Online zichtbaarheid. Hoe persoonlijk moet je zijn?

Online zichtbaar zijn. Hoe persoonlijk moet je zijn?

Oké, online zichtbaar zijn. Je bent al even aan de slag met je online marketing en er is een heleboel duidelijk. Je hebt een aantal contentlijsten en -kalenders die je ideeën geven waar je blogs over kunt schrijven en berichten voor op je social media. Je hebt verschillende webinars gevolgd die hierover gaan. Aan het begrijpen ligt het niet. Je post regelmatig, maar jezelf zet je niet zo graag in de picture. Daar is toch een drempel …

Die ik misschien zelfs voor je neerlegde. Je volgers (oftewel je toekomstige klanten) vinden het super leuk om namelijk meer te weten van jou. Van jou persoonlijk dus. Iets wat ik regelmatig vertel, en waarvan ik weet dat dat best spannend is. Dat voelt voor sommige ondernemers als een brug te ver. Hoe persoonlijk moet je zijn? Wat laat je wel of niet zien?

Hoe kun je online zichtbaarheid aanpakken op zo’n manier dat het goed voelt?

Als eerste is het van belang om te weten dat er een verschil is tussen persoonlijk en privé. Jezelf laten zien betekent niet dat je je complete privéleven bloot moet gaan leggen. Zeer zeker niet. Sommige dingen zijn privé en wil je privé houden. Natuurlijk! Ik laat zelf vrij veel zin (sowieso in mijn Stories op Instagram) maar er zijn ook privézaken die je mij niet ziet delen. Niet iedereen hoeft alles te weten. Ook niet van mij. Nu je dit weet, en je een beetje gerust bent gesteld, vertel ik nog iets dat je gerust stelt. Jij kunt zelf kiezen.

Jij kunt zelf kiezen wat je wil laten zien

Ten tweede is het fijn om het volgende te beseffen. Wat jij van jezelf en je leven laat zien, kun je zelf kiezen. Ik leg het uit.
Daarvoor vertel ik je iets meer over hoe het werkt in ‘het leven’ (ahum – op een heel eenvoudige wijze).
Op enig moment kom je, bijvoorbeeld op een feestje, in contact met iemand. Je kent deze persoon niet, maar om de een of andere reden (energie-uiterlijk) denk je: dat lijkt me een leuk mens. Vervolgens raken jullie met elkaar in gesprek en dan blijkt dat jullie allebei gek zijn op de caramelzeezoutchocolade van Tony Chocolonely én yin yoga. En elk jaar gaan jullie ook nog eens naar Mallorca. Niet naar dezelfde plaats, maar wel hetzelfde eiland. Zo enthousiast als jullie zijn, spreken jullie een keer af om koffie te gaan drinken in de stad. Bij de koffie raken jullie wat dieper in gesprek. Jullie zijn allebei voor de tweede keer getrouwd en willen weer zwanger worden. Jij hebt een eigen bedrijf en je nieuwe vriendin is net aan het starten. Nog meer kliks.

Het contact blijft. Natuurlijk deel je niet alles meteen en misschien vertel je zelfs nooit alles. Dat hoeft ook niet. Net zoals je in real life uitkiest wat je vertelt, kan dat voor jouw online zichtbaarheid dus ook.
Nieuwe mensen haken namelijk aan op wat ze van je zien, niet alleen van je business maar ook van jou als mens. Dezelfde dynamiek speelt een rol. Alleen komen ze je niet tegen op een feestje. Ze ontdekken je ergens online. Bijvoorbeeld omdat je genoemd wordt als webbouwer. Interessant! Ze gaan je account checken, en de over jou-pagina op je website. Net als op het feestje denken ze: hee, dat is een leuk mens! En ze houdt ook nog eens van bier en bitterballen en leest dezelfde boeken als ik. Ja, ik moet sowieso met mijn website aan de slag. Ik ga ze volgen, meer lezen, haar pagina liken, linken …

Wat zou interessant zijn om mee te nemen in jouw online zichtbaarheid?

Nu je dit weet, denk dan eens na over dingen die je in je privéleven doet, die ook mooi en interessant zijn om te weten voor je mensen – omdat die ook bij jouw bedrijf horen.

Ik laat bijvoorbeeld in mijn social media zien dat ik graag hardloop en yoga doe. Om in goede conditie te blijven, mij fijn te voelen én om in een lekkere energie te zitten, zodat ik met gemak productief kan zijn binnen mijn bedrijf. Die energie en productiviteit laat ik ook zien en straal ik uit: omdat ik het zelf ook oprecht leuk vind!

Ik laat ook zien en regelmatig voorbijkomen dat ik grote interesse heb in alles wat te maken heeft met persoonlijke ontwikkeling en spiritualiteit.

En ik vertel over de depressie die mij zo’n 11 jaar terug in zijn greep had. Ik laat zien dat ik moeder ben – met een bedrijf. En zo kies ik een aantal elementen uit mijn leven die ik graag deel, omdat ik het leuk vind om die te delen én waarvan ik denk dat ze ook interessant kunnen zijn voor de mensen voor wie ik het doe, jij dus.

Omdat ik zelf uitkies, en dat in periodes ook wissel – soms ben ik zo ergens mee bezig en enthousiast over dat ik het graag daarover heb – is mijn drempel die vroeger op online zichtbaarheid zat enorm verlaagd. En dat kan bij dus ook!

Je hoeft dus niet alles te laten zien. Je kunt kiezen wat je laat zien. Laat zien wat jij leuk vindt, wat je aan het hart gaat, wat je passie is en laat dát zien waarvan je denkt dat jouw mensen dat ook interessant vinden.

Hoe kies je?

Pak nu eens een vel papier en schrijf naar aanleiding van wat je in dit blog las 3 kernwoorden op die jou als eerste te binnen schoten. Neem die kernwoorden de komende periode regelmatig mee in de content die je maakt en deelt op je social media, je blogs en andere plekken. Heel benieuwd wat er dan aan posts en blogs gaan ontstaan.

Welke kernwoorden dacht jij meteen aan?
Deel ze hieronder in een reactie, ik ben benieuwd!

Lieve groet, Marianne
PS: Voel je na het lezen van dit blog nog steeds een drempel? Schrijf je dan in voor de GRATIS online workshop ‘Jij bent het succes van je bedrijf’ (9 of 11 juni). De kans dat je te maken hebt met een van de 5 knelpunten – die we allemaal, en dus ook de topondernemers kennen – is heel groot. Ik laat het je zien en leg je uit hoe je ervoor kunt zorgen dat dit knelpunt je niet meer in de weg staat.

Schrijf je in via de link hieronder:
JA, ik doe mee met de GRATIS online workshop Jij bent het succes van je bedrijf

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoek blogs op categorie

Delen met:

Gratis e-book om je creativiteit te boosten

gratis e-book marianne canters schrijfcoach blogexpert
Elke week (schrijf)inzichten en (ondernemers)inspiratie ontvangen? Schrijf je dan in voor Mariannes Mail

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld: 

Privacybeleid

 

Voor meer inspiratie volg je mij op: