7 schrijfmethodes voor je boek

7 schrijfmethodes voor je boek

Een boek schrijven vanuit je bedrijf, speciaal voor die mensen voor wie jij van betekenis wil zijn. Hoe kun je zo’n boek opbouwen? Ik geef je in dit blog 7 methodes. Geïnspireerd door auteurs die ik allemaal heb gecoacht bij het schrijven van hun boek(en).

1. Interviews

Je kunt je boek opbouwen vanuit een serie interviews. Interviews die natuurlijk binnen een bepaald thema vallen. Ik coachte een paar jaar terug José van Lange-Geeraerds bij het schrijven van haar boek over de weefindustrie van vroeger:  Voor haar boek Mijn werk in de textiel’ interviewde zij verschillende wevers van vroeger om zo een historisch beeld te geven van de wereld toen. Vanuit de interviews beschreef zij speciaal de geschiedenis van de weefindustrie van het textieldorp waar ze woont. José werkte als journaliste en schreef haar boek geheel vrijwillig om een bijdrage te kunnen leveren aan het vastleggen van de geschiedenis van toen, uit de monden van de mensen van toen. As we speak is Sofie Sun voor haar boek interviews aan het houden. Op basis van de interviews trekt ook zij conclusies die voor haar lezers omgezet gaan worden in bruikbare tools.

2. Verslaglegging

Je kunt in je boek verslag doen van een bepaalde reis die je hebt gemaakt. Dat kan een letterlijke reis zijn maar ook figuurlijk. In tranen naar Venetië’ werd geschreven door Johanna van Achel die het verlies van haar man verwerkte terwijl ze op de fiets naar Venetië ging. Het is een verslag van haar fietstocht én haar innerlijke reis. Op zo’n manier beschreven dat jij als lezer wellicht ook alleen die tocht durft te maken en in de hoop dat dit verslag ook steun kan geven aan mannen en vrouwen die zich in deze situatie herkennen. Johanna heeft een naaiatelier. Het is niet per se een boek dat haar naaiatelier op de kaart zet, maar wel haarzelf als persoon.

3. Kennisoverdracht met tools

Ieder boek voor je bedrijf is op een bepaalde manier een vorm van kennisoverdracht. Toch benoem ik deze vorm even apart. Als voorbeeld het boek van Monique van der Klooster,Wie ben jij?’ Een boek dat lezers helpt bij het zichzelf beter leren kennen maar daarnaast ook een handleiding is voor een speciale analysemethode die therapeuten in kunnen zetten in hun praktijk. Ze geeft in haar boek de tools hiervoor.

4. Eigen ervaring(en) vertalen in een methode

Goh, dat klinkt wel heel zakelijk, maar is enorm krachtig voor lezers. Het boek ‘Survivalgids voor weduwen’ van Marrit van Exel is hier een voorbeeld van. Zij heeft in korte tijd haar man én haar dochter verloren, maar staat – door op een bepaalde manier hiermee om te gaan – heel positief in het leven. Die manier, de stappen die zij zette, heeft ze vertaalt in een methode die bruikbaar is voor weduwe en weduwnaars die op zoek zijn naar een manier hun verlies te kunnen verwerken. Judith Deegens is op dit moment aan het werken aan een boek, speciaal geschreven voor leidinggevenden die zich afvragen of ‘dit’ het nu is. Hierbij gebruikt ze haar eigen ervaringen en vertaalt ze de stappen die zij zette in opdrachten die lezers kunnen doen met het bijbehorende werkboek.

5. Cursus- of studieboek

Anne Raaymakers schreef Vind ik leuk!. Een boek voor ondernemers die zich Facebook eigen willen maken. Hoe zet je het in voor je bedrijf? Een boek waarin Facebook wordt ontleed en de ondernemer stap voor stap zijn Facebookstrategie kan oppakken. Een ander voorbeeld is nog een boek van Monique van der Klooster: Welcome back: een boek dat hoort bij de scholing Regressie- en reïncarnatietherapie. Een scholing die zij geeft aan hypnotherapeuten. Ook heel praktisch geschreven.

6. Bundeling van blogs en columns

Jacobien de Haan schreef voor de krant elke week een column vanaf het moment dat zij getroffen werd door borstkanker. Deze columns zijn gebundeld in het boek De hemel kan wachten. Ze schreef over leven met een dodelijke ziekte en toch gelukkig zijn. Jacobien is lifecoach. Ergens kun je dit ook onder het verslag onderbrengen, maar omdat de opbouw wel heel anders is, benoem ik het apart. Wellicht blog jij regelmatig? Dan kan dit dus ook een idee zijn voor jou. Nu kun je zeggen: hoezo schrijfcoaching hierbij? Blogs en columns die samen in een boek worden gebundeld, lezen toch anders – omdat ze in een boek staan. Het is dus goed om alle teksten opnieuw na te lopen, na te denken over de volgorde en te sparren over inhoudelijke zaken die je tegenkomt en die je toch anders wil verwoorden bijvoorbeeld.

7. Historische verslaglegging

Ikzelf schreef twee historische verslagleggingen. Een over de kunstenaar Teun Gijssen, wiens werk, verschijning en levenswijze op veel mensen indruk heeft gemaakt. Een inspirerende man voor velen. Een boek geschreven in opdracht van twee kunsthandelaars en een museumhouder: ‘100 pagina’s Teun Gijssen’. Ik schreef het, maar het is een boek voor hun business geweest. De andere historische verslaglegging is niet openbaar verschenen omdat er geheimen in staan. Het is de geschiedenis van een bestaande herensociëteit waar nationaal en internationaal zeer bekende ondernemers deel van uitmaakten (en sommigen nog). De sociëteit wordt gevormd door ondernemers met grote invloed en andere belangrijke figuren. Met de historische verslaglegging zetten zij de sociëteit voor hun leden en toekomstige leden op de kaart.

Dit zijn 7 manieren waarop je je boek kunt schrijven. Alle auteurs die ik hier noemde heb ik bij hun schrijven gecoacht, op de door hun gewenste manier. Inmiddels heb ik hier een hele fijne werkwijze in gevonden en ben ik mijn uitgeverij gestart, om je zoveel mogelijk te ontlasten bij alle andere zaken die bij het schrijven en lanceren van je boek komen kijken: Uitgeverij Boek van Betekenis. Ik help jou dus ook graag bij het schrijven van je boek.

Op 1 juni start ik met het coachen van een nieuwe groep deelnemers. Maar alleen met mij (dus 1 op 1) kan ook. Check voor meer informatie Schrijfcoachng bij je boek – Boek van Betekenis.

Heb je vragen over dit blog? Neem dan zeker contact op of stel ze in een reactie onder dit blog. Lieve groet en ik heb er zin in!

 

Marianne

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoek blogs op categorie

Delen met:

Mariannes Mail: bloedeerlijk over ondernemen en het leven, over marketing en over schrijven. Ontvangen? Schrijf je dan meteen in:

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld:

Voor meer inspiratie volg je mij op: