Ben jij wel goed genoeg met jouw bedrijf?

Vol zelfvertrouwen online zichtbaar zijn. Het kan.

Herken je de volgende vragen?

Wie ben ik nu om mezelf online op social media te laten zien?
Wat kan ik anders dan anderen al laten zien?
Ben ik wel zo goed dat ik mezelf kan en mag laten zien?
Ben ik (met mijn bedrijf) wel goed genoeg?

Dit zijn de vragen die in je hoofd opkomen als je nadenkt over je online marketing, over online zichtbaar zijn. Als je nadenkt over het schrijven van blogs voor je website, berichten op je social media, vraag je je meteen af: ben ik wel goed genoeg? Héb ik wel voldoende kennis?

Handrem op online zichtbaar zijn

Als deze vragen door je hoofd gaan, dan weet je ook dat ze je niet helpen. Ze functioneren als de handrem van je auto. Mét dat typische geluid.
Ze zorgen ervoor dat jij vooral berichten op social media kijkt, in plaats van deelt. Ze zorgen ervoor dat je staart naar een wit vel of leeg document op je laptop, als je dan een blog wil gaan schrijven. Ze zorgen ervoor dat je niet weet wat je moet plaatsen op die social kanalen die jij bent gestart. Ze zorgen ervoor dat je online weinig tot niets doet. Online zichtbaar zijn, denk jij, is niet aan jou besteed.

Ondertussen help jij je klanten verder. Maar dat zouden er wel meer mogen zijn. Iedere keer als een klant bij jou de deur uitgaat is die tevreden en blij. Je voelt je als je met je klanten bezig bent ook helemaal in je element, dan voel je ook echt dat wat je doet en geeft aan die klant, goed is. Dat wil je graag aan nog veel meer mensen bieden. En iets in je zegt dat je dat ook kunt.

Waarom dan die twijfel aan je (online) zelf? Of beter: hoe stop je daarmee?

Ik ben geen psycholoog. Er zijn allerlei theorieën over die hier meer over vertellen. Het blijkt ergens diep in ons te zitten, dat gevoel van niet goed genoeg zijn. Maar het is te overwinnen. En daar is een hele fijne methode voor. Schrijf je kennis uit en deel die kennis, zodat anderen erdoor worden geholpen. Dat is de basis van je online zichtbaar zijn.

Wanneer jij je kennis gaat uitwerken op papier, in allerlei artikelen, dan ga je jezelf langzaam maar zeker verbazen: je ontdekt wat er allemaal in je zit. En dat is zelfs meer dan je denkt.
Met elk artikel dat je schrijft en de respons die je daarop krijgt, voel je je zelfvertrouwen groeien. Ik kon het schrijven zelf toepassen voor klanten, maar klanten leren schrijven voor hun bedrijf? Dat was een ander ding. Toch, door mijn kennis uit te werken in blogs, op zo’n manier dat mijn (toekomstige) klanten daar iets aan hadden, elke week opnieuw, verraste ik mijzelf. En langzaam maar zeker, bij elk artikel dat ik publiceerde, wist ik dat ik zo’n enorme dosis kennis heb, dat ik mijn klanten daar echt mee kan helpen. Dat gevoel wortelde steeds dieper. Elke week opnieuw een artikel, elke dag een nieuwe post.

Hoe ga je om met reacties van anderen?

Wanneer je online zichtbaar bent gebeurt dat. Natuurlijk komen er reacties en lees je ook berichten van collega’s die een andere visie hebben dan jij. Maar dat is niet erg: zie die reacties en berichten als input voor jou om jouw visie aan te scherpen. Dat is waar je van groeit. Wat kun jij ermee? Ben je het ermee eens? Zie jij het anders? Bekijk de reacties vanuit jouw expertise en pak mee wat je ervan kunt leren.

Hoe ga je dan om met negatieve reacties? Ik was er ook echt bang voor in het begin. Maar ik heb ze niet gehad. Heel even, toen ik meer in de picture kwam, waren het vooral de mensen om me heen die het opviel: “Hee, je komt wel veel in beeld, nietwaar?” Mijn antwoord: “Dat klopt. Ik wil zoveel mogelijk mensen helpen met mijn kennis en mijn bedrijf, dus vandaar. Als je het niet leuk vindt, geen punt als je me niet mee liket hoor. En oh, delen mag trouwens altijd!”
De mensen die in de beginperiode reageerden, waren kennissen en familieleden. Niet mijn (toekomstige) klanten. Zij waren ook niet bezig met bloggen of social media.

Langzaam maar zeker kwamen de reacties van de mensen waar ik het wel voor deed. In de mailbox, in messenger, onder berichten. De ene keer meer dan de andere. Het bleek dat de mensen écht blij werden van wat ik deelde. Ze hadden (en hebben) er daadwerkelijk iets aan. Dat motiveerde!
Ondertussen bleef en blijf ik mijn kennis uitwerken op papier. En ik deel het op mijn kanalen, met wie het ontvangen wil.

Inmiddels sta ik vol zelfvertrouwen middenin mijn expert-zijn. Ik ben volop online zichtbaar. Heb ik mijn eigen visie op de kracht van het schrijven omarmd en help ik je dat zelf te ervaren met mijn programma, berichten en blogs.

Vol zelfvertrouwen online zichtbaar zijn

Vol zelfvertrouwen middenin mijn expert-zijn staan en dat laten zien. Dat komt puur omdat ik startte met het delen van mijn kennis in blogs, geschreven voor jou.

Wie ben jij nu om te bloggen om misschien zelfs een boek te schrijven? Wie ben jij nu om jezelf online op social media te laten zien? Wat kan jij nu wat anderen niet al laten zien? Ben je wel zo goed dat je jezelf kan en mag laten zien? Heb je wel voldoende kennis? Ben je wel goed genoeg?

Ja, dat heb je en ja dat ben je. Kijk naar je klanten nu. Zijn zij blij met jou? Dan zijn er nog veel meer die blij worden van wat jij met hen delen kunt. Start dat blog en geef je zelfvertrouwen die groei die jij verdient: door de expert in jou aan jouw mensen, jouw (toekomstige) klanten te laten zien. Dat is hoe jij werkt aan je online zichtbaar zijn.

3 tips hoe je dit dan aan kunt pakken in je blogs:

  1. Werk tips uit in blogs. Mensen zijn gek op tips! Jij hebt vanuit jouw expertise misschien wel 100 tips! Werk ze uit.
  2. Geef mensen aan hoe ze iets moeten doen. Werk dat uit in stappenplannen. Mensen worden blij van stappenplannen.
  3. Beantwoord vragen van je mensen. Welke vragen hebben je mensen? Werk de antwoorden uit in blogs.

Laat zien wat je allemaal in huis hebt. Geef je mensen wat je hebt, deel je kennis. Dat is hoe jij groeit en anderen kunt helpen groeien met wat jij doet.

Zal ik je hierbij helpen bij het bouwen aan je online zichtbaar zijn? Dat is wat mijn missie is! Zoveel mogelijk vrouwelijke ondernemers vanuit zelfvertrouwen helpen zichtbaar te worden, zodat zij met hun missie zoveel mogelijk andere mensen helpen kunnen.

Het online expertprogramma Bloggen en Social Media; vol vertrouwen online zichtbaar zijn

SchrijfgelukVanuit deze gedachte ontwikkelde ik voor jou het online expertprogramma Bloggen en Social Media. Een programma waarbij jij stap voor stap vorm gaat geven aan jouw online zichtbaarheid. We pakken je online zichtbaarheid op vanuit de basis. En die basis ben jij. Het programma bestaat uit 13 lesmodules, waar je op jouw tempo aan kunt werken. Deze modules ontvang je gewoon in je mailbox.
Samen met de andere deelnemers heb je toegang tot de besloten online expert-community op Facebook. Binnen de community kun je sparren, om elkaars visie vragen, je blogs en ideeën delen en vragen stellen. Ik kom in totaal 20 keer live in de community om de verschillende lesmodules verder uit te diepen. We gaan een jaar lang aan de slag, zodat jij echt met steeds meer zelfvertrouwen dat podium gaat pakken en daardoor steeds meer mensen helpen kan.

Het aanbod is nu heel scherp. De investering voor dit jaarprogramma (basis) is nu nog 227,- excl. btw. Wil je ook 1 op 1 sparren met mij en wil je dat ik ook je blogs van feedback ga voorzien? Dan zijn er twee andere varianten mogelijk om te volgen. Je kunt je nog een paar dagen inschrijven om mee toe doen. De 227,- is gebaseerd op 10 lesmodules. Inmiddels is het programma uitgebreid naar 13 modules en die krijg je er dus gratis bij. Bij de volgende inschrijfronde zal de investering dus hoger zijn. 227,- voor een jaar lang online samen werken aan je zichtbaarheid is écht een te gekke prijs.
Vergelijken met anderen mag. Wacht niet te lang met inschrijven. Kies voor groei. Ga voor groei.

Check het programma en de inhoud hier.

Wat gebeurt er als je consequent op deze manier gaat werken aan je bedrijf?

Behalve dat je zelf steeds meer vertrouwen krijgt, gebeurt er nog iets. Je krijgt een steeds groter publiek. Een publiek dat bestaat uit de mensen voor wie jij graag jouw werk wil doen. Je leert die mensen ook steeds beter kennen: ze gaan namelijk reageren op je blogs en je posts. Doordat ze dit doen, wordt het voor jou almaar duidelijker hoe jij ze helpen kunt. Er ontstaat dus een wisselwerking aan de hand waarvan jij steeds beter kunt geven aan je publiek wat zij nodig hebben.

Soms denken we namelijk heel anders wat dat betreft. Soms geven we onze mensen iets anders dan ze nodig hebben. Ik geef een voorbeeld van een bevriende ondernemer. Hij heeft een fysieke winkel waar je e-bikes kunt kopen, met een online winkel daarbij. Hij wilde dus elektrische fietsen verkopen. Uiteindelijk bleek, na veel online aanwezig te zijn en de mensen steeds beter te leren kennen, dat heel veel van deze mensen veel blijer waren met ombouwsetjes (ik wist niet dat ze bestonden overigens). Met deze setjes kunnen mensen van een normale fiets een e-bike maken. Toen hij dat ontdekte, was het voor hem heel gemakkelijk: hij verkocht de setjes en zijn verkopen stegen. Daarmee uiteindelijk de verkopen van zijn e-bikes ook. (Leuk om te weten: hij startte met het verkopen van recepten voor soep. Hij is, net als mijn vriend, van origine kok.)

Door online zichtbaar te zijn, helpt je publiek dus ook jezelf en je aanbod verder verbeteren. En dat leidt weer tot groei. Het is een cirkel die altijd blijft draaien maar wel steeds nieuwe inzichten biedt.

Een van mijn klanten bouwt websites, dat is Helen en je ziet haar hier op de foto. Helen is overigens een multi-potentiale en doet dus nog meer. Maar voor dit voorbeeld gaat het over de websites. Toen ze bij mij kwam, stond haar eigen website online met de melding ‘under construction’. Al een aantal jaar. Je kent het idee van de schilder en zijn huis wel. Enfin, dat. Haar social media stond min of meer stil. Ze wist wat ze nodig had om te groeien en zo meer klanten te kunnen helpen. Maar het doen, dat was een ding. Foto’s van jezelf plaatsen? Nou, liever niet. En als er dan iets geplaatst werd, moest het wel op een bepaalde volgorde. En dan kwam telkens de volgende vraag: waarover kan dan ik iets plaatsen?

Ze stapte in het programma en zat bij mij aan tafel. En ze is het gaan doen. Website online, elke week bloggen en bijna dagelijks berichten plaatsen op social media. De opdrachten komen binnen. Nieuwe mensen en ook ‘oude’ contacten, die door haar online zichtbaarheid weer aan haar denken en haar opnieuw beanderen: “Ja, we moeten nu echt aan de slag met onze website. Kunnen we een afspraak maken?”
“Marianne, het werkt écht”, zei ze laatst. En ze heeft helemaal gelijk.

Het mooie van alles, vind ik, is dat ze zichzelf dat podium ook gunt. Hoe spannend ze het ook vindt.

Online zichtbaar zijn: gun jezelf dat podium, gun jezelf die groei

Daar speelt ook een ‘dingetje’ waar wij vrouwen last van kunnen hebben. We vinden het lastig om te accepteren dat we ook zelf gaan groeien als we online zichtbaar gaan zijn. We zijn gewend om onszelf voor anderen in te zetten, en dat doen we graag. Zelf groeien daardoor? We cijferen onszelf vaak juist weg. Terwijl je door jezelf niet weg te cijferen meer omzet kunt draaien, meer leuke dingen kunt doen, meer inspiratie krijgt, meer kunt leren (en weer meer kunt doorleren aan de mensen voor wie jij het doet). Dus gun jezelf dat podium, laat jezelf zien en help meer mensen. Haal die handrem van je online zichtbaarheid af. En zoals gezegd, ik help je daar heel graag bij.

Ik ben het expertprogramma offline gestart als een workshopserie van 10 weken, met een groep ondernemers aan de Keukentafel. Inmiddels is het een online jaarprogramma geworden van 13 weken, waarbij ik je een jaar lang via de besloten Expert-community ook nog begeleid. Zodat jij met zelfvertrouwen online zichtbaar gaat zijn. Pak deze kans nu en doe mee.

Kies hieronder het programma dat bij je past. Inschrijven kan tot 1 augustus!

Ik loop een jaar lang met je mee … Je hoeft het niet alleen te doen. 

Liefs, Marianne

 

2 Reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

marianne canters coach online ondernemen geldrop-min

Inspiratie op Facebook?

Categorieën

Delen met:

Gratis e-book om je creativiteit te boosten

gratis e-book marianne canters schrijfcoach blogexpert

Ondertussen op Instagram

Over je comfortzone en mindfucks

Over je comfortzone en mindfucks

Je comfortzone en mindfucks zijn er om doorbroken te worden “Doe maar bijzonder in plaats van normaal.” Maar als je bijzonder gaat doen, in plaats van normaal, dan ben je kwetsbaar. Dan vinden mensen er iets van, en waarschijnlijk niet heel positief – volgens jou. Als...

gratis: mariannes mail

Elke week geprikkeld worden met inzichten die jou als schrijver en ondernemer helpen groeien? Dat kan.
Je hoeft je alleen maar even aan te melden:

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld: 

Privacybeleid

 

Voor meer inspiratie volg je mij op: