Personificatie in je marketing

Personificatie in je marketing

Gisteren sprak ik voor een interview met twee communicatieprofessionals van een wooncorporatie. Afgelopen jaar ontstaan uit de fusie van twee (oudere) wooncorporaties. In driekwart jaar was de fusie rond en uit het medewerkerstevredenheidsonderzoek en imago-onderzoek dat net is gedaan blijkt dat wat partijen voor ogen hadden na de fusie, ook helemaal exact is gerealiseerd. Het gevoel dat de corporatie na de fusie op zou moeten roepen, intern en extern, is exact het gevoel dat overheerst. Wat kun jij als zzp’er nu leren van deze business case?

Gewoon als een goede buurman

Het gaat over wooncorporatie Joost, dat nu sinds juli 2020 bestaat. Het imago dat de corporatie heeft en dat intern ook wordt gevoeld (plus waaraan alle servicelevels worden afgemeten) is als dat van een goede buurman. Intern vraagt men zich af: wat zou een goede buurman doen, in dit geval? Extern worden acties ingezet die alles met goed buurmanschap te maken hebben en huurders en relaties voelen zich ook aangesproken: iedereen wil als die goede buurman zijn. Dat is wat door de woorden ‘een goede buurman’ wordt opgeroepen. (Over de kracht van tekst gesproken.) Die woorden: een goede buurman, is een personificatie van het bedrijf. En dat zetten ze in, in al hun marketing.

Wat is een personificatie?

Een personificatie is (definitie als je even Googelt) een vorm van beeldspraak waarbij levenloze zaken, niet-menselijke levensvormen of abstracte begrippen menselijke eigenschappen krijgen toegeschreven of waarbij ze als een persoon worden opgevoerd. Een woningcorporatie an sich is een niet-menselijke levensvorm. Door daar de woorden aan te koppelen: een goede buurman, krijgt de corporatie menselijke eigenschappen. En dat verklaart in dit geval het succes. Even: personificatie in de marketing wordt ook gezien als een illustratie, denk even aan het Michelinpoppetje, de band met de handen en een gezichtje. Ik gebruik het voor dit artikel tekstueel. Omdat blijkt dat ook dat ontzettend krachtig is. Andere voorbeelden van personificaties die je vast kent: Papier is geduldig. De toekomst lacht je toe. Allemaal personificaties dus.

Wat kun jij hier als zzp’er mee?

Als zzp’er ben jij bovenal mens. Menselijke eigenschappen aan jezelf toeschrijven, dat klinkt natuurlijk best gek. Je zit er vol mee natuurlijk. Maar het is toch mooi om hier bij stil te staan. Want: welke eigenschappen zou jij business wise gezien kunnen uitvergroten? Wat wordt er over jou gezegd of van jou gezegd als het over jou en je werk gaat? Kijk eens naar de reviews bijvoorbeeld: wat komt overall terug en wat zou je daarvan kunnen gebruiken als een soort slogan die je steeds terug laat komen? Je hebt het dan meer over een personificatie van je expertise.

Je kunt het ook nog anders benaderen: welke woorden zou jij willen geven aan je mensen waardoor zij een ‘speciaal’ gevoel bij je krijgen? Een gevoel dat zij nodig hebben om te voelen? Wat voor persoonlijk beeld kun jij met woorden creëren waar je klant zich mee verbonden gaat voelen? Want dat is waar je naar op zoek kunt gaan. Voer je expertise als een persoon op.
Een tekstschrijver zou zich kunnen personifiëren als Jouw kloppend schrijfhart. Een businesscoach: Succes pak je vast. Een VA: Happy assistent.
Gewoon wat voorbeelden.

Wat kun jij bedenken dat kan passen bij jou?
Laat het weten in een reactie onder dit bericht.

Lieve groet, Marianne

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

ContentClass 28 januari; Inspirerende teksten schrijven

Zoek blogs op categorie

Delen met:

Orde brengen in ideeën

Orde brengen in ideeën

Orde brengen in ideeën Als je eenmaal op de frequentie zit waar de contentideeën om de haverklap binnenvallen, dan kan dat best overwhelming zijn. Zoveel ideeën om in content uit te werken, maar so little time. Maar goed, je schrijft ze allemaal op. En wat dan? Ik...

Pit in je blog

Pit in je blog

Pit in je blog Hoe zorg je ervoor dat je pit in je blog krijgt? Niemand leest een lang blog helemaal door zonder dat het pit heeft. Wat is pit? Voor mij betekent pit dat het blog steeds opnieuw iets in de lezer raakt, waardoor hij echt door wil lezen. Iets wat steeds...

Elke week (schrijf)inzichten en (ondernemers)inspiratie ontvangen? Schrijf je dan in voor Mariannes Mail

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld: 

Privacybeleid

 

Voor meer inspiratie volg je mij op: