Persoonlijke marketing

Persoonlijke marketing

door | jan 25, 2019 | bloggen, contentstrategie, social media | 0 Reacties

Persoonlijke marketing is de marketing van deze tijd. Zo vertelt Anne Raaymakers het in haar boek ‘Vind ik leuk!’ over Facebookmarketing. Dit hoek heeft zij in één week tijd, door gebruik te maken van Facebookmarketing, naar de nummer 1 van de bestverkochte marketingboeken laten stijgen. Dan weet je wel iets over marketing en Facebookmarketing, toch?

Dat is het accent dat je aan je Facebookmarketing geeft: je maakt het persoonlijk. Ik denk serieus dat dat voor alle online kanalen geldt: mensen doen zaken met mensen. Ik wil iets bij jou kopen of bij jou doen, omdat ik jou leuk vind. En niet bij die ander die ik gewoon minder leuk vind. Natuurlijk wel met de voorwaarde dat het product of de dienst een vergelijkbare kwaliteit heeft.

 

Wat is die persoonlijke marketing dan?

Persoonlijke marketing is meer van jezelf laten zien. Meer over jezelf laten weten. Zodat je kijkers of volgers een beter beeld van jou krijgen. Een idee van wie je bent en hoe je bent. Dat kan door op socialmediakanalen meer van jezelf te laten zien, je werkplek bijvoorbeeld, een foto tijdens een etentje met vrienden of van jezelf werkend in je moestuin. Helemaal leuk als je bijvoorbeeld een cateringbedrijf hebt. Dus niet steeds roepen wat je voor iedereen kunt betekenen, met de nadruk op verkopen.

 

Kan persoonlijke marketing ook in een blog?

Ja natuurlijk. Eigenlijk past dat ook helemaal bij het advies dat ik sowieso altijd aan bloggende ondernemers geef. Schrijf je teksten alsof je ze vertelt. Alsof je een verhaal vertelt aan een vriend of vriendin. (Ik ben trouwens niet de enige, de meeste marketingprofessionals geven dit aan.)

Een andere manier om persoonlijke marketing in je blog door te laten sijpelen is door je blog aan te kleden met een persoonlijk verhaal. Iets wat je meemaakte, wat je overkwam, waar je aan moest denken. Misschien was jij in je moestuin aan het werken en ontdekte je dat je last had van slakken. Door de slakken kreeg je het idee om een nieuw slowcooking recept te gaan proberen met de groenten die je net uit je tuin hebt geoogst. Dus je vertelt in je blog het verhaal van de slakken en je slowcooking-idee.

En het kan nog anders. Je kunt ook een blog schrijven waarin je gewoon meer over jezelf vertelt.
Bijvoorbeeld: 15 dingen die je nog niet van mij wist. Weet je wat? Ik ga ze meteen geven …

 

15 dingen die je nog niet van mij wist.

  • Ik heb heel lang gedacht dat ik al mijn boodschappen en afspraken kon onthouden en dat ik dus geen boodschappenbriefje hoefde te maken of agenda nodig had. Een agenda gebruik ik nu wel, gelukkig. Geen digitale, dat vind ik niet fijn. Wel een papieren in A4-formaat. Een briefje maak ik meestal wel.
  • Zo’n 13 jaar geleden had ik nog zangles. Iets wat ik altijd superleuk heb gevonden en waarvan ik dacht dat ik dat ook best aardig kon. Ik heb zelfs een paar keer gezongen in het café van mijn vriend, maar de zenuwen hebben ervoor gezorgd dat ik dat niet meer doe. Soms moet je juist iets doen om te ontdekken dat je het toch niet zo leuk vindt als je had gedacht.
  • Als ik muziek hoor, kan ik niet stil blijven zitten of staan. Dus ik hou er wel echt heel veel van.
  • Ik huil bij alle televisieprogramma’s waar mensen in huilen.
  • Ik kan niet tegen (te veel) alcohol.
  • Ik vind mezelf te jong voor een leesbril, maar moet er eigenlijk wel een. Vooral in de ochtend.
  • Hoe meer video’s ik maak voor mijn bedrijf, hoe meer ik mezelf als een soort televisiehost zie.
  • Ik kan heel goed fantaseren en visualiseren.
  • Als kind zijnde verzon ik verhalen en vertelde die alsof ik ze zelf had meegemaakt. Als je de foto (schattig toch?) bij dit blog nog eens goed bekijkt, begrijp je meteen dat iedereen mij ook geloofde. Mijn moeder heeft me al vrij snel – nadat ze spontaan gefeliciteerd werd met haar bruiloft op maandagmiddag door de kleuterjuf – geleerd dat ik niet zomaar die verzonnen verhalen als waarheid moest vertellen. Ik heb nog een keer daarna, toen ik 6 was, een verzonnen verhaal verteld aan de kinderen in de klas. Dat wij uit Engeland kwamen. Ook dit keer werd mijn moeder gevraagd of dat klopte …
  • Ik heb op die leeftijd ook mijn buurmeisje van 4 achterop mijn kinderfiets meegenomen om naar de kermis te gaan in het centrum van Geldrop. Zonder dat onze moeders dat wisten. Ik zag dat niet als een probleem. Ik voelde pas dat dat een probleem was toen we terugkwamen en mijn moeder zowat ontplofte (vooral vanwege de ongerustheid). Ze had nog net niet de politie gebeld.
  • Mijn allereerste vakantiebaantje was in een ziekenhuis in Eindhoven op de linnendienst. Lakens stempelen en gewassen uniformen uitgeven. Toen besloot ik dat ik zou gaan studeren.
  • Ik denk dat ik de gitarist van Aerosmith na kan doen. Ik doe dat ook gerust als het wat later op de avond is. Geen alcohol voor nodig.
  • Ik zou heel graag kunnen Sudokuen, maar ik kan het niet. En wat ik nog moeilijker vind zijn cryptogrammen. Dat vind ik niet goed van mijzelf omdat ik teksten schrijf.
  • Ik zou ook heel graag willen kunnen schaken. Dat kan ik niet. Ik kan wel dammen.

 Door dit over mijzelf te vertellen heb je weer een beetje meer beeld van wie ik ben. (Ik was ook echt ineens op dreef, had er nog wel 10 meer kunnen opschrijven.)

Terug naar waar het echt om gaat: die persoonlijke marketing – deze 15 weetjes –  zorgen ervoor dat je een nog beter beeld van mij hebt. Misschien heb je gelachen, ben je geschrokken of heb je er een ander gevoel bij gekregen. Maar dat is precies hoe die persoonlijke marketing werkt. Jij krijgt een gevoel bij mij door wat je hebt gelezen. En er zal waarschijnlijk ook nog een weetje blijven hangen. Ik hoop niet dat dat het weetje met die gitaar is …

Persoonlijke marketing dus. Probeer het eens. Laat eens wat meer van jezelf zien en weten. En ontdek wat er dan gebeurt.

Liefs, Marianne

PS: Vind je het lastig om te schrijven, omdat je niet zo gemakkelijk op ideeën komt? Omdat je schrijven lastiger vindt, terwijl je het wel graag zou willen doen? Schrijf je dan nu alvast in op de inschrijflijst voor mijn gratis e-book ’23 schrijfideeën’ om je creativiteit een boost te geven.
Ja! Ik schrijf me vast in!

PSPS: Meer weten van Anne Raaymakers?
Check haar website en koop haar boek! (Ik ben er trots op haar te hebben mogen coachen tijdens het schrijven ervan.)

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

marianne canters coach online ondernemen geldrop-min

Inspiratie op Facebook?

Categorieën

Delen met:

Gratis e-book om je creativiteit te boosten

gratis e-book marianne canters schrijfcoach blogexpert

gratis: mariannes mail

Elke week geprikkeld worden met inzichten die jou als schrijver en ondernemer helpen groeien? Dat kan.
Je hoeft je alleen maar even aan te melden:

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld: 

Privacybeleid

 

Voor meer inspiratie volg je mij op: