Stappenplan voor contentcreatie

Content creëren voor je social media? Volg elke week of 14 dagen dit basis-stappenplan

 

Een dag in de week werken aan je marketing en contencreatie is een advies dat ik elke zzp’er geef. Liefst nog meer dagen.
Waarom? Marketing voer je omdat je zichtbaar wil zijn met je bedrijf. Omdat je wil laten zien hoe jij en met welke expertise en/of producten jij voor jouw mensen van betekenis kunt zijn.

Doe je geen marketing, dan is de kans dat nieuwe klanten de weg naar jou en je expertise niet vinden. Dat is jammer. Door marketing te voeren en hiermee op verschillende manieren (steeds) van je te laten horen, kom je onder de aandacht en blijf je top of mind bij de mensen voor wie jij het allemaal het liefste doet. Nieuwe én bestaande klanten.

Goed, dat betekent consistent jezelf laten zien, zorgen dat er iets van je te lezen is, te zien, te horen. En dat vraagt tijd. Lastig als je ook je bedrijf draait en voor je klanten aan het werk bent. Dus het is zoeken naar een modus die helpend is.
Je kunt elke dag een uur inplannen voor je marketing. Of een halve dag per week. Een halve dag per twee weken. Of, waar ik je liefst naartoe beweeg, een dag per week.

Welke afspraak je hierover ook met jezelf maakt, van belang is het volgende.
Zorg dat de uren/het dagdeel/de dag ook alleen voor jou en je marketing is gepland. (Het maakt overigens niet uit of het over on- of offline marketing gaat. Heb jij plannen een flyer te maken, een speciale bijeenkomst voor je klanten op te zetten of iets anders te ontwikkelen dat offline is, dan is dat ook wat je oppakt in deze tijd.)

Je gebruikt die geplande tijd dus niet:

  • om alsnog klanten te helpen; als het geen ware noodsituatie is, kun je ze echt op een ander moment alsnog van dienst zijn.
  • om toch ook maar te gaan sporten, de kapper te verblijden met jouw bezoek en andere zaken van je to do lijst te doen.
  • om de administratie te doen (dat is toch ook werken aan je bedrijf? Ja, maar geen marketing).
  • om andere achtergebleven klussen op te lossen.

Je besteedt de geplande tijd aan je marketing.
Zeker als je zzp’er bent en geen marketingteam hebt, is hier waakzaam op zijn van groot belang. Het is de grootste valkuil die ervoor zorgt dat je uiteindelijk toch geen content hebt gecreëerd, terwijl dat wel je plan was …

Om je te helpen die creatietijd optimaal te benutten, geef ik hieronder een prachtig stappenplan dat je kunt volgen. Een programma dat je gedurende de uren of de dag die jij inplant kunt volgen.

  1. Voorbereiding: je ruimte klaarmaken om te gaan creëren. Dat betekent: telefoon op stil, d.w.z. geen inkomende telefoontjes. Andere afleidingen wegleggen. Geeltje op de deur met ‘keep out! Zorgen dat het fijn is op je plek: een pot thee of koffie erbij, wat te eten – net wat je nodig hebt om de flow te laten ontstaan. Die ontstaat namelijk niet als je van alles nog moet doen, vóór je gaat zitten om te creëren.
  2. Kies het onderwerp waar je aandacht aan gaat geven. Een onderwerp dat super interessant is voor je klant. Maak een mindmap van dat onderwerp: wat kun je er allemaal over zeggen wat van belang is voor je klant om hierover te weten? Doe dit in je journal, in een notitieboek of op een los vel papier. Je kunt hier ook AI voor inzetten. Chat GPT bijvoorbeeld (waar ik zelf mee werk) kan hier een zeer behulpzame tool bij zijn. Wanneer jij deze een accurate beschrijving geeft van jouw klanten, weet hij(?) allerlei input te geven voor je over o.a. waar zij tegen aanlopen en waar jij ze bij kunt helpen.
  3. Bedenk welk type content je gaat inzetten voor dit onderwerp. Een blog? Podcast-episode? Video? Een aantal shorts? E-mail? Let op: ieder onderwerp leent zich voor ieder type. Soms met wat aanpassingen, maar het alles is mogelijk. Slim om dit ook regelmatig op deze manier te doen. Van één onderwerp ook een video maken, een of meer posts erover schrijven, stories maken, een blog én een podscast, enz. Schrijf op bij je mindmap naar welk(e) contenttype(n) jij het onderwerp om gaat zetten. ChatGPT kan voor elk contenttype voor je schrijven – blogs, posts, scripts, enz.
  4. Schrijf het doel op: waar staat je klant voor die de video, het blog, enz. tot zich neemt (A)? En waar staat die daarna (B)? Kies uit de mindmap de onderwerpen die noodzakelijk zijn voor deze weg van A naar B, streep de andere onderwerpen door (of bewaar voor een andere keer). Als je met Chat GPT (of een andere AI tool) gaat werken, laat hem(?) dan ook zeker weten wat het doel is dat jij wil bereiken met jouw contentstuk.
  5. Kies naar welke CTA je content gaat leiden – schrijf dit erbij. (of laat ChatGPT een goede bijpassende CTA schrijven).
  6. Werk de inhoud uit. Schrijf het blog, het script voor de podcast of video, de post. Laat eventueel Chat CPT de eerste aanzet schrijven voor je.
  7. Laat je het schrijven door ChatGPT dan lees het na, check het op vergissingen en zorg dat de tekst alsnog jouw stem krijgt. Leg je script/blog sowieso een poos weg om er later nog eens met een frisse blik naar te kijken en het af te ronden (herschrijven naar de versie waar je mee gaat werken).
  8. Zoek er eventueel beeldmateriaal bij (posts/blogs) en/of zoek de juiste setting en kleding voor je video. Maak je een podcast, dan heb je het wat makkelijker. Zet alles op wat nodig is, standaard voor je mobiel, microfoon, enz.
  9. Video: neem op, eventueel edit en publiceer. Blog: zet in je website. Podcast: neem op, edit eventueel en publiceer.

Verspreid je je contentcreatie over meerdere dagen, dan plan de stappen apart in je agenda in. Wanneer je dit stappenplan gebruikt, elke week of 14 dagen, zul jij consistent zichtbaar zijn. En consistentie, weet je wellicht, is zeer behulpzaam om onder de aandacht te komen en top of minder te blijven bij je klanten.

De ideale contentstrategie voor jou: hoe zou die er uitzien? Luister deze podcastepisode:

Masterclass AI en je contentstrategie

Aanbieding!

Oorspronkelijke prijs was: €247,00.Huidige prijs is: €199,00.


Wil jij ontdekken hoe je dit nu precies aanpakt met AI (artificial intelligence) – en in dit geval, de gratis versie van Chat GPT? Doe dan mee met de Masterclass AI en je Contentstrategie.

Deze Masterclass geef ik op aanvraag, in totaal voor 2 personen zodat ik zo goed mogelijk met jou, je bedrijf en je ambities mee kan kijken en denken.

Je gaat direct aan de slag en kunt naar huis met een bulk aan blogs, een e-book, de opzet van een online programma: je kunt het zo gek niet bedenken, maar dat is oprecht mogelijk.

 Een promptgids is niet nodig: je leert deze dag hoe je prompts zelf zo opbouwt dat AI e geeft wat je nodig hebt.

Heb je vragen, dan stel ze gerust. Mail me of bel me, alle contactgegevens staan onderaan deze pagina.

Ken je iemand voor wie dit blog interessant is? Laat het ze zeker weten, mail de link gewoon door of deel het in je social media.

Lieve groet, Marianne

 

Misschien zit niet de hele wereld op je te wachten. Maar dat er mensen op je zitten te wachten is een ding dat zeker is!

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer blogs

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@femme-elan.nl