Pit in je blog

Pit in je blog

Hoe zorg je ervoor dat je pit in je blog krijgt? Niemand leest een lang blog helemaal door zonder dat het pit heeft. Wat is pit? Voor mij betekent pit dat het blog steeds opnieuw iets in de lezer raakt, waardoor hij echt door wil lezen. Iets wat steeds de aandacht trekt binnen die tekst. En ook de aandacht van Google. Want Google vindt pit ook belangrijk. Voor je website. 

Pit voor Google

Een interessant blog wordt van A tot Z gelezen. Google meet dat: lezers lezen het artikel ‘tot het einde’.  Deze meting is een van de factoren die voor Google bepaalt of je website wel of geen relevante content bevat. Is iemand langere tijd op je blog, dan is dat voor Google een teken dat je blog goed is. Relevant. En relevantie is belangrijk. Google wil namelijk relevante informatie bieden geven aan de zoekende mensen op de zoekmachine. Een persoon stelt een vraag aan Google, en Google biedt de lezer de webpagina’s met beste antwoorden. Zoals dat blog dat door heel veel mensen helemaal wordt gelezen. En wordt gedeeld. Waar reacties op komen. Allemaal van belang of je website pit genoeg heeft.

Er zijn nog veel meer factoren, maar de stelregel is deze (Google gaf deze al in 2017)

“Creating compelling and useful content will likely influence your website more than any of the other factors.”


Relevantie: blogs van hoogwaardige kwaliteit

Relevante content is content waar je publiek echt op zit te wachten. Hoge kwaliteit antwoorden. Precies dat geven wat de lezer nodig heeft op dat moment. Je moet dus wel weten wie je leespubliek is en waar dat precies naar op zoek is als het gaat over jouw product of dienst. Bijvoorbeeld: jij wil weten waar een goed blog aan moet voldoen en hoe je een tekst aantrekkelijk maakt om te lezen: hoe je het blog meer pit geeft. Dat kun je dus lezen in dit blog.

Google zegt:

“Our Webmaster Guidelines advise you to create websites with original content that adds value for users.”

Zo geef je je met je blog je website dus ook meer pit. Wees origineel (helemaal ‘eigen’) en waardevol voor je lezers.

Het gaat niet om jou, maar het gaat om de lezer

Dat is dus voor Google net zo belangrijk als voor jou. Maar als schrijvende ondernemer lijk je dat vaak te vergeten. Wanneer je dat vergeet, ben je vooral aan het zenden.

Hoeveel blogs ik lees waarin de schrijver alleen maar praat over zichzelf? Het internet staat er vol van. Jouw lezers zijn daar matig in geïnteresseerd (ik hoop niet dat ik je pijn doe nu). Ze zijn er wel geïnteresseerd in, als je het verhaal maar toespitst op hen! Wat ik leerde uit mijn depressie, zijn learnings voor jou. Daar is jouw lezer naar op zoek – herkenning en learnings. En niet naar het hele depressieverhaal en wat ik wel of niet deed en hoe ik me daarbij voelde. Niet alleen maar ik – ik – ik dus. Schrijf vooral voor jou en je.

Welke waardevolle content zoekt je lezer?

Dit de eerste stap die je zet: zoek uit welke vragen er spelen bij jouw publiek. Welke onderwerpen zijn van belang om aan te snijden? Om geweldig waardevolle content over te gaan maken? Voor mij kunnen dus onderwerpen als spelling, stijlzaken, tekstopbouw, enz. onderwerpen zijn waar jij meer over wil weten. Deze onderwerpen neem ik op in mijn onderwerpenlijst. Natuurlijk zijn al die onderwerpen verwant met mijn specialiteit: bloggen of een boek schrijven. Daar heb ik al meer blogs over geschreven, waar ik je op het einde van dit artikel naar verwijs.

Pak de lezer extra in

Hoe pak je de lezer extra in? Hoe trek je hem aan en hoe laat je hem zien dat jouw content waardevol is? Door een onderwerp aan te snijden dat hem pakt. Waarin hij zich herkent, of over iets wat hij ook heeft gezien of meegemaakt. Een nieuwsitem waar veel discussie over was. Een tv-programma dat hot is, een gebeurtenis die de gemeenschap raakt en die je kunt inzetten voor je blog. Op dit moment, ook al lijkt er een moeheid te ontstaan, kan het betrekken van corona in je content nog steeds aantrekkelijk en mega waardevol voor je mensen zijn. (Bijvoorbeeld voor leefstijlcoaches en voedingsdeskundigen.) En je geeft het blog extra pit, door echt statements te durven stellen. Om de zoveel alinea’s. En doe dat zeker: want saaie teksten zijn er al genoeg. Zo pak je de lezer extra in en ben je ook nog eens ‘original’.

ContentClass Inspirerende teksten schrijven

Inspirerende teksten – die relevant zijn – daar gaat het dus om. Hoe je dit nu goed aanpakt, leer je in de online ContentClass van 28 januari aanstaande: Hoe raak je het hart van je klant?
Hoe word je de inspiratiebron waar jouw mensen graag willen zijn? Lees snel meer en doe mee.

Lieve groet, en ik hoop je in de ContentClass te zien 😊
Marianne

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoek blogs op categorie

Delen met:

Tips, inzichten en wijsheden ontvangen? Schrijf je dan in voor Mariannes Mail:

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld:

Voor meer inspiratie volg je mij op: