien. Als er dan contact opgenomen wordt, hoe verloopt de communicatie dan? Klant of geen klant? En ook als ze eenmaal klant zijn, hoe verloopt het dan? Dat is waarom ik je wil uitnodigen in de spiegel te kijken. Hoe doe jij dat? Laat jij eindjes los? Kom jij terug op iets wat je vergat? Hoe gedraag je je digitaal? Dat is misschien ook wel een mooie vraag.

Luister de podcast en denk dan eens goed na over hoe jij dit doet binnen jouw bedrijf en hoe jij dit doet als mens.

 

Lieve groet, Marianne

PS: Is het iets wat alleen mij opvalt? Of valt het jou ook op? Laat het eens weten in een reactie op dit blog als je wil?

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoek blogs op categorie

Delen met:

Wat je woorden doen met jou

Wat je woorden doen met jou

Wat je woorden doen met jou Als schrijfcoach ben ik natuurlijk heel veel bezig met taal en taalgebruik. Maar niet alleen schriftelijk. Ook mondeling. Als je mij al even volgt op Instagram, dan weet je ook dat spiritualiteit (of energie) en de Law of Attraction in mijn...

Mariannes Mail: bloedeerlijk over ondernemen en het leven, over marketing en over schrijven. Ontvangen? Schrijf je dan meteen in:

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld:

Voor meer inspiratie volg je mij op: