Schrijfcoach of business coach?

Schrijfcoach of business coach?

“Marianne, ben jij ook een business coach? Dat idee krijg ik ook wel een beetje als ik jou zo volg.”
De laatste tijd komt deze vraag/opmerking vaker naar mij toe. Ergens snap ik het ook wel. Maar ik ben het niet. Ik leg het dit blog aan je uit. Waarbij je zult zien dat je schrijven en je business enorm verbonden is met elkaar. 

Ondernemersinzichten delen

Ik deel graag mijn heel graag inzichten op het gebied van ondernemerschap. Maar dat doe ik vooral omdat ik het ondernemerschap geweldig vind. Als ondernemer met een missie voel ik de verantwoordelijkheid om mijn inzichten te delen – omdat het jou helpen kan. Ook ik ben gegroeid door inzichten van anderen, die zij deelden met mij. En dat zet ik voort.

Als schrijfcoach help ik jou als ondernemer bij het schrijven van je boek en bij het schrijven van de marketingteksten van je bedrijf: het maken van content. Daarbij ligt de focus op het schrijven. En je kunt pas gaan schrijven als je weet waar je over wil schrijven, dus content is daar inherent aan verbonden.

Dromen, doelstellingen en deadlines

Ik ben (aard van het beestje) gek op doelstellingen en deadlines. Ze geven me focus en zorgen voor groei. Ik weet waarvoor ik wat doe en ik weet wanneer. Ik geniet daarvan: tijdens het werken aan het behalen ervan, maar ook als ik ze behaal. Ik behaal mijn doelstellingen vooral door content te maken. Content die alles met die doelstellingen te maken heeft. Deze fetisj past helemaal bij de schrijfcoaching. Ik praat dus altijd met mijn klanten over hun dromen en doelstellingen. Want als je gaat schrijven voor je bedrijf, dan doe je dat niet puur voor de lol. Je doet het omdat je weet dat het wat je gaat schrijven bijdraagt aan dat wat je bereiken wil. En hoe leuk is het om een doelstelling te bereiken in de periode die je hiervoor stelde, door steeds de juiste woorden te gebruiken?  

Wat verkoop je?

Je dromen en doelstellingen hebben alles te maken met geld. Laten we elkaar geen mietje noemen. Je hebt een onderneming en geen hobbyplek. Je runt een business en geen filantropische instelling. Natuurlijk wil je omzet draaien. En daarbij natuurlijk ook genoeg winst. Dat betekent dat de content die je maakt daartoe mag leiden. Je maakt namelijk omzet en winst als je je diensten en producten gaat verkopen. Als schrijfcoach wil ik dus ook weten wat je aanbod is. Ik laat je dus ook goed naar je aanbod kijken: wat wil je verkopen? En hoe beschrijf je dat? Hoe maak je je mensen daar in je content warm voor? Zodat je zelfs de latente behoefde manifest maakt, zoals dat heet? Oftewel: zodat ze willen hebben wat jij kunt bieden, ook al hadden ze het niet per se nodig? Hiervoor is het schrijven van goede teksten van belang, toch?

Wie ben jij en voor wie doe jij het?

Wanneer je mij als jouw schrijfcoach inzet voor jou en je bedrijf, dan wil ik alles weten over de ondernemer die jij bent. Want de gunfactor speelt bij al het bovenstaande ook een rol. Als jij iets wil verkopen maar je mensen vinden je maar een arrogante eikel omdat je zo’n dure woorden gebruikt, dan verkoop je waarschijnlijk helemaal niets. Tenzij je je richt op die mensen die dat juist leuk vinden. Nou ja, wat ik bedoel te zeggen is dat ik je ook laat kijken naar wie jij bent en hoe je dat op social media kunt laten zien . Ik leer je in tekst te laten zien wie jij bent en waar je voor staat – waarbij ik je ook wijs op de mensen voor wie jij het doet. Zij volgen en lezen wat jij doet en dat moet wel aansluiten op elkaar. Er moet ergens een klik ontstaan.

80% van je business is tekst. Wees tekstgericht.

Als schrijfcoach laat ik je het allerliefst elke dag schrijven. Schrijven brengt overzicht en helderheid, schrijven brengt rust. Het dagelijks schrijven brengt je in contact met je intuïtie. En die intuïtie brengt de beste ideeën boven. Elke dag schrijven is zelfs een manier om je onderneming te drijven. Vraag het de grootsten als Richard Branson en Tony Robbins. Google naar wat zij over schrijven zeggen …
(Onderaan dit blog geef ik je 3 links naar blogs over hoe deze entrepreneurs de kracht van schrijven zien en naar een blog dat ik schreef over de overeenkomsten van een aantal succesvolle ondernemende vrouwen: en ja ook schrijven zit daarbij.)

Jazeker: alles wat ik als schrijfcoach aanraak, heeft te maken hoe jij je business wil draaien – content stuurt het allemaal aan. En als schrijfcoach wil ik heel graag dat jij door wat je schrijft je doelstellingen behaalt.

Maar: ik geef geen businessmodeladvies. Ik geef niet aan welk verdienmodel bij je past. Ik vertel je niet hoe jij je business in moet richten om succesvol te zijn en welke stappen jij (marketing)technisch móet zetten om gegarandeerd die top te bereiken. Dat is waar de business coach goed in is.

Dus: als schrijfcoach …

Als schrijfcoach laat ik je kijken naar je bedrijf: naar waar jij werkelijk warm van wordt en super enthousiast. Ik kijk naar waar jouw liefde ligt voor je vak, waar de passie ontstaat en waar jouw klanten kunnen aanhaken. Ik kijk en luister naar hoe je dit vertelt en geef dat dan aan je terug, zodat jij het in je tekst inzetten kan. Ik laat je de verhalen vinden die in je zitten, die gedeeld mogen worden omdat die verhalen laten zien hoe uniek jij bent.
Ik leer je hoe je het schrijven zo aanpakt dat het fantastisch leuk is om te doen, dat het niet al te veel tijd kost en echt bijdraagt aan je klanten en je bedrijf (en de dromen en doelstellingen die jij wil bereiken).

Content maakt je bedrijf. Zorg dat je content maakt.
Start met schrijven.

Op 6 juli aanstaande start ik De Grote 2020 Blogchallenge. In 6 dagen dompel ik je helemaal onder in alles wat je weten moet om een succesvol blog te gaan schrijven. Of je nu wel of niet al eerder trainingen hierover hebt gevolgd, dat maakt niet uit: iedereen kan meedoen. De Grote 2020 Blogchallenge zet je aan. Om naar buiten te brengen wat jij naar buiten wíl brengen. Op zo’n manier dat niemand meer om jou en jouw bedrijf heen kan. Dat jouw mensen weten dat jij degene bent waar ze moeten zijn. Deelname is 47 (exclusief btw) omdat je hier meteen de Spoedcursus Bloggen bij krijgt. Je kunt die nu al kopen (en dan doe je automatisch mee): Spoedcursus Bloggen
Ik heb er zin in! Hoop jij ook 🙂 

Lieve groet, Marianne

De links naar de blogs die ik beloofde:
Tony Robbins wordt genoemd in dit blog. Tony ziet schrijven als een tool die je helpt doelen te behalen.
Branson schreef: Why everyone should be taking notes. Lees Bransons blog hier.
Ik schreef: de 6 geheimen van succesvol ondernemende vrouwen

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoek blogs op categorie

Delen met:

Gratis e-book om je creativiteit te boosten

gratis e-book marianne canters schrijfcoach blogexpert
Elke week (schrijf)inzichten en (ondernemers)inspiratie ontvangen? Schrijf je dan in voor Mariannes Mail

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld: 

Privacybeleid

 

Voor meer inspiratie volg je mij op: