SEO, Google en online zichtbaarheid

SEO, Google en je online zichtbaarheid

SEO, Google en je online zichtbaarheid: het staat allemaal met elkaar in verband. Maar hoe dan? Voor dit blog interviewde ik Robin Boom van Online Roots in Eindhoven. Marketingspecialist pur sang. Robin werkt dagelijks aan grote en interessant projecten, waarbij hij onder andere mij inschakelt als het over tekst gaat. Onze samenwerking startte met de teksten voor de nieuwe (VVV-)website voor www.visitgeldropmierlo.nl Ik had al vrij snel door dat Robin veel weet, en ook over SEO: Search Engine Optimalization. Bij hem moest ik zijn.  

SEO is onderdeel van je online zichtbaarheidsstrategie

Wanneer jij je verdiept in het bloggen voor je bedrijf en het schrijven van de teksten voor je website, dan heb je hier ook van gehoord. SEO. Ook wel zoekmachineoptimalisatie genoemd. SEO is van belang om mee te nemen in je online zichtbaarheidsstrategie. Hoe beter jij die SEO voor elkaar hebt, hoe meer Google jou helpt vindbaar te zijn (en dus zichtbaar!) voor de mensen die jij graag met jouw bedrijf wil helpen. Met andere woorden: hoe hoger jij in de zoekresultaten van Google komt. Want de zoekmachine van Google snapt jou helemaal en ziet ook dat jij op alle manieren effort stopt in jouw plekje op het web.
En dat is waar het bij SEO om gaat: de zoekmachine moet je kunnen begrijpen en kunnen zien hoe enorm jij je best doet om relevant te zijn.

(Voor de duidelijkheid; het gaat hier niet over advertenties, maar over zichtbaarheid zonder te adverteren.)

Het resultaat van goed SEO, eenvoudig uitgelegd

Google bouwt de pagina met zoekresultaten niet zomaar op. Het doel van de zoekmachine is de zoekende klant het best mogelijke antwoord voorschotelen op de vraag die hij intikt, of de beste informatie over het onderwerp dat wordt opgevraagd. De beste antwoorden/informatie geeft Google als eerste: die worden dus ook als eerste zichtbaar  Dat is dus het resultaat van goed SEO, je komt hoger in de zoekresultaten te staan en bent dus eerder zichtbaar voor je publiek.

Hoe beoordeelt Google jouw website en pagina’s?

Om te bepalen of jij de beste informatie geeft, kijkt Google niet alleen naar de inhoud. Google kijkt naar meer. Jouw informatie kan nog zo goed zijn, maar als je website traag is en verouderd, dan heb je enorm pech.
Als Robin aan de slag gaat met websites voor klanten, dan zet hij SEO uiteen in een driehoek. Een driehoek die bestaat uit 3 punten, die alle drie even belangrijk zijn. En die SEO-driehoek, dat is ook hoe Google je website bekijkt en beoordeelt.

SEO op basis van techniek
SEO op basis van content
SEO op basis van autoriteit

Ik leg ze hieronder aan je uit:

SEO op basis van techniek

De techniek gaat bijvoorbeeld over de laadsnelheid van de website en hoe mobielvriendelijk die is. Hoe sneller de website laadt, hoe blijer Google (en jouw bezoeker) is. Als het langer duurt voor een website laadt, dan gaan veel mensen alweer door: ze hebben geen tijd om te wachten. Dat wil je natuurlijk niet. Google ziet dit als minpunten.
Is jouw website op de mobiel top in orde, dan is Google (en je bezoeker ook) blij. Moet de bezoeker eerst zijn leesbril pakken en vervolgens jouw website van links naar rechts over het scherm slepen om de zinnen te kunnen lezen, dan heb je als het ware weer minpunten gescoord.

Voor de meeste ondernemers is het lastig om die techniek zelf te regelen en is het dus slim om dat met de webbouwer samen te doen. Je kunt wel al zelf testen hoe het met de laadsnelheid van je website staat, door Page Speed Insights op te starten. Deze tool is van Google zelf. Je ziet dan hoe je website het doet op laptop of mobiel en het programma geeft je ook precies aan wat er moet gebeuren om het op te lossen. Het moment dat je daarmee aan de slag gaat, en je met je webbouwer dit gaat verbeteren, zul je zien dat je website meer ‘punten’ zal scoren bij Google en dus beter zichtbaar wordt.

SEO op basis van content

Hoe richt je de content van je website in rekening houdend met SEO? Als voorbeeld een pagina van de website van Online Roots zelf. De pagina is geoptimaliseerd op de zoekterm ‘Interim Online Marketeer’.

Wanneer je gevonden wil worden als ‘interim-online-marketeer, dan zorg je dat het als eerste in de PAGETITLE staat. Google scant je pagina van boven naar beneden.
Als eerste checkt de robot van Google namelijk wat in Page Title staat.
Op de betreffende pagina staat die term bovenaan.
Daarna kijkt de zoekmachine naar de terminologie in de URL (het webadres van de pagina).
Wanneer je dan dezelfde term in de H1 van je pagina, de H2 en vervolgens ook een paar keer in de tekst gebruikt, begrijpt Google waar de content over gaat en waar die het dus bij kan rangschikken.

Blijf erop letten dat wat je schrijft wel interessante authentieke en relevante content is, die past bij jouw mensen, jouw verhaal en bij wie jij bent. Hou dat leidend in je blogs. Nog even kort waarom: je wil natuurlijk graag dat de mensen die het lezen ook interessant vinden en helemaal uitlezen. Je wil dat ze gaan toepassen wat je schrijft en contact met je opnemen. Laat dat de basis zijn als je schrijft. Kijk daarna pas naar het plaatsen van die termen.

Zoekwoordenonderzoek

Een zoekwoordenonderzoek kan je helpen om te ontdekken waar nu regelmatig naar gezocht wordt, als het over jouw vakgebied en expertise gaat. Waar zoeken jouw mensen op, waarbij jij eigenlijk wel heel graag bovenaan zou willen eindigen in Google? Dus welke woorden en zinnen tikken zij in?
De zoekwoordenplanner van Google zelf is een handige tool. Hiervoor moet je wel een Adwords account aanmaken. Adwords gebruik je om een advertentie aan te maken. Dat is (misschien) niet wat je wil. Om bij de tool te komen, maak je wel zo’n account aan, en volg je de stappen tot je bij de tool komt.

Binnen de zoekwoordentool kun je zien hoe vaak binnen een bepaalde periode op de term die je ingeeft is gezocht. Of in een bepaalde omgeving. Zo weet je of die hot is of niet. Is ie hot, dan kan een advertentie overigens slim zijn. Ook geeft de tool suggesties aan je, dus zoekwoorden die verwant zijn aan die jij aangeeft, en die ook regelmatig worden gebruikt.

Nu moet je een ding in de gaten hebben. Als je techniek niet in orde is, en je content wel optimaal, kan het dus toch betekenen dat je ergens op pagina 10 van de zoekresultaten komt te staan. Het is dus van belang dat beide hoeken in orde zijn.
Net als de volgende hoek, die weer net zo belangrijk is.

SEO op basis van autoriteit

Autoriteit heeft te maken met hoe goed jij jouw website als een olievlek over het internet verspreidt.

Social media

Hierbij speelt social media een rol: wat doe je met social media? Wat je wil, is dat de mensen die je volgen naar je website gaan. Hoe meer mensen daar komen, hoe belangrijker je website wordt voor Google. Want daar komen gewoon meer bezoekers op. Google denkt dan: veel bezoekers? Die website is relevant!
Je kunt op je website wel fantastisch mooie blogs schrijven, maar als je er niet voor zorgt dat er ook mensen naartoe gaan, dan hebben die blogs weinig zin, omdat het nu eenmaal langer duurt voor Google ze indexeert. Probeer je blog dus te verwerken in een socialmediapost op zo’n manier dat de mensen graag het hele blog willen lezen op je website.

Moet je dan overal aanwezig zijn? Hier heb ik een eigen mening over, die je kunt lezen in ‘Social media: elke dag overal aanwezig zijn?’ In het kort zegt ook Robin dat het slim is om eerst een kanaal te kiezen waar je op een fijne manier aanwezig bent en waar je publiek zit. Loopt dit kanaal lekker, bouw dan aan een volgend kanaal. Ook in verband met je tijd en je energie: zorg dat dat ene kanaal het goed doet, dan kun je later altijd nog andere kanalen mee gaan nemen in je strategie.

Link Building

Ook link building speelt een rol als het gaat om de autoriteit van je website. Door link building komen websites met elkaar in verband te staan. Een voorbeeld van link building is dat ik in dit blog de website noem van Robin, die ik heb geïnterviewd: Online Roots, waaronder ik dus ook de link naar zijn website plaats. Robin noemt mij en mijn website ook op zijn website, omdat ik dit blog schreef om het interview en zijn kennis te delen.
Google ziet dat en denkt: hee jouw website staat in verbinding met andere websites. Dan zal die website vast relevant zijn. Wat van belang hierbij is, is dat de websites wederzijds linken met elkaar. Hoe meer links, hoe relevanter jij wordt, volgens Google.

Doorpakken op je online zichtbaarheid: neem SEO serieus

Wanneer jij serieus door wil pakken met je online zichtbaarheid en je blog, neem SEO mee in je online zichtbaarheidsstrategie. Neem de hele SEO-driehoek mee. Werk je consistent op deze manier aan je website en je teksten? Dan zal Google je daarvoor zeker gaan belonen: je zult uiteindelijk beter zichtbaar zijn.

Met dank aan Robin Boom.

Vragen of opmerkingen naar aanleiding van dit blog? Stel ze gerust hieronder in de opmerkingen.

Wil jij een dag full focus aan de slag en onderzoeken welke content jij als beste kunt inzetten om meer en beter zichtbaar te worden met je bedrijf? Check hier of de VIP-sessie Contentstrategie past bij jou.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoek blogs op categorie

Delen met:

Gratis e-book om je creativiteit te boosten

gratis e-book marianne canters schrijfcoach blogexpert
Elke week (schrijf)inzichten en (ondernemers)inspiratie ontvangen? Schrijf je dan in voor Mariannes Mail

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld: 

Privacybeleid

 

Voor meer inspiratie volg je mij op: