Social media: elke dag overal aanwezig zijn

Social media: wel of niet elke dag overal aanwezig zijn?

Grappig. De meningen van specialisten lopen uiteen. Het meest logische is elke dag overal aanwezig zijn misschien. Want jouw klanten zijn tegenwoordig wel dagelijks op alle socialmediakanalen aanwezig. Waarbij de een meer op LinkedIn misschien en de andere op Facebook – maar over het algemeen zijn ze over alle kanalen wel verdeeld. Of toch niet?

Alleen daar waar je klanten zijn is toch al goed?

Je moet daar zijn waar vooral jouw klanten zijn, roept een andere specialist. En die zijn óf vooral op Facebook, óf vooral op TicToc óf vooral op YouTube óf … Ook dat kan waar zijn. Hoe gerichter jij in kaart hebt wie jij wil helpen met je bedrijf, hoe beter je weet waar je aanwezig moet zijn met jouw berichten. En als blijkt dat ze toch overal aanwezig zijn …

Elke dag. Zeker wel … of …

Je moet ook elke dag een bericht plaatsen op je socialmediakanaal (-kanalen). Want als je dat niet doet, dan raak je in de vergetelheid. Mensen raken je kwijt en ontdekken zomaar iemand anders waar ze op aanhaken. Dus elke dag. En in het weekend, én in de vakanties want juist dan zijn ze nóg meer online. Elke dag dus. Het kan zijn dat het zweet je al uitbreekt nu.

Je hoeft je echter niet druk te maken over hoe je dat in godsnaam allemaal regelt naast je dagelijkse werkzaamheden: er zijn allerlei planningstools. Het is dus gewoon in te plannen en het loopt terwijl jij leuke dingen doet. En je kunt berichten ook doorplaatsen – of uhm – beter om dat toch niet te doen? Ook hier worden verschillende adviezen gegeven door specialisten op dit gebied.
Terug naar elke dag. Is dat verplicht? Zeker niet. Ik ben er ook wel eens een dag niet. En als ik er dan weer ben, lijken de mensen soms zelfs extra enthousiast te zijn …

Versla het algoritme …!

En dan dat algoritme. Dat vraagt ook van alles van je: om bereik te hebben op Instagram – zonder ervoor te betalen – moet je je bericht posten, zo’n 5 andere berichten liken en dan pas ben je klaar. Toch? Artikelen die spreken over het verslaan van algoritmes worden gretig gelezen door een grote groep zelfstandig ondernemers onder ons. Waarbij de druk wordt opgevoerd.

Weet je: er zit allemaal waarheid in. En het kan allemaal werken. Als schrijfcoach voor ondernemers die graag zelf hun teksten willen schrijven, is geef ik ook advies: doe vooral wat goed voelt. Voel jij je goed op een speciaal kanaal: geef daar dan je aandacht aan. Zorg dat je daar aanwezig bent, en van daaruit relaties opbouwt.

Mijn advies

Gezien het feit dat jouw klanten vaak op een bepaalde manier lijken op jou, kun je er best van uitgaan dat zij ook op dat kanaal aanwezig zijn, dat jij zelf zo leuk vindt. Bouw daar je aanwezigheid uit. Wanneer je dingen op social media gaat doen die niet goed voelen, maar omdat ze moeten, dan merken je mensen dit ook. Je commitment is minder, je gaat worstelen en daardoor gaat de lol (die social media je zeker geven kan) ervan af. Je krijgt steeds minder zin om aanwezig te zijn. En ten slotte doe je er nog weinig of niets.

Heb je een dag geen idee wat je posten kunt? Post dan niets, in plaats van iets wat verder niets zegt. Wees niet aanwezig omdat het moet. Wees aanwezig omdat je het wíl.

Uitbesteden?

Uitbesteden kan. Er zijn veel ondernemers die dat doen en die daar blij van worden. Als je het gaat uitbesteden, dan neem mee in je plan dat het zich ook op een bepaalde manier weer terug gaat verdienen. Zorg dat je er een duidelijke doelstelling voor geformuleerd hebt. En het meest belangrijke is dat jouw energie in alles wordt gepakt moet worden.

Laatste tip

Behalve mijn advies, geef ik ook nog graag een tip. Zorg dat je committed bent, op het kanaal of de kanalen die je kiest. Show up en be of service: dat is waar het in marketing en je social media om gaat. Daar ligt de kracht. Vanuit jouw energie en wat jij bijdragen wil, wat past bij die mensen voor wie jij het doet. Laat dat je focus zijn en strategie. Leer daarvan.

Social media is geen vaststaande magische formule. Er is geen formule waarvan je kunt zeggen; op deze manier doe je het altijd goed. Het heeft wel een achtergrond: de mediakanalen willen graag hun mensen laten zien wat het beste bij hun profielen past. Hoe beter jij je mensen kent en weet hoe jij ‘of service’ kunt zijn, hoe beter jij bij hun profielen past. En hoe beter je jij met je berichten aansluit op hen. Waardoor het aanwezig zijn zelfs leuker wordt: waar je dan ook bent.

Ik ben benieuwd: hoe pak jij je social media aan?
Lieve groet, Marianne

Meer lezen over social media?
Online zichtbaarheid. Hoe persoonlijk moet je zijn?
Wat moet je niet doen in berichten op social of in je blogs?
Social media? Je wordt er moedeloos van …

 

 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoek blogs op categorie

Delen met:

Gratis e-book om je creativiteit te boosten

gratis e-book marianne canters schrijfcoach blogexpert
Elke week (schrijf)inzichten en (ondernemers)inspiratie ontvangen? Schrijf je dan in voor Mariannes Mail

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld: 

Privacybeleid

 

Voor meer inspiratie volg je mij op: