Pas op! Zwak je expertise niet af

Pas op! Zwak je expertise niet af

In de loop der tijd heb ik duizenden teksten geschreven, gelezen en geredigeerd. Ook van zelfstandig ondernemers zoals jij. Of het nu in een blog is of in een boek; ik zie regelmatig hoe experts onbewust zichzelf afzwakken in teksten. Onnodig en jammer. In dit blog geef ik je aan welke woorden daaraan bijdragen.

 

1. Misschien

Als je het woord misschien regelmatig gebruikt, komt het over of je niet zeker bent. Met misschien zeg je dat het namelijk ook anders kan zijn. Toch is misschien soms wel een juist woord om te gebruiken. Wanneer je je blog hebt geschreven en naleest, check het dan bewust op dit woord. Vraag je af of, als je het woord weghaalt, de tekst krachtiger wordt.

Even een voorbeeld:

Kijk, als je het woord weghaalt, of de tekst krachtiger wordt.
of
Kijk, als je het woord weghaalt, of de tekst misschien krachtiger wordt.

De tweede versie lijkt wat minder zeker te zijn.

Misschien kan ook voorkomen als waarschijnlijk of eventueel. Ook bij het gebruik van die woorden kan je tekst je expertise afzwakken. Zou kunnen is ook een optie.

2. Volgens mij & denk ik

Wanneer jij in een blog regelmatig deze zinsneden laat vallen, kun je je wel voorstellen dat lezers het idee hebben dat je niet per se zeker bent van je zaak. Laat weg waar het kan. Waarschijnlijk weet je het zeker, maar durf je het niet zo duidelijk stellen. Omdat je het idee hebt dat je ergens bescheiden moet zijn of omdat je bang bent dat anderen toch een andere mening hebben. Prima. Dat zou kunnen (als het een mening betreft). Maar als expert sta jij achter wat je zegt.

3. Je kunt & zou je kunnen

Natuurlijk kan het gebruik van je kunt en zou je kunnen ook kloppend zijn. Het gaat erom in welke context je het gebruikt. Soms zie ik namelijk in teksten, die als handleiding zijn bedoeld of stappenplannen, de combinatie van ‘kun je’ of ‘zou je kunnen’. Wanneer je een stappenplan geeft of op een bepaalde manier instructies geeft in je blog (of boek), doe dat dan niet. Je wit dat iemand doet wat je zegt toch? (Dan ervaart ie ook meteen dat jij die expert bent.)

Je bent bijvoorbeeld styliste en geeft kledingtips aan ondernemers. Je schrijft een blog over kleur.
Wanneer je vertrouwen wil uitstralen, draag dan blauwe kleuren.
of
Wanneer je vertrouwen wil uitstralen, dan kun je blauwe kleuren dragen.
Wanneer je vertrouwen wil uitstralen, dan zou je blauwe kleuren kunnen dragen.

Ander voorbeeld.
Je bent computerdeskundige en geeft aan hoe je een back up moet maken:

Je start de back up door op enter te drukken – Als je dit leest, weet je wat je moet doen.
Je kunt de back up starten door op enter te drukken – Maar er is waarschijnlijk ook een andere manier. Volgt die andere manier niet, dan zou ik deze zin veranderen en ‘kunt’ weghalen.
Je zou de back up kunnen starten door op enter te drukken – Maar wacht even, want er is misschien nog iets anders wat kan en misschien is het nu het moment nog niet … Dat moet dus allemaal nog volgen op deze in. Volgt de toelichting niet, dan zwak je de zekerheid waarmee je iets stelt, en dus je expertise, af.

Taalkundig is zijn alle opties overigens goed. Gevoelsmatig zouden zin 2 en zin 3 voor jou vriendelijker over kunnen komen. Dat is voor iedereen persoonlijk.

Zin 1 laat zien dat jij als expert dat advies geeft. Dat geeft net wat meer kracht aan de tekst.
Nog even extra uitleg over de context.
Ik gebruikte net zelf de zin: ‘Gevoelsmatig zouden zin 2 en 3 …’ Zouden is hier om te benadrukken dat het om persoonlijk gevoel gaat. Daar kan ik niets stelligs over zeggen. Vandaar dat zouden kunnen hier goed past.

Kijk hier pas naar, na het schrijven

Denk nu niet te veel na tijdens het schrijven over wat ik hier vertel. Ga vooral schrijven en let bij het nalezen van de teksten op deze 3 aandachtspunten. De kans is groot dat je de tekst in de tweede ronde krachtiger maakt. Of zou hier dan: kunt maken moeten staan? 😉

Heel veel schrijfsucces, Marianne

Meer lezen over hoe je laat zien dat jij expert bent? Lees dan ook:

Hoe betrouwbaar zijn je blogs?
Jezelf profileren als expert: 4 tips

PS: Heb jij je al ingeschreven voor de Gratis Online Workshop ‘Aantrekkelijk voor nieuwe klanten’ van donderdag 10 september 2020? Om 15 uur gaan we van start!
Claim je spot nu: Ja, ik doe mee!
Schrijf je in want er komt een replay naar je toe na afloop. Kun je op een later moment alsnog kijken en jezelf en je marketing boosten!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoek blogs op categorie

Delen met:

Gratis e-book om je creativiteit te boosten

gratis e-book marianne canters schrijfcoach blogexpert
Elke week (schrijf)inzichten en (ondernemers)inspiratie ontvangen? Schrijf je dan in voor Mariannes Mail

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld: 

Privacybeleid

 

Voor meer inspiratie volg je mij op: