Soorten blogs voor je bedrijf

Welke soorten blogs kun je schrijven voor je bedrijf?

Wanneer je wil bloggen voor je bedrijf zijn er verschillende soorten blogs die je kunt schrijven. Ik geef je de drie blogsoorten die het beste passen bij ondernemers, waarbij het niet uitmaakt of je nu business to business werkt, of business to consumer.

Even vooropgesteld: je bent een ondernemer en wil bloggen om je expertise een podium te geven. Dat is je eerste inzet. Een business blog is dé tool die je helpt bij je expertbranding. Heb je een winkel? On- of offline? Ook dan ben jij expert. De know how die hoort bij je producten en de inzet daarvan, die komt van jou. Dus juist als je een winkel hebt, op wat voor gebied dan ook, past het bloggen als onderdeel van je expertbranding helemaal bij jou. Zeker als je geen onderdeel van een keten bent.

Human Interest

Wanneer je wil werken aan de beeldvorming rondom jou als ondernemer, dan zijn human interest blogs heel interessant. Human Interest gaat in op het menselijke aspect. Mooi want mensen lezen graag over mensen. Dat verklaart het blijvend succes van de talloze magazines in winkels. Maak daar ook gebruik van. Het hoeft hierbij niet per se alleen over jou te gaan. Je kunt ook klanten in het zonnetje zetten bijvoorbeeld door een uitgebreid blogartikel te schrijven over hun successen (nadat ze met jou zijn gaan werken).

Achtergrond – verdieping

Wil je meer van je expertise en vooral gedegen kennis laten zien, dan zijn blogs die meer achtergrond geven, die meer verdieping bieden, goed om te schrijven. Dat kan zijn dat je meer vertelt over de achtergrond van de artikelen die je verkoopt. Waar worden ze gemaakt? Bijvoorbeeld. Waar koop je ze in? Wie heeft ze ontworpen? Heb je een coachingspraktijk speciaal voor HSP’ers, ga de diepte in door meer over de HSP-geschiedenis te schrijven. Of coachingmethodes. Vergeet niet dat de lezer nog steeds niet de expert is die jij bent, dus stap niet in de valkuil te moeilijke vaktaal te gebruiken. Dat is om verdieping te geven ook helemaal niet nodig. Verdieping en achtergrond in begrijpelijke tekst echt oké. Verdieping kan ook een how to-blog zijn.

Persuasief – activerend

Deze twee tekstsoorten heb je vroeger op school in de Nederlandse les gehad. Je hebt ze moeten schrijven of moeten analyseren. Ze zijn toen apart besproken, als aparte teksten, maar in deze tijd is juist de combinatie van deze twee te gebruiken in je blogs. Persuasief betekent overtuigend. Je wil iemands gedachte of mening beïnvloeden. Activerend is dat je iemands handelen wil beïnvloeden. Het moment dat je je blogs ondersteunend aan een salescampagne inzet, dan zullen ze de combinatie van deze twee soorten in zich hebben. Je neemt als expert een standpunt in en in de tekst overtuig je de lezer van de juistheid ervan en dus hoe goed het is om X te kopen. Je geeft feiten weer, bewijzen. Daarna ga je over op activerend. Je geeft aan wat de lezer moet doen om ook X in huis te krijgen. Hoe moet hij handelen?

Emotioneel blog

Dit zie je niet zoveel, maar kan heel sterk werken. Het zijn de blogs die ik meer als brief-vorm soms tussendoor schrijf. Waarin ik je motiveer, stimuleer, laat zien dat je het goed doet, dat ik er voor je ben, dat ik me betrokken voel. Deze blogs schrijf ik als ik ook écht dat gevoel heb dat je dat als lezer kan gebruiken. Even dat fijne gevoel geven dat je er niet alleen voor staat.
Dat kun jij ook doen voor jouw lezers en potentiële klanten. Het is persoonlijk en raakt van hart tot hart.

Deze 4 blogsoorten samen geven de lezer een goed beeld van jou, je expertise en je bedrijf. Ze zeggen iets over jou als persoon, over jou als deskundige en over hoe betrokken jij je voelt. Ze  vertellen over wat jij betekenen kunt en hoe makkelijk het is om met jou te werken of bij jou te kopen.
Neem de verschillende soorten bewust mee in je contentstrategie.

Wil jij vanaf nu ook je content meer strategisch in gaan zetten? Zodat het bijdraagt aan je expertbranding  en de groei van je bedrijf (én omzet)? Boek dan de VIP-dag Contentstrategie en we zetten samen je contentstrategie (en plan) uit.  

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoek blogs op categorie

Delen met:

Gratis e-book om je creativiteit te boosten

gratis e-book marianne canters schrijfcoach blogexpert
Elke week (schrijf)inzichten en (ondernemers)inspiratie ontvangen? Schrijf je dan in voor Mariannes Mail

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld: 

Privacybeleid

 

Voor meer inspiratie volg je mij op: