Socialmedia- en blogideeën voor de herfst

Social media & blog-ideeën voor de herfstperiode: hoe pak je dat aan?

De herfst komt eraan. En dat biedt weer hele mooie invalshoeken voor je blogs en je social media. Op verschillende manieren. In dit blog neem ik je mee in mijn brein, en laat ik je zien hoe ik een onderwerp als ‘herfst’ benader om hiervan uiteindelijk posts te maken, of geïnspireerde blogs te schrijven. Daarnaast geef ik je meteen ideeën voor wat jij kunt doen.

Het onderwerp ‘herfst’ is super breed natuurlijk. En voor iedere ondernemer wel inzetbaar. Maar hoe kom je nu op ideeën voor blogs en berichten die dan zouden kunnen passen bij jou en bij de mensen voor wie jij schrijft?

2 manieren om een onderwerp te benaderen

Ik benader een onderwerp altijd op 2 manieren:

  1. Persoonlijk
  2. Werkgerelateerd.

Persoonlijk bekeken

Zoals je weet zijn je mensen, dus je volgers, klanten en toekomstige klanten, altijd nieuwsgierig naar wat er behind de scenes bij jou gebeurt. Wat je leuk vindt, wat je lekker vindt, waar je van houdt en ook waar je van baalt. Dat maakt je mens. Het geeft ze meer beeld van wie je bent, behalve die ondernemer. Dat is waarom ik ieder onderwerp ook persoonlijk bekijk. Ik vraag je dan dus af: Wat heb ik ermee? Wat vind ik ervan? Wat doet het met mij?
Ik geef je 3 ideeën die ik nu meteen krijg voor mijzelf en brainstorm dus ook meteen even door over wat jij ermee zou kunnen.

  1. Je werkplek/je huis. Hoe pas jij je werkplek aan, aan de herfst? Vooral een mooi idee voor de thuiswerkers onder ons – zoals ik. Breid dit uit door ook te laten zien hoe je de herfst doorvoert in je huis bijvoorbeeld. Het heeft niet direct met je werk te maken, maar dat maakt niet uit. Je mensen vinden dit leuk. Een mooi idee om met foto’s in een post naar voren te laten komen.
  2. Als het over eten gaat, zijn de meeste posts op social media wel erg populair. Dat wil zeggen dat mensen dit altijd leuk vinden om te zien en snel op de like-knop drukken. Denk in dit geval dus aan herfstgerechten die jij lekker vindt. Pompoensoep, appeltaart, hersft-thee, speciale port of ander eten en drinken dat voor jou echt bij de herfst hoort. Laat dat zien in beeld en schrijf er iets leuks bij.
  3. Vertel waarom je de herfst zo fantastisch vindt of juist zo verschrikkelijk. Denk aan de gekleurde bladeren aan de bomen in het bos als je wandelt, en dat je dat zo mooi vindt. Of aan de omslag van het weer, van lekker warm naar koud. Wat je misschien niet leuk vindt. De dagen worden korter. Ook niet leuk. Of juist wel want je houdt van haardvuur en kaarsen.
    Ga zo maar door. Allemaal leuk voor socialmediaberichten.

 

Werkgerelateerd

Als tweede bekijk ik het onderwerp (herfst in dit geval) zakelijk. Ik ga kijken wat ik kan met de herfst wanneer ik het op mijn werk en expertise betrek.

Als je styliste bent, kook of wandelcoach, passen de bovenstaande voorbeelden die ik bij 1 gaf, natuurlijk ook al prima: zo’n onderwerp leent zich goed. Denk aan een blog met 10 tips voor een prachtige herfstgarderobe of een herfsthuis, een overzicht van de mooiste herfstbossen om in te wandelen en een recept voor pompoencake o.i.d. Een blog is zo geschreven.
Past dit niet bij jou, dan kun je de herfst ook relateren aan wat je doet.

Je kunt in je werk een parallel trekken met bijvoorbeeld het veranderen van de kleuren, de stemming van de mensen, de blaadjes die van de bomen vallen. Onderzoek eens waarom dat steeds zo op dezelfde wijze gebeurt, elk jaar weer opnieuw. Misschien kun je iets met de uitleg. Ik kan me voorstellen dat er zich in een boom een heel proces afspeelt, dat je kunt vergelijken met werkprocessen bij jou.

Zo zorgt de herfst er bij mij voor dat ik dit blog kan schrijven, met contentideeën voor jou.
Ben je een masseur, kan je bijvoorbeeld aangeven dat de herfst ervoor kan zorgen dat je je wat somberder gaat voelen, en dat een massage zorgt dat je gewoon weer wat lekkerder in je vel komt te zitten.
Geef je typeles, dan kun je iets zeggen over het feit dat die letters op het qwerty-toetsenbord zo lekker bij elkaar liggen en hoe je dan je vingers zet.

Een manier om een onderwerp aan te vliegen is dus door 2 invalshoeken te kiezen. Een die te maken heeft met jou persoonlijk en een die te maken heeft met je expertise en het werk dat je doet. Van daaruit kun je brainstormen over de verschillende onderwerpen die je kunt inzetten voor je blogs of socialmediaposts. Voor de herfst heb ik je alvast geholpen met dit blog.

Ben je geïnspireerd geraakt en heb je een blog geschreven naar aanleiding van de herfst? Deel de link in een reactie gewoon onder dit blog! Leuk, want zo kunnen we elkaar verder inspireren.

Lieve groet, Marianne

PS: heb je jouw plek al geclaimd in de Gratis Online Workshop ‘Aantrekkelijk voor nieuwe klanten?’
Als dat niet is: doe dat dan nu. Het wordt grandioos. Ik geef je alles, maar dan ook alles om jouw aantrekkingskracht naar de top te laten stijgen.
Ja, ik doe mee!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoek blogs op categorie

Delen met:

Gratis e-book om je creativiteit te boosten

gratis e-book marianne canters schrijfcoach blogexpert
Elke week (schrijf)inzichten en (ondernemers)inspiratie ontvangen? Schrijf je dan in voor Mariannes Mail

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld: 

Privacybeleid

 

Voor meer inspiratie volg je mij op: