Social media? Je wordt er moedeloos van …

Social media voor je bedrijf? Om moedeloos van te worden!

Social media is in deze online tijd onmisbaar. Tenminste, als je op zoek bent naar nieuwe groei voor je bedrijf. Nieuwe klanten. Meer klanten. Dit is wat je overal terugleest en wat je om je heen hoort. Social media? Jazeker, het moet!
Dit blog is voor iedereen die zich afvraagt hoe je kunt zorgen dat de social media dan ook iets voor je gaat doen. Het kost al zoveel tijd, en als je dan een keer iets plaatst, dan valt het nauwelijks op. Als precies dat je tegenhoudt, lees dan meteen door.

Vroeger en nu

Voorheen was netwerken prima: mond-tot-mondreclame, folders, beurzen. Het was allemaal ‘genoeg’. Alleen: je nieuwe klanten zijn niet meer zoals vroeger. Ze zijn tegenwoordig gemiddeld maar liefst bijna 5 uur per dag online. En ja, ook die directeur, de inkoper en de assistente van de inkoper brengen tijd op social media door.
Eigenlijk is het dus logisch dat jij daar met jouw bedrijf ook moet zijn. Of anders gezegd: het is een  gemiste kans als je jezelf niet laat zien.

Steeds meer ondernemers willen dat ook, doen dat ook, maar makkelijk vinden ze het niet. Logisch. Het is druk op social media, laat ik dat even benadrukken. Miljoenen mensen en ondernemers zenden miljoenen berichten. Hoe val jij daartussen dan nog op?

Hoe moet het dan echt met die social media?

Je leest verschillende adviezen. Je volgt de experts. Zij vertellen dat het van belang is om bewust berichten te plaatsen die ervoor zorgen dat je werkelijk opvalt tussen ‘de rest’. Een bepaalde stijl, een eigen huiskleur, speciale foto’s: het kan allemaal interessant zijn om de aandacht te vragen voor jouw bericht. Met al die tips ga je aan de slag. En soms krijg je redelijk veel reacties, maar zeker niet altijd. Je begint er moe van te worden en denkt er inmiddels over om het maar te laten gaan.

STOP.
Niet doen.
Wanneer je zorgt dat jouw socialmediaberichten voldoen aan de volgende kenmerken, dan ga je het zelfs nog leuk vinden ook. Jij gaat er namelijk voor zorgen dat jouw social media leuk is! 
Print dit blog uit en werk de kenmerken voor jezelf op papier uit, want met dit blog maak je een geheel eigen strategie die voor jou gaat werken. Dat durf ik gerust te stellen.

Social media hoe dan wel marianne canters specialist

Jouw social media is leuk, daar zorg je voor!

Jouw social media is leuk om te volgen én is leuk om mee bezig te zijn als je de volgende 2 kenmerken steeds toe blijft passen.

  1. Zorg dat de inhoud van je berichten past bij de mensen voor wie je die berichten maakt.
    Veel ondernemers plaatsen omdat ze moeten plaatsen. Ze maken dus berichten om maar iets te melden. Vaak is dat gewoon vertellen wat ze te koop hebben. Dat, lieve lezer, is vooral zenden.
    Wanneer jij op wil vallen tussen de andere bedrijven is het van belang berichten te plaatsen die passen bij de mensen die jij graag in jouw winkel, jouw kantoor of praktijk wil ontvangen. De mensen aan wie jij het liefste je diensten verkoopt. Dat zijn jouw ideale klanten. Het is de bedoeling deze mensen blij te maken. Nu al. Op je social media en niet pas wanneer ze bij je zijn. Jouw mensen zijn blij wanneer zij berichten zien die werkelijk van waarde zijn voor hun, die het verschil maken. Die ze alvast even vooruit helpen. Die ze aan het denken zetten.
    Berichten waardoor ze weten dat jij berijpt wat hen bezighoudt. Je mensen voelen zich dan begrepen door jou.

 

  1. Stand out from the crowd!
    Zorg dat je het anders doet dan alle anderen, en dan in ieder geval de anderen in jouw markt. Sommige ondernemers doen dat door de prachtigste foto’s te laten maken van zichzelf. Anderen houden een speciaal ritme aan waardoor mensen weten wanneer ze wat kunnen verwachten.
    Waarop kun jij je dan onderscheiden? Ik begrijp je vraag en daarom werk ik dit tweede kenmerk verder voor je uit.

 

Hoe zorg je ervoor dat je je werkelijk onderscheidt? Ik geef je 4 tips.

TIP 1: unieke kernboodschap

De allereerste tip gaat over je boodschap. Een kernboodschap noem ik het even. Mijn kernboodschap heeft te maken met de kracht van schrijven. Schrijven geeft groei. In mijn social media zie je terug dat ik het vaak heb over buiten je comfort zones gaan, omdat daar groei te vinden is. Het schrijven van je blogs en je socialmediaberichten is een tool die je helpt je comfort zones te doorbreken. Waardoor je je expertise met steeds meer zelfvertrouwen laat zien. Dat is dus weer waar de kracht van schrijven terugkomt. Ik koppel schrijven dus aan groei en kracht.
Er zijn heel veel andere ondernemers die min of meer hetzelfde doen als ik, maar niemand heeft diezelfde unieke kernboodschap.
Onderzoek eens welke kernboodschap jij naar buiten kunt brengen, waar jouw mensen blij van worden en die anderen in jouw markt niet hebben.

TIP 2: Wees jezelf

De tweede manier om jezelf te onderscheiden van de anderen is jezelf zijn en dat laten zien. Niet fake, maar echt. Jij bent als mens uniek. Niemand is jou. Wees daarbij dus ook echt puur jezelf. Kies ‘onderwerpen’ van jezelf die je meeneemt in je social media. Weer even een voorbeeld van mij om dit uit te leggen.
Ik laat op mijn social media bijvoorbeeld zien dat ik moeder ben, dat ik tijd met vrienden en familie belangrijk vind en ook dat ik trots ben dat ik ouder word. Ik vind dat fijn om te laten zien omdat ik ook daarmee mensen wil inspireren; zijn wie je bent met de leeftijd die daarbij hoort, zonder je daarvoor te schamen of dat erg te vinden (helaas is dat bij veel mensen wel het geval). Laat jezelf zien. Je loopt ook niet door de stad met een logo voor je hoofd, wel?

Jezelf laten zien zoals is je bent, is best spannend, want je stelt je kwetsbaar op. Maar dat is juist waar de mensen voor wie jij het doet respect voor hebben. Dus zet die stap buiten je comfort zone. En zoals ik net aangaf: je hoeft niet alles te laten zien van jou. Kies onderwerpen uit jouw leven die die jij zelf fijn of interessant vindt om te laten zien en die aan kunnen haken op jouw mensen. Ben jij fysiotherapeut en een enorme liefhebber van de blokfluit, dan mag je gerust laten zien dat blokfluit spelen een deel van jouw leven is. Dat je houdt van het geluid, de muziek. Dat is wat jouw kenmerkt en dus uniek maakt. En ja, je toekomstige klanten vinden dat echt interessant.
Denk eens na: welke onderwerpen uit je leven zou je kunnen gebruiken om jezelf te onderscheiden? Werk je de weekenden in je moestuin? Dan mag je dat gerust laten zien. Ook als je boekhouder bent. En weet je een link te leggen naar je bedrijf? Dan is dat helemaal goed. (Een zak wortels uit de supermarkt of uit je moestuin: wat is het prijsverschil?)

TIP 3: Kies de socialmediakanalen die passen bij jou

Kies socialmediakanalen die bij je passen, die je leuk vindt en wees niet overal ‘omdat het moet’. Alles wat je aandacht geeft, groeit. Versnipperde aandacht kan juist remmen.
Overal berichten willen plaatsen is veel en daardoor is de kans ook nog eens groot dat je het misschien niet eens blijft doen. Heb je een goed gevoel bij één kanaal, dan begin met dat kanaal. Als jij die in de vingers hebt, kun je altijd nog uitbreiden.

Dit was ook de boodschap van de verschillende topondernemers die op het podium stonden bij het Social Media Congres waar ik een aantal weken terug was. Past Instagram bij jou? Pak dat op. Facebook? Prima. YouTube? Doen. Stuk TV werd een succes omdat Giel (de bedenker van het programma) zich op YouTube richtte. Alleen maar daar, pas later kwam de rest. RUMAG startte op Facebook en bouwde daar aan zijn succes.
Welk kanaal je ook kiest: alle blogs die je schrijft, geven input voor de verschillende kanalen. Een blog kan bijvoorbeeld een video zijn op YouTube, een podcast, maar kan ook inhoud geven voor meerdere berichten op Facebook of Instagram.
Denk dus een bewust na over welk kanaal jij het prettigst vindt en het beste kent. En zijn ze dat wel allemaal, ook helemaal goed natuurlijk. Als je er maar met aandacht bent.

TIP 4: Wees sociaal

Wees sociaal. Het heet niet voor niets Social Media. Dus reageert iemand op jouw bericht? Dan reageer je terug. Net zoals je dat zou doen op straat. Wil jij reageren op een bericht van iemand anders, doe dat dan ook. En ook hier geldt: reageer niet om zomaar iets te zeggen, maar vanuit je gevoel, dus met inhoud. Dat is hoe je relaties opbouwt met de mensen die er voor jou toe doen. Wees oprecht geïnteresseerd. Reageer niet omdat je van mij hoort dat je moet reageren of omdat dat iets zou doen voor je bereik. Ga de conversatie aan zoals je dat zou doen met de mensen in real life om je heen. Stel een vraag en kijk goed naar de antwoorden, reageer. Zo bouw je een band op met de mensen die er voor jou toe doen.

Pffff dat kost toch ook weer tijd?

Ja dat klopt. Ik zal écht niet zeggen dat het je geen tijd kost.
Ik zie het liever als investeren. Het is het investeren van tijd. Het is netwerken. Werken aan je marketing. Dat is wat altijd al zorgde voor groei, voor nieuwe klanten in jouw bedrijf en voor deelnemers aan je workshop. Met internet en social media heeft dit netwerken een extra dimensie gekregen: want dat is waar jouw mensen bijna 5(!) uur per dag te vinden zijn!

Maar ik wil gewoon verkopen Marianne, dat is toch waar het over gaat?

Keiharde sales, ik zie het vaak. Ondernemers die alleen maar berichten plaatsen over wat ze te koop hebben. Doe dat niet!
Ik leg even uit waarom niet.
Mensen zitten niet op social omdat ze zin hebben om even te gaan shoppen. Ze zijn daar voor hun fun, hun ontspanning en vinden het leuk om dingen te lezen en te zien waardoor ze geïnspireerd worden en blij. Dat is waar jij waarde gaat leveren met jouw bedrijf.
En natuurlijk kun je echt wel vertellen wat je te koop hebt. Maar op social media gaat het vooral om sociaal zijn, en het leren kennen van de mensen die op die kanalen zitten. Wanneer je mensen je leren kennen, en steeds blij worden van wat jij deelt en wat je doet, dan kun je ze ook wijzen op dat product of die dienst die jij verkoopt. Laat daar een mooie balans in zijn, waarbij het sociale waardevolle aspect het meeste gewicht krijgt. En dat is wanneer de mensen het leuk gaan vinden om van jóu te kopen. Ze gunnen het jou.

Wanneer je deze 4 tips uitwerkt voor jou en steeds de kenmerken in de gaten houdt als jij berichten op social media plaatst, dan voel je dat het anders wordt en dat het ook nog eens leuker wordt.
En ja, na verloop van tijd zul je echt ontdekken dat de social media ook gaat werken voor jou. Laat je me dan even weten hoe het gaat?

Online cursus Bloggen & Social Media

In deze cursus vertel ik je nog veel meer over het online zichtbaar zijn met je bedrijf. En hoe je ervoor zorgt dat je blogs en social media je helpen groeien. Een jaar lang loop ik online met je mee om je hierin te begeleiden, zodat je échte stappen gaat zetten. Op 1 november start ik met een nieuwe groep ondernemers en jij kunt dus ook nog meedoen.
Interesse? Meer informatie over het online expertprogramma Bloggen & Social Media lees je hier.

En wat je nu al kunt doen? De tips uitwerken voor jezelf. Bedenken hoe je ze toe kunt passen.
Heb je vragen hierover? Stel ze gerust. Ik help je echt heel graag.

Liefs, Marianne 

6 Reacties

  1. Natasja der Kinderen

    Wauw Marianne, hoe treffend en herkenbaar geschreven.
    Ik volg al je online expert programma Bloggen & Social Media en ben hier laaiend enthousiast over. Ik heb hier al zoveel van geleerd. En het is inderdaad heel erg leuk om te bloggen over persoonlijke ervaringen en dit actief te delen op Social Media. Krijg ook altijd positieve reacties van mijn volgers.
    Je stukje over een unieke kernboodschap heeft me getriggerd. Ik dacht dat ik die al had. Maar ik ben er nu achter gekomen dat het nóg specifieker kan waardoor ik me écht onderscheid van de rest. Zelfs wereldwijd!
    Dank je wel voor deze opsteker. En dank je wel voor al je tips en inspiratie tot nu toe tijdens de blog cursus. Echt super!

    Antwoord
    • Tekstgericht, Marianne Canters

      Wat een lieve en mooie reactie, dank je wel Natasja! Fijn dat je zo enthousiast bent en ik ben heel benieuwd naar hoe jouw boodschap nóg specifieker wordt! Tot snel, Marianne

      Antwoord
  2. Linda

    Inderdaad Marianne, moedeloos is het goede woord. Naar mijn idee doe ik al wat jij hierboven beschrijft. Of ik zie het zelf niet, of het heeft meer tijd nodig. Hoe lang moet je dit doen, voordat je resultaat mag verwachten? Ik ben nu al een jaar bezig ……………. groetjes, Linda

    Antwoord
    • Tekstgericht, Marianne Canters

      Sommige klanten hebben 2 x contact nodig om met je in zee te gaan, de ander denkt er een jaar lang over na. Het gaat erom dat je een werkelijke link legt en mensen raakt met de waarde die je geeft. Je kunt je afvragen als je weinig reactie krijgt, of je ze wel werkelijk de waarde geeft die ze zoeken? Misschien ga je te ‘diep’, het gevaar dat alle experts lopen. Op social mag de waarde oppervlakkiger zijn. Dus hoe goed sluit je aan op de vragen die je (toekomstige) klanten hebben? Die vragen gaan minder diep dan je denkt.
      Ik ben van mening dat je na een jaar echt wel positieve groei-verandering moet doormaken – mits je dus goed aansluit op dat waar een oplossing voor wordt gezocht. (Daarom loop ik ook een jaar online mee in het online expertprogramma Bloggen & Social Media.) Geef het niet op, maar zoek eventueel een andere insteek. Onderzoek je ideale klant nóg beter dan je al hebt gedaan, het kan écht. Succes! Marianne

      Antwoord
  3. Irene

    Hey Marianne, weer een doeltreffend artikel! Dank je wel. Ik vind het zo geweldig dat je mij en zoveel mensen inspireert. Daar zou ik ook wel een schepje van willen hebben. Nee ik word niet moedeloos van social media. Ik ben word meer moedeloos van mijzelf. Het gaat op – en af.
    Ik verlies focus omdat er veel is wat nu moet. Prioriteren lukt me echt wel, maar het er zijn er veel, daarom kom ik minder toe aan dingen die ik leuk vind om te doen. Dat kost tijd. Het is een periode dat zich nu aandient, zonder dat ik nonchalant wil worden, heb ik nu zoiets van laat maar. Als ik straks beter in m’n vel zit ga ik weer als een speerrrr! Ik werk eraan door de modulen steeds weer in me op te nemen en je nieuws te lezen. Schrijfacties worden op dit moment prullenbakdocumenten. Misschien komt er ooit nog iets goeds uit.
    Ik moet het weer zien en de spirit voelen dat het kan.
    Liefs, groetjes Irene

    Antwoord
    • Tekstgericht, Marianne Canters

      Lieve Irene,
      Ik weet wat er speelt en het komt goed. Vanzelf. Pak op wat je op kunt pakken en waar je écht iets aan hebt, ook nu met je focus op solliciteren en focus op jou Het komt goed. For sure. Succes, Liefs, Marianne

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

marianne canters coach online ondernemen geldrop-min

Inspiratie op Facebook?

Categorieën

Delen met:

Gratis e-book om je creativiteit te boosten

gratis e-book marianne canters schrijfcoach blogexpert

gratis: mariannes mail

Elke week geprikkeld worden met inzichten die jou als schrijver en ondernemer helpen groeien? Dat kan.
Je hoeft je alleen maar even aan te melden:

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld: 

Privacybeleid

 

Voor meer inspiratie volg je mij op: